• Anonym (Ordentlig mamma)

Ange socialsekreteras personnummer i kommunikation?

Hej,

Har en pågående utredning hos socialen angående oro för mitt barn. Av de handlingar som jag och mitt barn har fått ta del av nämns både mitt perssonnummer, min mans personnummer och barnets perssonnummer utöver våra namn och adress. Däremot har socialsekreterarna inte angett sina egna personnummer av någon anledning utan bara sina namn.

I kommunikation med dem som sker skriftligt, ska jag ange deras personnummer så det blir fullständigt i akten? Kan ju vara bra att veta vilka man varit i kontakt med tänker jag. Blir det bra tror ni?

• Svar på tråden Ange socialsekreteras personnummer i kommunikation?
  • Anonym (Bara onödigt)
    Anonym (Ordentligast) skrev 2023-02-23 23:46:50 följande:

Självklart ska socialsekreterares, och övrig myndighetspersonals personnummer anges. Vid behov måste man kunna kolla upp om de ens är
    behöriga och har tillräckligt hög kompetens för att arbeta med myndighetsutövning. Till exempel är det ju
    viktigt att en person som arbetar med fall där våld i nära relation ingår har erfarenhet på området.

Eller om man ska rikta en polisanmälan mot en myndighetsperson som begått uppenbara sekretessbrott eller förtalat någon. Jag är orolig för att om såna uppgifter skulle hemlighållas bara för att det är ett riskfyllt jobb så är demokratin förlorad just under avseendet. 

Personnummer är en offentlig uppgift. Likaså är anställningshandlingar och annat det.

Jag fick på mig en från Försäkringskassan som i sin ansökan stoltserade med att hon inte var godkänd i en kurs kring mänskliga rättigheter. Känns ju tryggt... Och det känns som om det ansågs meriterande för just det jobbet hon hade. Det var en av de drygaste jag haft att göra med på den myndigheten. 

Om du har lust att ta fram handläggares personnummer och kolla upp dem är ju en sak.
    Men de krävs ändå inte i kommunikation med myndigheten för det. De är inte nödvändiga för att din kommunikation ska komma fram eller för att dina beslut ska kunna tas.

Däremot är ditt personnummer viktigt i kommunikationen med en myndighet och i beslut från en myndighet för se till att handlingar/uppgifter tillförs rätt ärende och att du sedan vet att beslutet som du får handlar om dig.
  • nihka
    Anonym (Ordentligast) skrev 2023-02-23 23:53:42 följande:

Vad skumt... Använder Braves webbläsare i telefonen och det går inte att citera?

@nihka i inlägg 323... 

Känner du dig trygg med att dessa myndighetsutövare kan kolla upp allt om dig, även sånt som inte är relevant för ärendet i fråga, medan du inte kan det då myndighetsutövaren har ett vanligt namn och du således inte kan kolla upp denne vid behov?

Ja

Alla myndighetsutövare kan inte kolla upp "allt" utan man har olika behörighetsnivåer. Det är exempelvis otillåtet att läsa i någons patientjournal utan att vara del av dennes behandlingsteam. Nyfikenhetsläsning lämnar digitala spår och kan straffa sig.
  • Anonym (Men...)
    Anonym (Ordentlig mamma) skrev 2023-02-23 21:26:59 följande:
    Menar du att man inte kan skriva brev till personer utan att inkludera deras personnummer? På vilket sätt garanterar att det att informationen når rätt person bara för att man inkluderar ett nummer? I sådana fall borde de ju sända REK, men det gör man alltså inte. Personnumret i kommunikationen tillför ju absolut ingenting. Du säger att det inte är något personligt och det första du gör är att använda dig av emotionella uttryck "det är ju ändå ett barn!". Ungefär som alla andra inte är värda någonting. Det är så personligt det kan bli. 

Din föreställning om att "orosanmälan inte stämmer har man inget att oroa sig för" stämmer ju inte heller. Socialtjänsten har noga poängterat att det inte finns något som heter "falsk oro", utan oro är oro. Sedan är jag övertygad om att det finns många som fått trassel med socialtjänsten utan att ha gjort det minsta fel. 

Varför skulle det inte vara okej att leta upp någons personnummer? Varför ska en medborgare finna sig i att få sitt nummer belyst, medan en tjänsteman inte ska tåla att få sitt nummer offentliggjort? Varför ska det första anses vara okej, medan det andra ska anses utgöra ett hot?
    Svårt att förstå vad du faktiskt inte begriper? Om ditt namn och personnummer stämmer i brevet så vet du ju att du inte blivit förväxlad med någon annan. Hur kan du inte begripa det när vi sedan många år just använt personnummer för det ändamålet i Sverige. Samma namn  är det många som har så hur tycker du man ska göra för att säkerställa att det är rätt " Anna Johansson " som avses? Och med inte personligt så avsåg jag tjänstemännens uppdrag i sitt arbete. Bl.a. att utföra utredningar. Det ingår i deras arbete helt enkelt och inget de gör av egen agenda av personliga skäl. 

Och så undrar jag vad du menar med alla andra? Är det vuxna du menar så är det väl ändå en otrolig skillnad mot ett barn! En vuxen kan göra egna val och ta sig ur situationer som de mår dåligt över vilket knappast ett barn kan. Måtte vi aldrig sluta reagera och agera när barn far illa. 
    Och nej det finns inget som heter falsk oro utan alla orosanmälningar ska tas på allvar och utredas. Men därmed betyder det inte att alla leder till åtgärder från socialtjänsten. Långt ifrån. Men visst, du har rätt i att det någon gång blir fel men långt ifrån så många som du tycks tro. 
    Och hur menar du " att få sitt nummer belyst " ?Åter igen för att säkerställa att det är rätt människa som avses! Det är du som är under utredning inte tjänstemannen som gör sitt arbete. 

Finns inte en enda anledning till att dessa ska få sitt personnummer offentliggjord.
    Socialtjänsten hotas ofta i sitt arbete vilket också har uppmärksammats alldeles nyligen i Nyheterna. De gör bara sitt arbete men får ständigt nya hot från människor som anser sig kränkta. De flesta menar inget med hoten utan det sker i ren desperation men dessvärre finns också de som faktiskt gör det. 

Och så finns den kategorin som du tycks tillhöra.
    Hakar upp dig på detaljer istället för att lägga fokus på det som är viktigast. Orsaken som föranlett en orosanmälan. 
  • Anonym (Ert)
    Anonym (Ordentlig mamma) skrev 2023-02-23 23:32:35 följande:
    Nej, det tycker jag inte.

Då blir ju bägge parter lika behandlade. Eller menar du att om jag inte anger handläggarens personnummer så slutar de använda mitt?
    Nej, det menar jag inte.  Du har inte greppat uttryckets innebörd riktigt. Det har ingenting med "ilkabehandling" att göra.

Att behandla socialsekreterarna så som du själv vill bli behandlad innebär att du INTE uppger deras personnummer. Detta, eftersom du inte vill att man uppger ditt.
  • Anonym (Ordentligast)
    nihka skrev 2023-02-23 23:50:54 följande:
    Bägge "parter" ska inte behandlas lika för ni är inte likställda. Du är under utredning medan handläggaren inte är under utredning utan bara utför ett lönearbete utan koppling till dennes privata person.
    Så, nu testar jag att skriva ifrån datorn... 

Med tanke på att man delvis betalar deras löner i form av skatter så anser jag att saker och ting ska vara mer transparenta.
  • Anonym (Ordentligast)
    Anonym (Men...) skrev 2023-02-24 00:08:34 följande:
    Svårt att förstå vad du faktiskt inte begriper? Om ditt namn och personnummer stämmer i brevet så vet du ju att du inte blivit förväxlad med någon annan. Hur kan du inte begripa det när vi sedan många år just använt personnummer för det ändamålet i Sverige. Samma namn  är det många som har så hur tycker du man ska göra för att säkerställa att det är rätt " Anna Johansson " som avses? Och med inte personligt så avsåg jag tjänstemännens uppdrag i sitt arbete. Bl.a. att utföra utredningar. Det ingår i deras arbete helt enkelt och inget de gör av egen agenda av personliga skäl. 

Och så undrar jag vad du menar med alla andra? Är det vuxna du menar så är det väl ändå en otrolig skillnad mot ett barn! En vuxen kan göra egna val och ta sig ur situationer som de mår dåligt över vilket knappast ett barn kan. Måtte vi aldrig sluta reagera och agera när barn far illa. 
    Och nej det finns inget som heter falsk oro utan alla orosanmälningar ska tas på allvar och utredas. Men därmed betyder det inte att alla leder till åtgärder från socialtjänsten. Långt ifrån. Men visst, du har rätt i att det någon gång blir fel men långt ifrån så många som du tycks tro. 
    Och hur menar du " att få sitt nummer belyst " ?Åter igen för att säkerställa att det är rätt människa som avses! Det är du som är under utredning inte tjänstemannen som gör sitt arbete. 

Finns inte en enda anledning till att dessa ska få sitt personnummer offentliggjord.
    Socialtjänsten hotas ofta i sitt arbete vilket också har uppmärksammats alldeles nyligen i Nyheterna. De gör bara sitt arbete men får ständigt nya hot från människor som anser sig kränkta. De flesta menar inget med hoten utan det sker i ren desperation men dessvärre finns också de som faktiskt gör det. 

Hakar upp dig på detaljer istället för att lägga fokus på det som är viktigast. Orsaken som föranlett en orosanmälan. 
    Alla orosanmälningar tas inte på oro tyvärr. :(
  • Anonym (Ordentligast)
    Anonym (Men...) skrev 2023-02-24 00:08:34 följande:

Alla orosanmälningar tas inte på oro tyvärr. :(
  • Anonym (Bara onödigt)
    nihka skrev 2023-02-24 00:03:54 följande:
    Ja

Alla myndighetsutövare kan inte kolla upp "allt" utan man har olika behörighetsnivåer. Det är exempelvis otillåtet att läsa i någons patientjournal utan att vara del av dennes behandlingsteam. Nyfikenhetsläsning lämnar digitala spår och kan straffa sig.
    Samma sak inom socialtjänsten. 
    Stängda behörigheter mellan olika avdelningar och allt som någon gör loggas och lämnar spår.
    Straffbart att gå in på ärenden utan att ha giltig anledning

www.jpinfonet.se/kunskap/nyheter4/socialsekreterare-tittade-i-sin-sambos-fore-detta-sambos-journaler-doms-for-dataintrang/
  • nihka
    Anonym (Ordentligast) skrev 2023-02-24 00:09:47 följande:
    Så, nu testar jag att skriva ifrån datorn... 

Med tanke på att man delvis betalar deras löner i form av skatter så anser jag att saker och ting ska vara mer transparenta.
    Myndigheten och processen är mer transparent, inte den handläggande personalens privatliv.
  • Anonym (qwerty)
    Anonym (Ordentlig mamma) skrev 2023-02-23 22:59:29 följande:
    Ja, eller så anger man bara Anna A Svenssons personnummer så slipper hon sammanblandas med Anna B Svenssons personnummer. Du kanske inte jobbat på så stora socialkontor?Skrattande

Akt borde ju kunna sorteras med ett diarienummer istället för i personnummerordning. 
    Fast du konstaterade ju själv att post inte delas ut via personnummer utan namn Skrattande Tror du hade lite otur när du tänkte där.

Jag har jobbat för både stora och små kommuner.
    En akt kan i teorin sorteras med ett diarienummer men om personen flyttar till en annan kommun under ett pågående ärende så kanske den kommunen har samma diarienummer för en annan person. Personnummer är unika och knutna till personen således används dessa. 
Svar på tråden Ange socialsekreteras personnummer i kommunikation?