Inlägg från: Anonym (Ordentligast) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Ordentligast)

Ange socialsekreteras personnummer i kommunikation?

Självklart ska socialsekreterares, och övrig myndighetspersonals personnummer anges. Vid behov måste man kunna kolla upp om de ens är
    behöriga och har tillräckligt hög kompetens för att arbeta med myndighetsutövning. Till exempel är det ju
    viktigt att en person som arbetar med fall där våld i nära relation ingår har erfarenhet på området.

Eller om man ska rikta en polisanmälan mot en myndighetsperson som begått uppenbara sekretessbrott eller förtalat någon. Jag är orolig för att om såna uppgifter skulle hemlighållas bara för att det är ett riskfyllt jobb så är demokratin förlorad just under avseendet. 

Personnummer är en offentlig uppgift. Likaså är anställningshandlingar och annat det.

Jag fick på mig en från Försäkringskassan som i sin ansökan stoltserade med att hon inte var godkänd i en kurs kring mänskliga rättigheter. Känns ju tryggt... Och det känns som om det ansågs meriterande för just det jobbet hon hade. Det var en av de drygaste jag haft att göra med på den myndigheten. 

• Anonym (Ordentligast)

I det avseendet*

• Anonym (Ordentligast)

Vad skumt... Använder Braves webbläsare i telefonen och det går inte att citera?

@nihka i inlägg 323... 

Känner du dig trygg med att dessa myndighetsutövare kan kolla upp allt om dig, även sånt som inte är relevant för ärendet i fråga, medan du inte kan det då myndighetsutövaren har ett vanligt namn och du således inte kan kolla upp denne vid behov?

• Anonym (Ordentligast)
    nihka skrev 2023-02-23 23:50:54 följande:
    Bägge "parter" ska inte behandlas lika för ni är inte likställda. Du är under utredning medan handläggaren inte är under utredning utan bara utför ett lönearbete utan koppling till dennes privata person.
    Så, nu testar jag att skriva ifrån datorn... 

Med tanke på att man delvis betalar deras löner i form av skatter så anser jag att saker och ting ska vara mer transparenta.
  • Anonym (Ordentligast)
    Anonym (Men...) skrev 2023-02-24 00:08:34 följande:
    Svårt att förstå vad du faktiskt inte begriper? Om ditt namn och personnummer stämmer i brevet så vet du ju att du inte blivit förväxlad med någon annan. Hur kan du inte begripa det när vi sedan många år just använt personnummer för det ändamålet i Sverige. Samma namn  är det många som har så hur tycker du man ska göra för att säkerställa att det är rätt " Anna Johansson " som avses? Och med inte personligt så avsåg jag tjänstemännens uppdrag i sitt arbete. Bl.a. att utföra utredningar. Det ingår i deras arbete helt enkelt och inget de gör av egen agenda av personliga skäl. 

Och så undrar jag vad du menar med alla andra? Är det vuxna du menar så är det väl ändå en otrolig skillnad mot ett barn! En vuxen kan göra egna val och ta sig ur situationer som de mår dåligt över vilket knappast ett barn kan. Måtte vi aldrig sluta reagera och agera när barn far illa. 
    Och nej det finns inget som heter falsk oro utan alla orosanmälningar ska tas på allvar och utredas. Men därmed betyder det inte att alla leder till åtgärder från socialtjänsten. Långt ifrån. Men visst, du har rätt i att det någon gång blir fel men långt ifrån så många som du tycks tro. 
    Och hur menar du " att få sitt nummer belyst " ?Åter igen för att säkerställa att det är rätt människa som avses! Det är du som är under utredning inte tjänstemannen som gör sitt arbete. 

Finns inte en enda anledning till att dessa ska få sitt personnummer offentliggjord.
    Socialtjänsten hotas ofta i sitt arbete vilket också har uppmärksammats alldeles nyligen i Nyheterna. De gör bara sitt arbete men får ständigt nya hot från människor som anser sig kränkta. De flesta menar inget med hoten utan det sker i ren desperation men dessvärre finns också de som faktiskt gör det. 

Och så finns den kategorin som du tycks tillhöra.
    Hakar upp dig på detaljer istället för att lägga fokus på det som är viktigast. Orsaken som föranlett en orosanmälan. 
    Alla orosanmälningar tas inte på oro tyvärr. :(
  • Anonym (Ordentligast)
    Anonym (Men...) skrev 2023-02-24 00:08:34 följande:
    Svårt att förstå vad du faktiskt inte begriper? Om ditt namn och personnummer stämmer i brevet så vet du ju att du inte blivit förväxlad med någon annan. Hur kan du inte begripa det när vi sedan många år just använt personnummer för det ändamålet i Sverige. Samma namn  är det många som har så hur tycker du man ska göra för att säkerställa att det är rätt " Anna Johansson " som avses? Och med inte personligt så avsåg jag tjänstemännens uppdrag i sitt arbete. Bl.a. att utföra utredningar. Det ingår i deras arbete helt enkelt och inget de gör av egen agenda av personliga skäl. 

Och så undrar jag vad du menar med alla andra? Är det vuxna du menar så är det väl ändå en otrolig skillnad mot ett barn! En vuxen kan göra egna val och ta sig ur situationer som de mår dåligt över vilket knappast ett barn kan. Måtte vi aldrig sluta reagera och agera när barn far illa. 
    Och nej det finns inget som heter falsk oro utan alla orosanmälningar ska tas på allvar och utredas. Men därmed betyder det inte att alla leder till åtgärder från socialtjänsten. Långt ifrån. Men visst, du har rätt i att det någon gång blir fel men långt ifrån så många som du tycks tro. 
    Och hur menar du " att få sitt nummer belyst " ?Åter igen för att säkerställa att det är rätt människa som avses! Det är du som är under utredning inte tjänstemannen som gör sitt arbete. 

Finns inte en enda anledning till att dessa ska få sitt personnummer offentliggjord.
    Socialtjänsten hotas ofta i sitt arbete vilket också har uppmärksammats alldeles nyligen i Nyheterna. De gör bara sitt arbete men får ständigt nya hot från människor som anser sig kränkta. De flesta menar inget med hoten utan det sker i ren desperation men dessvärre finns också de som faktiskt gör det. 

Och så finns den kategorin som du tycks tillhöra.
    Hakar upp dig på detaljer istället för att lägga fokus på det som är viktigast. Orsaken som föranlett en orosanmälan. 
    Alla orosanmälningar tas inte på oro tyvärr. :(
  • Anonym (Ordentligast)

Ni som tryckte på tummen ner i mitt inlägg #326, kom igen nu, tycker ni på allvar att det är okej att de sätter folk som inte har rätt kompetens om våld i nära relation eller narcissism, på att utreda just såna ärenden där sånt ingår?

• Anonym (Ordentligast)
    nihka skrev 2023-02-24 00:14:23 följande:
    Myndigheten och processen är mer transparent, inte den handläggande personalens privatliv.
    Jag är inte intresserad av deras privatliv och vad de gör på semestern, eller deras balkonghäng med multipla G&Ts på helgerna. Jag är bara intresserad av att se om de har rätt kompetens för att jobba med ett svårt ärende. Är det så fel? På vilket sätt?
  • Anonym (Ordentligast)
    Anonym (qwerty) skrev 2023-02-24 00:21:25 följande:
    Det kan de inte. Socialtjänstens system gäller endast inom socialtjänsten. Inte sjukhus eller bilprovningen eller vad du nu tror de går till.
    Om en socialsekreterare går in på en person som de inte har som klient dyker de upp en röd flagg hos IT, då får man ett samtal med chefen om vad man gjorde när man läste ett ärende man inte har.
    Vad snackar du om? Nej det är klart att de inte kan, men med sin "klients" personnummer kan de i teorin vid nyfikenhet luska vidare i olika databaser och så, för att kolla upp för ärendet irrelevanta saker. Och det kan vem som helst, bara man har ett personnummer.

Jag har inte snackat om socialtjänstens system.
  • Anonym (Ordentligast)
    Anonym (qwerty) skrev 2023-02-24 00:27:14 följande:
    Så, för att bena ut sista stycket: Du fick en handläggare på FK som av någon anledning i samtal med dig gav dig sin CV och ansökningsbrev där du kunde läsa att handläggaren skröt med att inte vara godkänd i en kurs.
    Föga troligt.

För att få anställnings som handläggare så gör HR och myndigheten en kontroll av examensbevis, referenser och tidigare arbetserfarenhet. De HAR blivit granskade innan de fick jobbet. Således behöver inte du göra det alls, det är inte ditt jobb att göra.
    Nä, jag beställde ut dem via HR. Anställningshandlingar är offentliga! Jag valde att plocka ut allt jag kunde få tag på då hon betedde sig ytterst respektlöst i mitt ärende. Och det står var och en fritt att göra. Känsliga uppgifter är såklart maskerade.

Underkänd i mänskliga rättigheter. Tycker du att det är vettigt? Varför skickar man in ett sånt betyg, och varför tycker en myndighet att det är okej att anställa en som har underkänt i en sån för jobbet sett viktig kurs?

Du och många andra här verkar ha en sjukligt hög tilltro till myndigheter. 
  • Anonym (Ordentligast)
    Anonym (qwerty) skrev 2023-02-24 00:37:55 följande:
    Nej det gör jag inte. Jag jobbar inom socialtjänsten. Du däremot verkar ha diverse problem med myndighetssverige.
    Tycker du det är konstigt att man är skeptisk mot myndighetssverige? Som uppenbart är fel person på fel plats och som har misskött ett ärende från början till slut?

Klart att ni håller varandra om ryggen.
  • Anonym (Ordentligast)
    nihka skrev 2023-02-24 00:35:31 följande:
    En massa privata uppgifter som du inte har med att göra är knutna till personnumret.

Det ansvaret ligger på den som har anställt och som också till skillnad från dig har adekvat kunskap för att kunna bedöma deras kompetens.

Dessutom finns instanser att vända sig till om man är missnöjd eller misstänker oegentligheter istället för att man leker privatdetektiv.
    Vilka privata uppgifter kulle det röra sig om då menar du?

På vilket sätt tycker du att rekryteraren har adekvat kunskap för att bedöma deras kompetens om personen i fråga inte kan ett skvatt om det ärendet handlar om? Nej där har de misslyckats katastrofalt. Våld i nära relation är så utbrett och knappt någon har kompetens inom det.

Vad då för instanser menar du? Säg inget om IVO, de är en tandlös organisation. Jag har försökt använda mig av dem flera gånger.

Jag som inte kan något är ju så nyfiken på om du kan svara på detta?
  • Anonym (Ordentligast)
    nihka skrev 2023-02-24 01:13:25 följande:
    Om du vill veta vad som är kopplat till personnummer får du snoka reda på det själv. Jag tänker inte mata eller hjälpa någon i någon i förföljelsekampanj mot myndighetsutövare.

Om du inte är nöjd med hur ditt ärende har handlagts kan du klaga här:

www.ivo.se/publicerat-material/blanketter/klaga-pa-socialtjansten/
    Säger man A får man säga B? Eller hur?

Vad menar du med förföljelsekampanj? Att se så att allt går rätt till är inte att förfölja någon. Dessutom är allt "känsligt" maskat som jag sa innan.

IVO är skojare. Kom igen nu. Efter att jag inlett ett ärende mot en myndighet om uppenbart allvarliga missförhållanden så förtalade och blåljög en chef på sagda myndighet för att rädda sitt egna skinn, inför dem, och detta köpte IVO och lade ner allt. 

IVO lägger ner 99,9% av ärenden mot socialtjänsten. Har kollat upp statistiken själv.
  • Anonym (Ordentligast)

Och du svarar knappt på hälften av det jag skriver. 

Lite som att du håller med mig men inte vågar erkänna det. ;) 

Hur skulle du själv känna om om myndighetsfolk begår grova brott mot dig? Eller skulle du inte bry dig?

• Anonym (Ordentligast)

Du kan ju själv kolla på statistiken och få svart på vitt. Men det kommer du ju knappast göra, du som håller myndigheter högt?

Svar på tråden Ange socialsekreteras personnummer i kommunikation?