linani skrev 2023-02-21 18:38:50 följande:
Vanlig post räknas inom myndighetssverige som en säker kommunikationsväg. Det är ett brott att öppna någon annans post, och även om brevbäraren råkat lämna i fel låda står det tydligt på kuvertet vem det är avsett för.
Rek brukar inte användas för att handlingar är känsliga, utan för att säkerställa att någon faktiskt tagit emot det man skickar - ex vissa delgivningar av domar, kallelser till förhandlingar, etc. Alltså där det är av vikt för myndighetens vidare arbete att mottagaren är informerad.
Sjukhus tycks i vart fall inte vilja skicka journaler med vanlig post. Just av sekretesskäl.
Att socialen inte gör det beror garanterat på att de tycker det är för dyrt att betala 100 spänn istället för 10. Rek används för att man vill säkerställa att brev kommer fram, att det inte hamnar i orätta händer, samt som du säger som bevis för att vederbörande tagit emot handlingen.
Jag har själv i min yrkesutövning skrivit och postat ett antal rek. Brev som skulle medföra ekonomisk skada för min arbetsgivare om de inte når mottagaren i tid. Brev som inte får "komma bort" helt enkelt.
Går du in på postnords prislista så ser du även att kostnaden varierar med hänsyn till försäkringsvärde, så det är helt uppenbart att användandet är bredare än vad du tycks tro.