Anonym (Ordentlig mamma) skrev 2023-02-21 17:25:08 följande:
Aha!, det kände jag inte till. Brukar du få brev från Kronofogden och brev från domstolar?
Jag undrar vad anledningen är att sjukhusen inte vill sända sina journaler med vanlig post. Som jag ser det, betydligt mindre känslig information faktiskt. Domar är väl förresten offentlig och allmän handling, men en utredning hos socialtjänsten tror jag inte räknas som en allmän och offentlig handling, men kan absolut ha fel.
Skulle brevbäraren lägga den i fel brevlåda blir den ju i vart fall offentlig!

Jag har jobbat som budget och skuldrådgivare och hjälpt många med detta och då ju sett mååååånga av mina klienters beslut och domar och annan kommunikation är ju
Det är inte olagligt eller fel av socialtjänsten, Försäkringskassan eller någon annan myndighet att använda personnummer i kommunikation med dig. Det finns ju ett tydligt syfte.
Syftet är dock inte lika tydligt kring varför du skulle ta reda på deras och inkludera det i kommunikationen med dem...
De identifierar sig ju varje gång de loggar in i systemet och har ett användarnamn som lämnas i systemet så fort de gör något, t.ex går in i ett ärende, läser eller skriver.
Det är inte oklart vilka de är.
Om du kommunicerar med dem kring nåt behöver du ju inte ens veta deras namn...genom dina uppgifter kan ju din handläggare hittas...
De kan ju även bytas ut eller tillfälligt vara i tjänst...
Om en handläggare blir sjuk, har semester så tar ju någon annan vid...
Personnumren på handläggarna är alltså helt oväsentliga...
Om du på riktigt tycker att det känns obehagligt just att få det skickat med era personnummer, prata med handläggarna om det finns något annat sätt. T.ex rekommenderat, hämta ut i reception eller digitalt. (Om det sista går eller om de måste skickas får någon som jobbar med sådana utredningar svara på )