• Anonym (Ordentlig mamma)

Ange socialsekreteras personnummer i kommunikation?

Hej,

Har en pågående utredning hos socialen angående oro för mitt barn. Av de handlingar som jag och mitt barn har fått ta del av nämns både mitt perssonnummer, min mans personnummer och barnets perssonnummer utöver våra namn och adress. Däremot har socialsekreterarna inte angett sina egna personnummer av någon anledning utan bara sina namn.

I kommunikation med dem som sker skriftligt, ska jag ange deras personnummer så det blir fullständigt i akten? Kan ju vara bra att veta vilka man varit i kontakt med tänker jag. Blir det bra tror ni?

• Svar på tråden Ange socialsekreteras personnummer i kommunikation?
  • linani
    Anonym (Ordentlig mamma) skrev 2023-02-21 18:08:35 följande:

Tycker bara det känns rätt olämpligt att post utredningsmaterial innehållande personuppgifter, inte bara nummer utan även namn, adress och en massa annan i utredningen. Det kan ju lätt falla i orätta händer. Kan väl inte vara rätt att hantera sekretessbelagd information på det viset?
    Vanlig post räknas inom myndighetssverige som en säker kommunikationsväg. Det är ett brott att öppna någon annans post, och även om brevbäraren råkat lämna i fel låda står det tydligt på kuvertet vem det är avsett för.

Rek brukar inte användas för att handlingar är känsliga, utan för att säkerställa att någon faktiskt tagit emot det man skickar - ex vissa delgivningar av domar, kallelser till förhandlingar, etc. Alltså där det är av vikt för myndighetens vidare arbete att mottagaren är informerad.
    Anonym skrev 2023-02-21 18:28:18 följande:
    Jamen börja då UTREDA handläggarnas förhållande till sina barn, för all del! De har ju tydligen inlett något liknande?
    Nu ska vi inte överdriva, men du ska veta att man har inte något allmänt frikort att undgå utredning bara för att man jobbar med myndighetsutövning. 

Tag bara den så kallade Arbogakvinnan. Hur skulle det sett ut om polisen inte utredde henne för att jon arbetade som socialsekreterare? 
    Anonym (qwerty) skrev 2023-02-21 18:35:40 följande:
    Socialsekreterare måste ange personnummer fi sitt system för att det ska bli rätt person, det finns en drös med Nova Andersson och Liam Larsson. Dock finns säkerligen bara en socialsekreterare på kontoret med det namn som angetts och som jobbar på den enheten, en person som är där i en tjänsteroll och som inte har med deras personnummer att göra.

Tänk såhär, om det inte skrev ned era personnummer, skulle du gilla tanken att ditt brev hamnade hos en anna person med liknande namn? Så de får se alla problem du har?
    Nja, det där argumentet faller ju.

Kan ju lätt finnas flera Anna Svensson, Stina Johansson eller Liam Andersson på Socialkontoret också. Däremot finns det ju inte fler än oss boende på denna adress. Bara de skriver den rätt och brevet läggs i rätt låda. 

Mig veterligen sorteras inte posten utifrån personnummer, men du kanske sitter på annan information? Skrattande
  • Anonym (Bara onödigt)
    Anonym (Ordentlig mamma) skrev 2023-02-21 18:50:01 följande:
    Nu ska vi inte överdriva, men du ska veta att man har inte något allmänt frikort att undgå utredning bara för att man jobbar med myndighetsutövning. 

Tag bara den så kallade Arbogakvinnan. Hur skulle det sett ut om polisen inte utredde henne för att jon arbetade som socialsekreterare? 
    Självklart kan även socialsekreterare behöva stöd i sitt föräldraskap, ha missbruk, psykisk ohälsa eller ha barn/ungdomar som har ett destruktivt beteende.
    Det kan nämligen ALLA...
  • Anonym
    Anonym (Ordentlig mamma) skrev 2023-02-21 18:50:01 följande:

Det begriper vi väl, men du ville ju ha någon sorts rättvisa mellan dig och handläggaren? Då återstår väl lämpligen att du utreder? De började väl!
  • Anonym

Hade det för övrigt inte blivit ganska jobbigt om de bara sket i Arbogakvinnans personnummer och nöjde sig med att haffa en namne?

linani skrev 2023-02-21 18:38:50 följande:
    Vanlig post räknas inom myndighetssverige som en säker kommunikationsväg. Det är ett brott att öppna någon annans post, och även om brevbäraren råkat lämna i fel låda står det tydligt på kuvertet vem det är avsett för.

Rek brukar inte användas för att handlingar är känsliga, utan för att säkerställa att någon faktiskt tagit emot det man skickar - ex vissa delgivningar av domar, kallelser till förhandlingar, etc. Alltså där det är av vikt för myndighetens vidare arbete att mottagaren är informerad.
    Sjukhus tycks i vart fall inte vilja skicka journaler med vanlig post. Just av sekretesskäl. 

Att socialen inte gör det beror garanterat på att de tycker det är för dyrt att betala 100 spänn istället för 10. Rek används för att man vill säkerställa att brev kommer fram, att det inte hamnar i orätta händer, samt som du säger som bevis för att vederbörande tagit emot handlingen. 
    Jag har själv i min yrkesutövning skrivit och postat ett antal rek. Brev som skulle medföra ekonomisk skada för min arbetsgivare om de inte når mottagaren i tid. Brev som inte får "komma bort" helt enkelt. 

Går du in på postnords prislista så ser du även att kostnaden varierar med hänsyn till försäkringsvärde, så det är helt uppenbart att användandet är bredare än vad du tycks tro. 
    Anonym skrev 2023-02-21 19:00:59 följande:

Hade det för övrigt inte blivit ganska jobbigt om de bara sket i Arbogakvinnans personnummer och nöjde sig med att haffa en namne?

...boende på samma adress? Okänd tvillingsyster kanske? Skrattande Fast då är det väl frågan om det hade räckt med att skriva personnummer i häktesordern...Skrattande
  • Anonym (Oj)
    Anonym (Ordentlig mamma) skrev 2023-02-21 18:56:34 följande:
    Nja, det där argumentet faller ju.

Kan ju lätt finnas flera Anna Svensson, Stina Johansson eller Liam Andersson på Socialkontoret också. Däremot finns det ju inte fler än oss boende på denna adress. Bara de skriver den rätt och brevet läggs i rätt låda. 

Mig veterligen sorteras inte posten utifrån personnummer, men du kanske sitter på annan information? Skrattande
    De behöver personnumret för det är det enda som är unikt. Om du säger att du heter Anna Andersson och de letar efter din adress så hittar dom inte dig. Och självklart finns det folk som ljuger för myndigheterna. 
    Anonym (Bara onödigt) skrev 2023-02-21 18:58:58 följande:
    Självklart kan även socialsekreterare behöva stöd i sitt föräldraskap, ha missbruk, psykisk ohälsa eller ha barn/ungdomar som har ett destruktivt beteende.
    Det kan nämligen ALLA...
    Ja, så är det garanterat. Tror du att de är överrepresenterade? Jag har ingen aning, men det hade varit intressant att få veta faktiskt. 
Svar på tråden Ange socialsekreteras personnummer i kommunikation?