• Anonym (Ordentlig mamma)

Ange socialsekreteras personnummer i kommunikation?

Hej,

Har en pågående utredning hos socialen angående oro för mitt barn. Av de handlingar som jag och mitt barn har fått ta del av nämns både mitt perssonnummer, min mans personnummer och barnets perssonnummer utöver våra namn och adress. Däremot har socialsekreterarna inte angett sina egna personnummer av någon anledning utan bara sina namn.

I kommunikation med dem som sker skriftligt, ska jag ange deras personnummer så det blir fullständigt i akten? Kan ju vara bra att veta vilka man varit i kontakt med tänker jag. Blir det bra tror ni?

• Svar på tråden Ange socialsekreteras personnummer i kommunikation?
  • Anonym (a)
    Anonym (ingen snigelpost här....) skrev 2023-02-22 09:42:55 följande:
    Jo, men allt sker digitalt. Vi fick sammanställningen och sedan 2 veckor eller nåt sånt på oss att inkomma med eventuella tillägg om vi ansåg att något var felaktigt. 

I vårt fall gick det inte via polis och förhörsledare utan endast soc. Skolan har en skyldighet att vid oro anmäla det till socialtjänsten. Det är inte deras uppgift att försöka reda ut om oron är grundad eller inte. Har det i ditt fall gått via polisen och förhör så verkar det ju vara något allvarligt som har hänt. 
    Soc har en skyldighet att polisanmäla om anmälan till dem gäller misstänkt övergrepp/våld. De kanske inte gjorde det i ditt fall, men rent tekniskt skall det ske om anmälan är av den karaktären (vilket, som du säger, också automatiskt leder till att de öppnar en utredning).

Vår skolsköterska skickade in en anmälan efter en missuppfattning där hon ställde frågor till 7-åringen som barnet inte förstod. Barnet blev taget från skolan med bil en timma bort till ett "barnahus" där polisförhör hölls med 7-åringen.
    Min man fick inte lov att vara ensam med barnen under några veckors tid, vilket medförde att jag inte kunde jobba natt, och var tvungen att berätta om anmälan för min chef. Jag förlorade ca 10 000 kr i inkomst, och en komp-ledig vecka. Barnen fick vara på fritids 2 timmar längre tid varje dag. Jag fick ta ledigt från jobbet för flera samtal med soc, och de pratade även med barnen individuellt. Mycket väsen för ingenting. Stor kostnad för samhället.

Det handlade om att sköterskan frågade om barnets pappa tagit på hennes privata kroppsdelar och hon svarade ja. Sedan frågade inte sköterskan mer. Barnet trodde hela hennes kropp var privat, och pappan hade såklart rört henne, men inte på vad vi vuxna kallar "privata delar".

Som jag tidigare sagt skedde dock all informationsöverföring muntligt eller vid besök hos soc, och beslutet fick vi med REK.

• Anonym (Tina)

Du gör dig själv till åtlöje genom att undra varför inte handläggarens personnummer finns med i handlingarna. 

• Anonym (...)
    Anonym (Ordentlig mamma) skrev 2023-02-22 09:35:49 följande:
    Du är givetvis välkommen att ha en annan åsikt. Är det faktum att andra människor har andra åsikter än de du har problematisk för dig?
    Nej, andra människor får såklart ha andra åsikter. Att jag nämner att det känns som att det är problematiskt kring dig är för att 10+ personer försöker förklara för dig i tråden hur det ligger till men du är totalt oförmögen att ta in en enda kommentar utan någon som helst självinsikt, samt att du fortsätter med långa, bisarra, ohållbara argument. Men ja, du har ju soc på dig så ingen rök utan eld antar jag.
  • Anonym (är)
    Anonym (Ordentlig mamma) skrev 2023-02-22 10:08:49 följande:
    Jag tvivlar starkt på att Sveriges myndigheter rutinmässigt skickar sekretessbelagda handlingar med vanlig post. Det skulle betecknas som tjänstefel. Jag har själv jobbat med strikt sekretess och vi fick inte ens använda våra vanliga datorer, eller skriva ut handlingar på den vanliga skrivaren då det kan lagras i minnet. Efter avslutat arbete låstes såväl dator, som skrivare, pärmar etc in i ett säkerhetsskåp i ett larmat rum med skyddsdörr. Datorn destrueras när den är färdig för att bytas ut. Att skicka dessa handlingar med vanlig snigelpost hade varit totalt uteslutet. Det var en statlig myndighet. 
    Det var ju väldigt stark sekretess. Jag arbetar i vården, och sådär håller vi inte på. Vi skickar kallelser, intyg, provsvar etc med vanlig post, trots att det innehåller både personnummer och kan innehålla känsliga uppgifter.

Papper, även från journalen, skrivs ut på en helt vanlig skrivare, som visserligen står inne i personalutrymmen som inte nås av patienter och andra utomstående, men inte specifikt inlåst. 

Vi låser inte in papper och sånt i specifikt låsta rum. Men allt som ska slängas läggs i en sekretessbehållare som är låst. 

Vi får inte maila personuppgifter, men fax och vanlig post används dagligen.
  • Anonym (Bara onödigt)
    Anonym (Ordentlig mamma) skrev 2023-02-22 09:33:25 följande:
    Låter som din kommun har kommit lite längre vad gäller digitalisering än min kommun. Du gavs inga möjligheter att komma med synpunkter på sakinnehållet, beträffande sakfel?

Tycker för övrigt att det är en intressant samtid att missuppfattningar i skolan inte kan redas ut face-to-face, utan att det ska gå via polis och förhörsledare, samt socialtjänsten men det är ju så det ser ut. 
    Nu finns det ju en anledning att vid just oro som gäller våld och sexuella övergrepp så är det direkt olämpligt att skolans personal etc ska ta det face to face....De är inte utredare och det skulle kunna bli direkt farligt för barnet...för det finns ju fall där det inte rör sig om missförstånd. Anmälaren vet ju inte vilket det rör sig om...

Sen finns det fall där barnet upplever att det är våld men föräldern inte förstår hur det påverkar barnet, på grund av egna svårigheter eller låg kunskap om vad som är våld och hur det faktiskt påverkar.
  • Anonym (Ordentlig mamma)
    Anonym (Tina) skrev 2023-02-22 10:11:45 följande:

Du gör dig själv till åtlöje genom att undra varför inte handläggarens personnummer finns med i handlingarna. 

Tror du inte jag fattar det? Du fattar inte att min fråga är retorisk? Det är ju intressant i sig Skrattande

Jag är egentligen inte ute efter att hota någon, eller vara "jobbig", utan mer ute efter att få dem att förstå hur man på ett bättre sätt kan jobba med de här frågorna. Vissa förstår inte förrän det drabbar dem själva. Det är bara så det är. 
  • Anonym (Juli)
    Anonym (Ordentlig mamma) skrev 2023-02-22 10:02:38 följande:
    Så för att sammanfatta:

Soc rutiner (enligt dig) ser ut som de gör för att de jobbar i fasta mallar och att upprätthålla en sekretess (förhindra att sekretessbelagda handlingar hamnar i fel händer), är inte värt en hundralapp extra i postförsändelseavgift för kommunen. 

Mitt beteende? Är det hotfullt att ange personnummer eller är det inte det? Återupprepar frågan. Ska jag tolka socialens handlingar som hot?

Jag tvivlar på att dina stödlinjer på något vis har inflytande över detta, så jag känner inget behov av att ta del av dina vidare förolämpningar. Jag betackar mig helt enkelt. 

Jag tycker inte att det är optimalt att skicka känslig information med post, och det har jag också skrivit.

Det är hotfullt att skriva ut någons personnummer när det är helt irrelevant och det innebär att du har sökt i register för att ta reda på det. I synnerhet gäller detta när man kontaktar en person i en yrkesroll som relativt ofta utsätts för hot. 

Det är inte hotfullt att skriva ut någons personnummer när man gör det med omsorg om personens säkerhet och det är viktigt i sammanhanget att personen absolut inte sammanblandas med någon annan.  

Jag är ledsen för din och ditt barns skull. Ni verkar båda behöva hjälp, men Familjeliv är uppenbarligen inte rätta stället för dig att få det. Det är inte förolämpande att behöva hjälp. Min familj tar just nu emot hjälp från bup, vårdcentral, lärare, fritidspedagoger och elevhälsan. Ibland reder man inte ut saker på egen hand. Det finns inget förolämpande i det. 

Hjälplinjerna har inte inflytande över socutredningen, men du behöver någon som kan förklara för dig. 

• Anonym (Suck)
    Anonym (Ordentlig mamma) skrev 2023-02-22 10:08:49 följande:
    Jag tvivlar starkt på att Sveriges myndigheter rutinmässigt skickar sekretessbelagda handlingar med vanlig post. Det skulle betecknas som tjänstefel. Jag har själv jobbat med strikt sekretess och vi fick inte ens använda våra vanliga datorer, eller skriva ut handlingar på den vanliga skrivaren då det kan lagras i minnet. Efter avslutat arbete låstes såväl dator, som skrivare, pärmar etc in i ett säkerhetsskåp i ett larmat rum med skyddsdörr. Datorn destrueras när den är färdig för att bytas ut. Att skicka dessa handlingar med vanlig snigelpost hade varit totalt uteslutet. Det var en statlig myndighet. 
    Försäkringskassan skickar både beslut och kommuniceringsskrivelser med bilagor som tex läkarintyg och andra utredningar med vanlig post. Jag själv skickar sådana brev dagligen.
  • Anonym (Tina)
    Anonym (Ordentlig mamma) skrev 2023-02-22 10:23:28 följande:
    Tror du inte jag fattar det? Du fattar inte att min fråga är retorisk? Det är ju intressant i sig Skrattande

Jag är egentligen inte ute efter att hota någon, eller vara "jobbig", utan mer ute efter att få dem att förstå hur man på ett bättre sätt kan jobba med de här frågorna. Vissa förstår inte förrän det drabbar dem själva. Det är bara så det är. 
    Du är inte ute efter att vara "jobbig"? Det är ju intressant i sig Skrattande

Av ts och senare svar verkar du vara just det. Utan "" "". 
  • Anonym (Juli)
    Anonym (Ordentlig mamma) skrev 2023-02-22 10:23:28 följande:

Då är det ju helt meningslöst att skriva här. Bara ring eller skriv sockontoret och lägg fram dina förslag på ett trevligt och konstruktivt sätt. 

Svar på tråden Ange socialsekreteras personnummer i kommunikation?