Anonym (Ordentlig mamma) skrev 2023-02-22 10:49:33 följande:
Ja, det där låter ju inte jätteprofessionellt måste jag säga. Det där med att man inte ska ställa ledande frågor, eller lägga orden i munnen på den man samtalar med, i synnerhet inte barn. Det tycks inte varit något som den skolsköterskan haft någon vidare insikt i.
Tyvärr är ditt fall inte unikt på något sätt utan det är ofta så det går till. *Det sker precis som du säger till en enorm kostnad både för samhället och för de enskilda. Psykiskt tar det på rätt hårt också. Att ni får personliga kostnader på tiotusentals kronor är givetvis inget ni fått någon kompensation heller för förmodar jag? Jag förstår att ni blir upprörda. Vem hade inte blivit det liksom?
De fick ju i vart fall REKet rätt om det nu är någon tröst i sammanhanget. Hade ju varit snyggt om eran utredning istället hamnade hos grannen, skvallerkärringen Agda som delgett hela grannskapet ett din man är en pedofil....
Jag tycker verkligen att socialen behöver se över sina rutiner för så här borde det inte få fortgå. Det kan inte vara meningen att det är så här man ska sortera ut de skarpa fallen från de falska.
Sen kan jag tänka mig att det tar på rätt hårt att inte bli trodd på. Även denna tråd har ju några "ingen rök utan eld-resonemang". Givetvis är det mycket som skrivs i trollsyfte, men jag tror också att det finns en viss sanning i det. Alltså hur folk som inte varit i kontakt med socialen tror att det fungerar. En sak har i alla fall jag lärt mig. Det krävs absolut INGENTING för att se sig själv både bli polisanmäld, förhörd, i värsta fall fråntagen vårdnaden, åtminstone tillfälligt (som ni blev), utredd av socialen. Därtill på köpet få sina sekretessbelagda handlingar spridda vind för våg av brevbäraren. Allt för barnens bästa heter det. Motsäger man sig systemet är man tydligen antingen en rättshaverist, eller utsedd av främmande makt i syfte att splittra det svenska samhället och slå in kilar i myndighetssverige.
Vill man slippa den typen av demonstrationer och kampanjer mot socialtjänsten tror jag på riktigt att dessa myndigheter måste börja rannsaka sig själva och hur de jobbar. Jag tror på något vis att de är så förblindade av sitt mål att de inte ser konsekvenserna av sitt arbetssätt i ett vidare perspektiv.
Jag håller med dig om att något är fel med systemet. Vi är en helt vanlig familj med vanliga jobb, husdjur, villa... och jag hade aldrig kunnat föreställa mig att vi skulle bli föremål för soc-utredning, polisanmälan osv. Som sagt, folk förstår inte att detta kan drabba vem som helst hur lätt som helst.
Nej, självklart har jag inte fått någon som helst kompensation för allt jag förlorat i samband med utredningen.
Jag förstår på ett sätt att skolsköterskan anmälde, i och med den info hon tyckte att hon hade, men hade hon varit lite mer professionell hade det kunnat lösas på annat vis. Det var knappast i barnets intresse att bli bortförd av polisen från skolan (under en trivseldag).
Det hela mynnade ut i att soc tyckte vi skulle lära barnet vad "privata kroppsdelar" innebär. Jag fick alltså sätta mig och ha samtal kring att hela hennes kropp är privat, och ingen får röra henne på ett sätt hon inte vill (vilket hon visste), men att vuxna bara kallar en del av kroppen för "privata delar" och vilka delar man då menar.
Det är väldigt viktigt att riktiga fall av övergrepp synliggörs och anmäls, och jag förstår att det kan vara svårt att skilja ut dessa från början. Normalt sett har inte skolsköterskan samtal med 7-åringarna utan att en förälder erbjuds vara med, men detta var under covid. Skulle föräldrar varit med så kan ju däremot barnet hindras från att berätta om verkliga övergrepp, så det är svårt.
Vi klarade av detta även om det var mycket psykiskt påfrestande, och jag får fortfarande obehagskänslor när min telefon ringer från någon jag inte känner (soc och polisen kontaktade mig per telefon).
Det verkar som om en del kommuner i alla fall enbart skickar handlingar med REK eller elektroniskt, och detta borde alla kommuner ta efter.
Det är en fråga du skulle kunna lyfta med socialkontoret i din kommun. Svårt att säga om någon tar till sig det. Vanlig post är ju som sagt lagligt, men känns osäkert och otryggt. Just personnumret spelar ju mindre roll i och med att namn och adress ändå syns, men som princip borde man i alla fall få frågan hur man kan tänka sig att få del av handlingarna.