• Anonym (Ordentlig mamma)

Ange socialsekreteras personnummer i kommunikation?

Hej,

Har en pågående utredning hos socialen angående oro för mitt barn. Av de handlingar som jag och mitt barn har fått ta del av nämns både mitt perssonnummer, min mans personnummer och barnets perssonnummer utöver våra namn och adress. Däremot har socialsekreterarna inte angett sina egna personnummer av någon anledning utan bara sina namn.

I kommunikation med dem som sker skriftligt, ska jag ange deras personnummer så det blir fullständigt i akten? Kan ju vara bra att veta vilka man varit i kontakt med tänker jag. Blir det bra tror ni?

• Svar på tråden Ange socialsekreteras personnummer i kommunikation?
  • nihka
    Anonym (Ordentligast) skrev 2023-02-24 00:20:25 följande:
    Jag är inte intresserad av deras privatliv och vad de gör på semestern, eller deras balkonghäng med multipla G&Ts på helgerna. Jag är bara intresserad av att se om de har rätt kompetens för att jobba med ett svårt ärende. Är det så fel? På vilket sätt?
    En massa privata uppgifter som du inte har med att göra är knutna till personnumret.

Det ansvaret ligger på den som har anställt och som också till skillnad från dig har adekvat kunskap för att kunna bedöma deras kompetens.

Dessutom finns instanser att vända sig till om man är missnöjd eller misstänker oegentligheter istället för att man leker privatdetektiv.
    Anonym (qwerty) skrev 2023-02-24 00:21:25 följande:
    Det kan de inte. Socialtjänstens system gäller endast inom socialtjänsten. Inte sjukhus eller bilprovningen eller vad du nu tror de går till.
    Om en socialsekreterare går in på en person som de inte har som klient dyker de upp en röd flagg hos IT, då får man ett samtal med chefen om vad man gjorde när man läste ett ärende man inte har.
    Fast det där tar du bara från luften. Det är urusel kontroll och säkerhet. 
  • Anonym (qwerty)
    Anonym (Ordentlig mamma) skrev 2023-02-24 00:36:06 följande:
    Fast det där tar du bara från luften. Det är urusel kontroll och säkerhet. 
    Nej det gör jag inte. Jag jobbar inom socialtjänsten. Du däremot verkar ha diverse problem med myndighetssverige.
  • Anonym (Ordentligast)
    Anonym (qwerty) skrev 2023-02-24 00:27:14 följande:
    Så, för att bena ut sista stycket: Du fick en handläggare på FK som av någon anledning i samtal med dig gav dig sin CV och ansökningsbrev där du kunde läsa att handläggaren skröt med att inte vara godkänd i en kurs.
    Föga troligt.

För att få anställnings som handläggare så gör HR och myndigheten en kontroll av examensbevis, referenser och tidigare arbetserfarenhet. De HAR blivit granskade innan de fick jobbet. Således behöver inte du göra det alls, det är inte ditt jobb att göra.
    Nä, jag beställde ut dem via HR. Anställningshandlingar är offentliga! Jag valde att plocka ut allt jag kunde få tag på då hon betedde sig ytterst respektlöst i mitt ärende. Och det står var och en fritt att göra. Känsliga uppgifter är såklart maskerade.

Underkänd i mänskliga rättigheter. Tycker du att det är vettigt? Varför skickar man in ett sånt betyg, och varför tycker en myndighet att det är okej att anställa en som har underkänt i en sån för jobbet sett viktig kurs?

Du och många andra här verkar ha en sjukligt hög tilltro till myndigheter. 
  • Anonym (Ordentligast)
    Anonym (qwerty) skrev 2023-02-24 00:37:55 följande:
    Nej det gör jag inte. Jag jobbar inom socialtjänsten. Du däremot verkar ha diverse problem med myndighetssverige.
    Tycker du det är konstigt att man är skeptisk mot myndighetssverige? Som uppenbart är fel person på fel plats och som har misskött ett ärende från början till slut?

Klart att ni håller varandra om ryggen.
    Anonym (qwerty) skrev 2023-02-24 00:34:55 följande:
    Du har haft otur sedan du började den här trådstarten.Skrattande

Hur man gör hos din arbetsgivare är inte relevant. Det är sekretess och man får inte öppna post som inte är adresserad till en själv. Posten levereras i postfack, de enda tillfällena som posten öppnas är när något större som tex ett paket. inkommit(Så det inte är en bomb som exploderar inne i huset) och även vid de tillfällena är det väktare som gör bedömning.

Det är sekretess mellan kommuner avseende ärenden som rör vuxna, dock ej om det gäller barn under 18år då socialtjänsten har enligt lag rätt att följa upp och eventuellt överlämna ärendet till ny kommun. Förr kunde dåliga föräldrar smita ifrån orosanmälningar genom att flytta, det går inte längre, lagen ändrades 2010. Så du hade inte 100% rätt där heller. 
    All inkommande post öppnas och ankomststämplas. Låter högst anmärkningsvärt att du skulle jobba på en kommun som inte sköter posthanteringen på ett korrekt sätt. 

Mig veterligen ska det råda sekretess mellan kommunerna, eller menar du att landets samtliga 290 kommuner har tillgång till varandras journalsystem? Såväl handläggare, adminstratörer etc? Egentligen vet jag svaret, men du får gärna svara ändå Skrattande
    Anonym (qwerty) skrev 2023-02-24 00:37:55 följande:
    Om du mot förmodan skulle jobba inom socialtjänsten borde du vara väl medveten om hur dålig koll ni har. Hur många kan läsa era journaler? Vilka personalkategorier?
  • Anonym (Ordentligast)
    nihka skrev 2023-02-24 00:35:31 följande:
    En massa privata uppgifter som du inte har med att göra är knutna till personnumret.

Det ansvaret ligger på den som har anställt och som också till skillnad från dig har adekvat kunskap för att kunna bedöma deras kompetens.

Dessutom finns instanser att vända sig till om man är missnöjd eller misstänker oegentligheter istället för att man leker privatdetektiv.
    Vilka privata uppgifter kulle det röra sig om då menar du?

På vilket sätt tycker du att rekryteraren har adekvat kunskap för att bedöma deras kompetens om personen i fråga inte kan ett skvatt om det ärendet handlar om? Nej där har de misslyckats katastrofalt. Våld i nära relation är så utbrett och knappt någon har kompetens inom det.

Vad då för instanser menar du? Säg inget om IVO, de är en tandlös organisation. Jag har försökt använda mig av dem flera gånger.

Jag som inte kan något är ju så nyfiken på om du kan svara på detta?
  • nihka
    Anonym (Ordentlig mamma) skrev 2023-02-24 00:31:25 följande:
    Hur många av alla "nyfikenhetsläsningar" tror du går till åtal? 

Jag jobbar inte på någon socialtjänst och har aldrig gjort, men världen är liten och även jag har ju hört ett och annat. Utredare i en kommun och misstänkt i någon annan. Så mycket vet jag, att det är förbannat många som har tillgång till de här journalerna. Sen pratas det rätt friskt i fikarummen också. 
    Eftersom de är spårbara och det finns rutiner för att följa upp dem förekommer de sällan så det finns inte så mycket att åtala. Människor är inte så dumma utan vill gärna behålla sina jobb och är dessutom inte intresserade utanför vad jobbet kräver.

Nej, det pratas inte frisk om sekretessbelagda uppgifter i fikarum. Så intressant är inte jobbet på raster och fritiden. Den som handlägger en massa tragiska ärenden vill gärna skjuta dem åt sidan när de inte är i tjänst.
  • Anonym (Bara onödigt)
    nihka skrev 2023-02-24 00:53:54 följande:
    Eftersom de är spårbara och det finns rutiner för att följa upp dem förekommer de sällan så det finns inte så mycket att åtala. Människor är inte så dumma utan vill gärna behålla sina jobb och är dessutom inte intresserade utanför vad jobbet kräver.

Nej, det pratas inte frisk om sekretessbelagda uppgifter i fikarum. Så intressant är inte jobbet på raster och fritiden. Den som handlägger en massa tragiska ärenden vill gärna skjuta dem åt sidan när de inte är i tjänst.
    Exakt min erfarenhet under de 20 år jag har jobbat med...
Svar på tråden Ange socialsekreteras personnummer i kommunikation?