Ange socialsekreteras personnummer i kommunikation?
Självklart ska socialsekreterares, och övrig myndighetspersonals personnummer anges. Vid behov måste man kunna kolla upp om de ens är
behöriga och har tillräckligt hög kompetens för att arbeta med myndighetsutövning. Till exempel är det ju
viktigt att en person som arbetar med fall där våld i nära relation ingår har erfarenhet på området.
Eller om man ska rikta en polisanmälan mot en myndighetsperson som begått uppenbara sekretessbrott eller förtalat någon. Jag är orolig för att om såna uppgifter skulle hemlighållas bara för att det är ett riskfyllt jobb så är demokratin förlorad just under avseendet.
Personnummer är en offentlig uppgift. Likaså är anställningshandlingar och annat det.
Jag fick på mig en från Försäkringskassan som i sin ansökan stoltserade med att hon inte var godkänd i en kurs kring mänskliga rättigheter. Känns ju tryggt... Och det känns som om det ansågs meriterande för just det jobbet hon hade. Det var en av de drygaste jag haft att göra med på den myndigheten.