Anonym (Bara onödigt) skrev 2023-02-21 17:10:19 följande:
Jag fick beslut från CSN igår, pappersvägen och förra veckan ett brev om mer uppgifter, de hade med personnummer i bägge...
Fick besked från FK om SGI, åxo personnummer.
Var sjukskriven för 2 månader sedan, på läkarintyget var det också personnummer...
Ingenstans står handläkarens eller läkarens petsonnummer
Så nja...håller inte med dig...Det är fortfarande vanligt...
Skulle du starta tråd om att CSN skrivit ditt personnummer i ett beslut och fråga om du ska ta reda på handläggarens nummer? Ens fundera om det handlar om nån skrämseltaktik?
Detta handlar om att du tycker ärendet i sig är jobbigt och har mest troligt om en känsla av vanmakt och underläge.
Men oavsett hur du hanterar detta, förändrar de inte era positioner. De är myndighetsutövare och du är mamman under utredning.
De gör ett jobb och du är privat.
Så det är ingen skrämseltaktik att ange personnummer då?
Vet inte om jag känner så mycket vanmakt faktiskt. Jag tycker bara det var märkligt att de skriver personnummer. Uppgiften förekommer inte bara i brevhuvudet utan i löptexten återkommande gånger, så jag nästan får uppfattningen att de demonstrativt ska visa att de minsann vet vilka vi är
Kanske ska göra som den där tjommen som sade sig jobba på statlig myndighet. Polisanmäla för förtäckt hot? Vad nu en sådan polisanmälan kan ge..., möjligen GDPR-brott, men inte så värst mycket mer än så skulle jag tro.
Tycker det är rätt löjligt egentligen och som sagt, det känns lite gammaldags.