Anonym (a) skrev 2023-02-21 19:29:28 följande:
Märkligt, när Soc skickat handlingar till oss har det skett med REK som jag fått lösa ut. Vad är det för handlingar du får från dem per post? Själva anmälan har de lämnat i handen vid möte, och det är sammanställningen av utredningen som skickats som REK. Några andra papper har inte förekommit.
Jag förstår inte varför du tänker att du skulle vara mindre anonym om posten delar ut ditt brev till en granne där det står namn och adress på kuvertet, men inget personnummer inne i brevet? Grannen får inte lov att öppna posten ändå, och om det mot förmodan sker av misstag så är det ändå rätt tydligt vem du är.
Jag inser att du egentligen begriper anledningen till att personnummer anges på dig, och inte på handläggaren, men bra försök till diskussion.
Alltså jag är kritisk till både och.
Jag anser inte att det är relevant att gång på gång skriva ut våra personnummer i löpande text.
Vad som skickats med post är hela utredningen, inkl orosanmälan. Jo, jag skulle tycka att det vore helt galet om den kom i orätta händer. Angående det där med att inte öppna annans post. Visst, det ska man inte göra men sker ju garanterat om brev läggs i fel låda. Råkar själv ut för det. Jag har råkat öppna annans post som hamnat i min brevlåda. Man förutsätter att brev i sin brevlåda är sända till oss och ingen annan. Ibland får man påminnelser på räkningar, som man är säker på att man aldrig fått exempelvis. Troligen har då posten kommit på avvägar. Det är bara så det är.
Jag tycker det borde vara en självklarhet att all kommunikation ska ske med REK. Vad som röjs är ju då personuppgifter, men även annan information som kan vara känslig. Som exempelvis om man slår barnen och äter kroppsdelar från dem. Sånt vill man ju inte att grannarna ska få reda på, utan det vill man hålla inom familjen.