Anonym (ingen snigelpost här....) skrev 2023-02-22 09:42:55 följande:
Jo, men allt sker digitalt. Vi fick sammanställningen och sedan 2 veckor eller nåt sånt på oss att inkomma med eventuella tillägg om vi ansåg att något var felaktigt.
I vårt fall gick det inte via polis och förhörsledare utan endast soc. Skolan har en skyldighet att vid oro anmäla det till socialtjänsten. Det är inte deras uppgift att försöka reda ut om oron är grundad eller inte. Har det i ditt fall gått via polisen och förhör så verkar det ju vara något allvarligt som har hänt.
Soc har en skyldighet att polisanmäla om anmälan till dem gäller misstänkt övergrepp/våld. De kanske inte gjorde det i ditt fall, men rent tekniskt skall det ske om anmälan är av den karaktären (vilket, som du säger, också automatiskt leder till att de öppnar en utredning).
Vår skolsköterska skickade in en anmälan efter en missuppfattning där hon ställde frågor till 7-åringen som barnet inte förstod. Barnet blev taget från skolan med bil en timma bort till ett "barnahus" där polisförhör hölls med 7-åringen.
Min man fick inte lov att vara ensam med barnen under några veckors tid, vilket medförde att jag inte kunde jobba natt, och var tvungen att berätta om anmälan för min chef. Jag förlorade ca 10 000 kr i inkomst, och en komp-ledig vecka. Barnen fick vara på fritids 2 timmar längre tid varje dag. Jag fick ta ledigt från jobbet för flera samtal med soc, och de pratade även med barnen individuellt. Mycket väsen för ingenting. Stor kostnad för samhället.
Det handlade om att sköterskan frågade om barnets pappa tagit på hennes privata kroppsdelar och hon svarade ja. Sedan frågade inte sköterskan mer. Barnet trodde hela hennes kropp var privat, och pappan hade såklart rört henne, men inte på vad vi vuxna kallar "privata delar".
Som jag tidigare sagt skedde dock all informationsöverföring muntligt eller vid besök hos soc, och beslutet fick vi med REK.