Inlägg från: Anonym (qwerty) |Visa alla inlägg
  • Anonym (qwerty)

Ange socialsekreteras personnummer i kommunikation?

Anonym (Ordentlig mamma) skrev 2023-02-21 15:43:23 följande:
    Ange socialsekreteras personnummer i kommunikation?

Hej,

Har en pågående utredning hos socialen angående oro för mitt barn. Av de handlingar som jag och mitt barn har fått ta del av nämns både mitt perssonnummer, min mans personnummer och barnets perssonnummer utöver våra namn och adress. Däremot har socialsekreterarna inte angett sina egna personnummer av någon anledning utan bara sina namn.

I kommunikation med dem som sker skriftligt, ska jag ange deras personnummer så det blir fullständigt i akten? Kan ju vara bra att veta vilka man varit i kontakt med tänker jag. Blir det bra tror ni?

Socialsekreterare måste ange personnummer fi sitt system för att det ska bli rätt person, det finns en drös med Nova Andersson och Liam Larsson. Dock finns säkerligen bara en socialsekreterare på kontoret med det namn som angetts och som jobbar på den enheten, en person som är där i en tjänsteroll och som inte har med deras personnummer att göra.

Tänk såhär, om det inte skrev ned era personnummer, skulle du gilla tanken att ditt brev hamnade hos en anna person med liknande namn? Så de får se alla problem du har?
  • Anonym (qwerty)
    Anonym (Ordentlig mamma) skrev 2023-02-21 18:56:34 följande:
    Nja, det där argumentet faller ju.

Kan ju lätt finnas flera Anna Svensson, Stina Johansson eller Liam Andersson på Socialkontoret också. Däremot finns det ju inte fler än oss boende på denna adress. Bara de skriver den rätt och brevet läggs i rätt låda. 

Mig veterligen sorteras inte posten utifrån personnummer, men du kanske sitter på annan information? Skrattande
    Jag har aldrig arbetat på ett socialkontor där två socialsekreterare hade samma namn och samma stavning och samma sorts tjänst, men ok, vi ponerar att det är en verklighet att du har en Anna Svensson som handläggare och att det finns ytterligare en Anna Svensson som jobbar där med samma sak. Anna A Svensson som är din handläggare får ett brev som egentligen skulle till Anna B Svensson men landade i hennes postfack, då ser hon ju direkt på personnumret att detta är en person som inte står i hennes klientlista, och därmed inte hennes klient, då går hon in i systemet med det personnummer och ser direkt att det är Anna B Svensson som skulle ha ärendet. Hon lämnar över posten och dagen går vidare.

Anledningen till att socialsekreterare behöver ditt personnummer är för att man skapar en akt i systemet, det är den akten som följer hela ärendet oavsett vilka insatser som görs, tex om man måste involvera fler aktörer, ha trepartsarbete eller om en handläggare slutar och någon annan tar över ärendet.

Nej posten i Sverige delas inte ut på personnummer men du är medveten om att människor kan flytta eller hur? Byta lägenhet? Separera? Skriva sig på ny adress? Och då man gör en utskrift ur systemet så kommer adressen som är registrerad hos skatteverket med det PERSONNUMRET upp, och det levereras av posten.
  • Anonym (qwerty)
    Anonym (Ordentlig mamma) skrev 2023-02-23 22:59:29 följande:
    Ja, eller så anger man bara Anna A Svenssons personnummer så slipper hon sammanblandas med Anna B Svenssons personnummer. Du kanske inte jobbat på så stora socialkontor?Skrattande

Akt borde ju kunna sorteras med ett diarienummer istället för i personnummerordning. 
    Fast du konstaterade ju själv att post inte delas ut via personnummer utan namn Skrattande Tror du hade lite otur när du tänkte där.

Jag har jobbat för både stora och små kommuner.
    En akt kan i teorin sorteras med ett diarienummer men om personen flyttar till en annan kommun under ett pågående ärende så kanske den kommunen har samma diarienummer för en annan person. Personnummer är unika och knutna till personen således används dessa. 
  • Anonym (qwerty)
    Anonym (Ordentligast) skrev 2023-02-23 23:53:42 följande:

Vad skumt... Använder Braves webbläsare i telefonen och det går inte att citera?

@nihka i inlägg 323... 

Känner du dig trygg med att dessa myndighetsutövare kan kolla upp allt om dig, även sånt som inte är relevant för ärendet i fråga, medan du inte kan det då myndighetsutövaren har ett vanligt namn och du således inte kan kolla upp denne vid behov?

Det kan de inte. Socialtjänstens system gäller endast inom socialtjänsten. Inte sjukhus eller bilprovningen eller vad du nu tror de går till.
    Om en socialsekreterare går in på en person som de inte har som klient dyker de upp en röd flagg hos IT, då får man ett samtal med chefen om vad man gjorde när man läste ett ärende man inte har.
  • Anonym (qwerty)
    Anonym (Ordentligast) skrev 2023-02-23 23:46:50 följande:

Självklart ska socialsekreterares, och övrig myndighetspersonals personnummer anges. Vid behov måste man kunna kolla upp om de ens är
    behöriga och har tillräckligt hög kompetens för att arbeta med myndighetsutövning. Till exempel är det ju
    viktigt att en person som arbetar med fall där våld i nära relation ingår har erfarenhet på området.

Eller om man ska rikta en polisanmälan mot en myndighetsperson som begått uppenbara sekretessbrott eller förtalat någon. Jag är orolig för att om såna uppgifter skulle hemlighållas bara för att det är ett riskfyllt jobb så är demokratin förlorad just under avseendet. 

Personnummer är en offentlig uppgift. Likaså är anställningshandlingar och annat det.

Jag fick på mig en från Försäkringskassan som i sin ansökan stoltserade med att hon inte var godkänd i en kurs kring mänskliga rättigheter. Känns ju tryggt... Och det känns som om det ansågs meriterande för just det jobbet hon hade. Det var en av de drygaste jag haft att göra med på den myndigheten. 

Så, för att bena ut sista stycket: Du fick en handläggare på FK som av någon anledning i samtal med dig gav dig sin CV och ansökningsbrev där du kunde läsa att handläggaren skröt med att inte vara godkänd i en kurs.
    Föga troligt.

För att få anställnings som handläggare så gör HR och myndigheten en kontroll av examensbevis, referenser och tidigare arbetserfarenhet. De HAR blivit granskade innan de fick jobbet. Således behöver inte du göra det alls, det är inte ditt jobb att göra.
  • Anonym (qwerty)
    Anonym (Ordentlig mamma) skrev 2023-02-24 00:24:54 följande:
    Nejdå. Jag har sällan otur när jag tänker.

Vet inte hur ni gör i den kommun du säger dig arbeta i, men hos mina arbetsgivare brukar man öppna posten. Då framgår rätt väl vem posten är ställd till. Speciellt om personnummer inkluderas också. Personnummer är ju som bekant unikt - finns inte två personer med samma nummer. 

Det råder sekretess mellan kommuners socialtjänster. Eller ska i vart fall göra det. 
    Du har haft otur sedan du började den här trådstarten.Skrattande

Hur man gör hos din arbetsgivare är inte relevant. Det är sekretess och man får inte öppna post som inte är adresserad till en själv. Posten levereras i postfack, de enda tillfällena som posten öppnas är när något större som tex ett paket. inkommit(Så det inte är en bomb som exploderar inne i huset) och även vid de tillfällena är det väktare som gör bedömning.

Det är sekretess mellan kommuner avseende ärenden som rör vuxna, dock ej om det gäller barn under 18år då socialtjänsten har enligt lag rätt att följa upp och eventuellt överlämna ärendet till ny kommun. Förr kunde dåliga föräldrar smita ifrån orosanmälningar genom att flytta, det går inte längre, lagen ändrades 2010. Så du hade inte 100% rätt där heller. 
  • Anonym (qwerty)
    Anonym (Ordentlig mamma) skrev 2023-02-24 00:36:06 följande:
    Fast det där tar du bara från luften. Det är urusel kontroll och säkerhet. 
    Nej det gör jag inte. Jag jobbar inom socialtjänsten. Du däremot verkar ha diverse problem med myndighetssverige.
  • Anonym (qwerty)
    Anonym (Ordentlig mamma) skrev 2023-02-24 01:00:16 följande:
    Många som jobbar med den här typen av ärenden blir känslomässigt engagerade och känner stort behov av att lyfta sina upplevelser med likasinnade.
    Därför har man något som heter Handledning en gång i månaden med en kurator. Man diskuterar inte sina ärenden med sina kollegor om det inte  i bedömningssyfte. Tro det eller ej men det är ingen som är intresserad av just DIG och dina hemligheter. Du är en ointressant irrelevant siffra i statistik och om du verkligen ill hålla allt du gör hemligt fån kommunens anställda så bode du väl jobba aktivt med att inte vara aktuell hos socialtjänsten alls.
  • Anonym (qwerty)
    Anonym (Ordentlig mamma) skrev 2023-02-24 00:43:27 följande:
    All inkommande post öppnas och ankomststämplas. Låter högst anmärkningsvärt att du skulle jobba på en kommun som inte sköter posthanteringen på ett korrekt sätt. 

Mig veterligen ska det råda sekretess mellan kommunerna, eller menar du att landets samtliga 290 kommuner har tillgång till varandras journalsystem? Såväl handläggare, adminstratörer etc? Egentligen vet jag svaret, men du får gärna svara ändå Skrattande
    Nej det gör den inte. Inte där jag jobbar just nu, ytterkuvertet ankomststämplas med datum och lämnas i våra postfack. Vi öppnar vår egen adresserade post, datumstämplar dagen vi får handlingen och skriver om det skiljer sig från ett ankomstdatum tex vid semester eller liknande. Det finns till och med en helt egen stämpel för det Skrattande

Dig veterligen så har jag redan förklarat i tidigare inlägg att sekretess råder i ärenden för vuxna men inte pågående ärenden för barn under 18 om dessa byter kommun/boende under utredning. Just eftersom det kan skilja i journalsystemen så använder man PERSONNUMMER. 
    Ja du vet redan svaret, så det krävs en speciell människa att ställa frågan.. och om och om igen...
Svar på tråden Ange socialsekreteras personnummer i kommunikation?