Anonym (Ordentlig mamma) skrev 2023-02-22 11:18:38 följande:
Jag är ingen expert på svensk sekretesslagstiftning, så lagrummet kan jag inte ge dig och orkar inte leta heller.
Själva innebörden av sekretess är ju dock att enbart de som är behöriga ska ha tillgång till informationen.
En socialutredning är inte en allmän handling som vem som helst har rätt att ta del av. Informationen ska behandlas med försiktighet, då den kan innehålla mycket känslig information. Att sända den med vanlig snigelpost, där det föreligger en icke oansenlig risk att handlingarna slarvas bort, inte når mottagaren, eller kommer till fel mottagare. Ja, då har man inte tagit sekretessen på allvar.
Huruvida det är straffbart eller bara olämpligt ska jag låta vara osagt. Är ingen jurist, men uppsåtet till brottet har säkerligen viss inverkan. De som åkt dit för detta tror jag åker på brottsrubriceringen "ovarsam hantering av hemlig uppgift" eller liknande.
Varför det skulle vara så svårt att posta REK förstår jag faktiskt inte. Det om något låter som direkt trots. En socialutredning kostar lätt tiotusentals kronor. Tyngre utredningar säkert över 100 tusen. Varför det då ska vara så svårt att skydda den färdiga produkten för en hundralapp är bara totalt obegripligt. Det visar på något vis att man skiter i den som utretts. Att man inte tar tillvara på mänskliga rättigheter och rättssäkerhet. Man ska komma ihåg att den som drabbas oftast också är vårdnadshavare till ett barn. Ett barn som man säger sig vilja skydda. Om den föräldern oskyldigt blir utpekad som pedofil, för att brevbäraren lagt hemliga handlingar i fel postlåda och uppgifterna får spridning så kan det knappast vara till gagn för barnet och familjen.
Jag finner det på något vis fascinerande att ett r
öntgenutlåtande från ett sjukhus går med REK, men en utredning från socialtjänsten gör det inte.
Om det inte är lagtvång på att skicka med REK så finns det ju ingen anledning att de ska göra det heller. Är ju massor av post som skickas från socialtjänsten hela tiden och att använda REK om man inte måste är ju bara onödigt. Du kan ju roa dig med att kolla upp lagrummet innan du ondgör dig. Och om en ändrig av lagen behövs så går det ju utmärkt att lägga in en motion till regeringen om detta.
Snarare är det väl posten som åker dit om de delar fel, eller den nyfikna grannen som öppnar post som är till någon annan (det är ju ett brott!).
Röntgenutlåtanden från sjukhuset går inte alls med REK, var har du fått det ifrån?