• Anonym (Ordentlig mamma)

Ange socialsekreteras personnummer i kommunikation?

Hej,

Har en pågående utredning hos socialen angående oro för mitt barn. Av de handlingar som jag och mitt barn har fått ta del av nämns både mitt perssonnummer, min mans personnummer och barnets perssonnummer utöver våra namn och adress. Däremot har socialsekreterarna inte angett sina egna personnummer av någon anledning utan bara sina namn.

I kommunikation med dem som sker skriftligt, ska jag ange deras personnummer så det blir fullständigt i akten? Kan ju vara bra att veta vilka man varit i kontakt med tänker jag. Blir det bra tror ni?

• Svar på tråden Ange socialsekreteras personnummer i kommunikation?
    Anonym (Men...) skrev 2023-02-27 23:53:52 följande:
    Ditt sätt att lägga hela ditt fokus på dessa detaljer istället för det du borde som t.e.x själva orosanmälan av dina barn får åtminstone mig att fundera -  aspberger? 
    Ditt inlägg visar på att du har en oförmåga att ta till dig andra saker. Du tror alltså på riktigt att tillvaron enbart kretsar kring dessa två saker, eftersom det är enbart de två saker jag berör? Det om något tyder väl på Aspberger - du klarar inte av att ta in intryck från omvärlden i en bredare kontext. Orosanmälan är något annat. Likaså vad jag gör på jobbet, ska äta till middag, planer för semestern osv. 

Denna tråd handlar om bristen och det onödiga i att anger personnummer på det sätt som socialen gjort, samt att posta en utredning med vanlig post istället för med rekommenderad post. 
  • Anonym (Lill)
    Anonym (Ordentlig mamma) skrev 2023-02-25 21:03:36 följande:
    Du har kanske helt missat att jag inte hyser något vidare förtroende för socialen?
    De kan komma med vilka utsagor som helst. Jag skiter egentligen i varför de anser sig behöva skriva våra personnummer massor av gånger i utredningen. Jag skiter också i varför de skickar utredningen med vanlig post istället för REK. Jag kan bara konstatera att de gör det. Jag tycker det är fel. Vad de anser skiter jag i. Gjort är gjort och att de skulle ändra på det tror jag inte på. Det ligger alltid alldeles för stor prestige för att ändra något. 
    Du skiter i varför de skrivit ut era personnummer och skiter i varför de inte skickar med rek. Du bara konstaterar att det är så?
    I nästa mening skriver du att det är fel. Då skiter du ju knappast i det? Du skiter knappast i det om du skriver varje dag flera inlägg i den tråd du skapat för att du tycker att det är så jävla fel att du kokar och inte kan tänka på något annat just nu.

Varför kan du inte vara trevlig mot någon du inte har förtroende för? Går man runt i världen och är aggressiv och inte har förmåga att vara trevlig mot folk, trots att de bara gör sitt jobb. Då får man problem. Gissar att du ofta hamnar i konflikter med människor men aldrig ser till din egen del i det hela?

Hur gör du med telefonförsäljare? Avböjer artigt eller säger "dra åt helvete" för att sen slänga på luren? Det senare självklart om jag får lov att gissa..
  • Jbn
    Anonym (Ordentlig mamma) skrev 2023-02-28 00:21:15 följande:
    Ditt inlägg visar på att du har en oförmåga att ta till dig andra saker. Du tror alltså på riktigt att tillvaron enbart kretsar kring dessa två saker, eftersom det är enbart de två saker jag berör? Det om något tyder väl på Aspberger - du klarar inte av att ta in intryck från omvärlden i en bredare kontext. Orosanmälan är något annat. Likaså vad jag gör på jobbet, ska äta till middag, planer för semestern osv. 

Denna tråd handlar om bristen och det onödiga i att anger personnummer på det sätt som socialen gjort, samt att posta en utredning med vanlig post istället för med rekommenderad post. 
    Hade det verkligen gjort det hade du nog, som jag tidigare skrev, fått ett annat bemötande, istället har den till stor del handlat om att du sökt upp för utredningen helt irrelevant information om dina handläggare och undrar om du borde skriva ut dessa i din korrespondens med dem. 
  • Anonym (Lill)
    Anonym (Ordentlig mamma) skrev 2023-02-26 09:12:22 följande:
    Nej, det kan jag svara på ganska enkelt. Polisen har inte skickat några sekretessbelagda handlingar hem till oss så där finns inget att bli upprörd över.

Vad i mina inlägg tycker du är aggressivt? 

Så du tycker jag ska ringa upp en kommunal myndighet som jag helt saknar förtroende för och vara trevlig? Glad Nej du, det kommer inte att hända.
    Skylla på att man inte äger leg? Låter ungefär som att påstå att man inte äger någon telefon. 

Jag menar inte att alla handlingar behöver gå rek, bara sådana som innehåller känslig information. En kallelse exempelvis behöver inte gå rek, om inte avsändaren vill försäkra sig om att mottagaren fått dem. 

Allvarligt talat. Jag skulle nästan önska att alla som har en positiv bild av socialtjänsten får en falsk anmälan mot sig. En som socialtjänsten agerar på. Start med att hämta barnen från förskola och skola och föra dem till polisen utan att så mycket höra föräldrarna. Det är en bra början. Sedan nedteckna alla anklagelser och skicka med posten i ett kuvert som olyckligtvis hamnar hos grannen. Sedan kan vi ta det därifrån...

Uttrycker man kritik är man psykiskt sjuk, rättshaverist, svag människa i behov av stöd. Har aldrig varit i kontakt med vare sig polis eller socialtjänst tidigare. Har ingen missbrukspromlematik, psykisk sjukdom, ekonomiska svårigheter. Barnen är hela och rena. Jag har skrivit det förut. Det som vi blivit utsatta för kan drabba vem som helst. 

Ibland när jag hör vissa politiker och folk i allmänhet uttala sig så tänker jag att de är fruktansvärt naiva och okunniga. Socialtjänsten behöver reformeras, kanske förstatligas. Jag tror det skulle höja kvalitet och rättssäkerhet. 

Någon ovan nämnde Kronofogden som en myndighet som genomgått en enorm förändringsresa. Jag känner till det. De har gått från att ha lågt förtroende till att prestera rätt bra, även hos sin "kunder". De flesta förstår varför KFM finns till och vilka principer de arbetar efter. De flesta accepterar besluten. KFM har dessutom lärt sig kommunikation, psykologi och bemötande. 
    Jag tror många av socialtjänsterna i våra nära 300 kommuner skulle ha ett och annat att lära faktiskt. 

Hade vi haft 300 kommunala polismyndigheter och kommunala domstolar, fängelser etc. Ja, då tror jag att man utan omsvep skulle kunna säga att såväl rättssäkerhet och likabehandlingsprincipen skulle bli lidande.
    Har polisen inte skickat hem sekretessade handlingar? Hur fick ni då tag i förhöret ni borde fått en kopia av? Den eventuella förundersökningen?

Eller menar du att det ju är en offentlig handling som vem som helst kan hämta ut och att det därför är helt okej att få sådant hemskickat även fast det handlar om din minderåriga son i en mycket stressande och skrämmande situation, så det gör därför inget?  

Håller med om att socialtjänsten borde vara statlig. Skolan borde även den vara statlig så att alla elever får rätt till samma kvalité av undervisning.

När det är så stor skillnad mellan kommuner som det är idag så skulle nog många saker bli bättre med ett statligt övertagande. Staten har dessutom cash medan de flesta kommuner konstant måste dra in på saker, medan välmående kommuner sänker skatten och skickar ungar på LVU och missbrukare på LVM i en handvändning eftersom de inte bryr sig om kostnaden.
    Vet en tjej som blev skickad på LVM från Danderyd eller Lidingö för att hon drack fre, lör, någon gång även onsdag. En vanlig partytjej på 20. Hon kom ut från LVM-hemmet som nybliven opiatmissbrukare eftersom att buprenorfin var lätt, billigt och vanligt att det smugglades in. Hon blev heroinist sen. Bra gjort Danderyd/Lidingö!

Ett LVM på 6 månader kostade runt en miljon för 10-15 år sen. En stor kostnad som bara ska göras om någon bokstavligt håller på att ta livet av sig pga sitt leverne.
    LVU av unga personer är förstås viktigare och bör ske betydligt oftare än man LVMar missbrukare då yngre är mer prioriterade att rädda.
    Men det går ofta fel där också, om ungdomen är någon som provat röka hasch några gånger men inte slåss/becknar/vandaliserar/gör inbrott eller annat dumt, då är det risk att barnet bara kommer hem med betydligt fler kriminella polare och en massa lärdom om kriminellt leverne från äldre på hemmet samt en "status" bland likasinnade på hemmaplan.
  • Anonym (pusselbitar på plats)
    Anonym (wow) skrev 2023-02-23 15:05:56 följande:
    Shit happens. Själv råkade jag öppna grannens brev. Var ifrån ett företag (inkasso) som jag fick 1-2veckor innan ifrån. Såg bara inkassots namn. Öppnade det med en stor suck och insåg att det inte var till mig. Grannen sa, va bra då vet jag iallafall att det var du och ingen annan när jag berättade för den att jag hade råkat öppna dennes post som låg i min brevlåda. 
    Svarar du på fel inlägg? Inget du skriver har med vad jag skrev att göra.......
    Anonym (Lill) skrev 2023-02-28 05:27:18 följande:
    Du skiter i varför de skrivit ut era personnummer och skiter i varför de inte skickar med rek. Du bara konstaterar att det är så?
    I nästa mening skriver du att det är fel. Då skiter du ju knappast i det? Du skiter knappast i det om du skriver varje dag flera inlägg i den tråd du skapat för att du tycker att det är så jävla fel att du kokar och inte kan tänka på något annat just nu.

Varför kan du inte vara trevlig mot någon du inte har förtroende för? Går man runt i världen och är aggressiv och inte har förmåga att vara trevlig mot folk, trots att de bara gör sitt jobb. Då får man problem. Gissar att du ofta hamnar i konflikter med människor men aldrig ser till din egen del i det hela?

Hur gör du med telefonförsäljare? Avböjer artigt eller säger "dra åt helvete" för att sen slänga på luren? Det senare självklart om jag får lov att gissa..
    Är det något som är oklart för dig?

Jag tycker det är fel att skriva ut personnummer återkommande i utredningen ja. Det skulle inte ens behöva skrivas en gång och definitivt inte i var och varannan mening. 
    Jag tycker också att det är fel att sända hela utredningen med vanlig post, eftersom den innehåller sekretessklassade uppgifter. 
    Jag har inte skrivit att jag skiter i varför detta sker, för då hade jag knappast startat tråden. Däremot skiter jag i hur handläggarna vill motivera (i mitt tycke) det felaktiga arbetssättet. Jag är helt enkelt inte intresserad av några bortförklaringar. Blev det fullständigt klart för dig nu?

Hur jag gör med telefonförsäljare? Jag brukar ta över samtalet så snart jag kan och förklara att jag inte är intresserad. Därefter lägger jag på luren. Hur gör du? Sitter och lyssnar på deras meningslösa utläggningar?
    Anonym (Lill) skrev 2023-02-28 08:37:49 följande:
    Har polisen inte skickat hem sekretessade handlingar? Hur fick ni då tag i förhöret ni borde fått en kopia av? Den eventuella förundersökningen?

Eller menar du att det ju är en offentlig handling som vem som helst kan hämta ut och att det därför är helt okej att få sådant hemskickat även fast det handlar om din minderåriga son i en mycket stressande och skrämmande situation, så det gör därför inget?  

Håller med om att socialtjänsten borde vara statlig. Skolan borde även den vara statlig så att alla elever får rätt till samma kvalité av undervisning.

När det är så stor skillnad mellan kommuner som det är idag så skulle nog många saker bli bättre med ett statligt övertagande. Staten har dessutom cash medan de flesta kommuner konstant måste dra in på saker, medan välmående kommuner sänker skatten och skickar ungar på LVU och missbrukare på LVM i en handvändning eftersom de inte bryr sig om kostnaden.
    Vet en tjej som blev skickad på LVM från Danderyd eller Lidingö för att hon drack fre, lör, någon gång även onsdag. En vanlig partytjej på 20. Hon kom ut från LVM-hemmet som nybliven opiatmissbrukare eftersom att buprenorfin var lätt, billigt och vanligt att det smugglades in. Hon blev heroinist sen. Bra gjort Danderyd/Lidingö!

Ett LVM på 6 månader kostade runt en miljon för 10-15 år sen. En stor kostnad som bara ska göras om någon bokstavligt håller på att ta livet av sig pga sitt leverne.
    LVU av unga personer är förstås viktigare och bör ske betydligt oftare än man LVMar missbrukare då yngre är mer prioriterade att rädda.
    Men det går ofta fel där också, om ungdomen är någon som provat röka hasch några gånger men inte slåss/becknar/vandaliserar/gör inbrott eller annat dumt, då är det risk att barnet bara kommer hem med betydligt fler kriminella polare och en massa lärdom om kriminellt leverne från äldre på hemmet samt en "status" bland likasinnade på hemmaplan.
    Nej, polisen har inte skickat hem några sekretessklassade handlingar. Både förhöret och förundersökningen är tydligen belagda med sådan sekretess att vi inte ens får ta del av den. Ingen offentlig handling nej. 

Ja, socialtjänsten borde definitivt förstatligas. Jag tror det skulle kunna bidra till att lyfta kvalitet och rättssäkerhet. Är man missnöjd med en utredning borde det dessutom finns möjlighet att överklaga och få till en annan utredning av annan handläggare. En second opinion. Nu ligger alldeles för stor makt hos den enskilda socialsekreteraren. Underlag är ofta inte objektiva och det är inte alls ovanligt med sakfel och rena påhitt. Det är då vad rätten har att ta del av. Underlag som sticks under näsan på dem. 

Ja, tyvärr så är statistiken fruktansvärt dålig vad gäller olika former av placeringar. Föräldrar förlorar vårdnaden, då socialen kan bedöma att att det finns risk för barnets/ungdomens hälsa och välmående. Inte sällan blir då barnet placerat på ett ställe där de misshandlas av andra barn, utsätts för olika former av övergrepp eller andra missförhållanden. Psykisk och fysisk misshandel. På behandlingshem där drogerna flödar. Somliga menar till och med att det antagligen många gånger skulle vara bättre att låta barnen bo kvar hos sina icke helt perfekta föräldrar än bli tvångsplacerade. 
    Jag tycker processen och kvaliteten måste stärkas. Utredningarna måste bli mer rättssäkra. Sedan borde stort fokus läggas på vad barnet faktiskt själv vill. Kan möjligen vara svårt på mycket små barn, men barn från 4-5 år och uppåt, där borde den unge personens vilja få väga tungt. Man vet helt enkelt att det finns inga placeringar som är bra. Alla är bara mer eller mindre dåliga. Statistiken bland barn som växer upp i fosterhem m.m. är otroligt dålig. Har hört att vissa skyller detta på att barnen redan är märkta. Att de har trauman osv från sina tidigare hem, men det håller inte som förklaring. 
  • Anonym (Lill)
    Anonym (Ordentlig mamma) skrev 2023-02-28 17:54:07 följande:
    Är det något som är oklart för dig?

Jag tycker det är fel att skriva ut personnummer återkommande i utredningen ja. Det skulle inte ens behöva skrivas en gång och definitivt inte i var och varannan mening. 
    Jag tycker också att det är fel att sända hela utredningen med vanlig post, eftersom den innehåller sekretessklassade uppgifter. 
    Jag har inte skrivit att jag skiter i varför detta sker, för då hade jag knappast startat tråden. Däremot skiter jag i hur handläggarna vill motivera (i mitt tycke) det felaktiga arbetssättet. Jag är helt enkelt inte intresserad av några bortförklaringar. Blev det fullständigt klart för dig nu?

Hur jag gör med telefonförsäljare? Jag brukar ta över samtalet så snart jag kan och förklara att jag inte är intresserad. Därefter lägger jag på luren. Hur gör du? Sitter och lyssnar på deras meningslösa utläggningar?
    Ja, jag kan nog tycka att det blir något oklart när någon säger emot sig själv i följande mening. 
    Ingen har väl missat ditt hat mot soc? Så det är du väldigt klar i.
    Men du skrev ändå:

"Jag skiter egentligen i varför de anser sig behöva skriva våra personnummer massor av gånger i utredningen. Jag skiter också i varför de skickar utredningen med vanlig post istället för REK. Jag kan bara konstatera att de gör det. Jag tycker det är fel. Vad de anser skiter jag i. Gjort är gjort och att de skulle ändra på det tror jag inte på. Det ligger alltid alldeles för stor prestige för att ändra något."

Min text verkar också bli grå:
    Antar ändå att utredningen var till din favör eftersom du inte skriver något kritiskt om den, bara upprepar ditt missnöje med fraktsättet och soc som myndighet.
    Hade du sagt att du inte ville ha post till dem innan så hade du nog kunnat hämta ut utredningen i kommunhusets reception när den var klar.
    Gjort är gjort, du gjorde inget för att förhindra det, barnet verkar ha klarat sig från LVU, annars hade det varit topic och inte postgången som diskuterats nu i hela 41 sidor..
    Anonym (Lill) skrev 2023-02-28 18:15:59 följande:
    Ja, jag kan nog tycka att det blir något oklart när någon säger emot sig själv i följande mening. 
    Ingen har väl missat ditt hat mot soc? Så det är du väldigt klar i.
    Men du skrev ändå:

"Jag skiter egentligen i varför de anser sig behöva skriva våra personnummer massor av gånger i utredningen. Jag skiter också i varför de skickar utredningen med vanlig post istället för REK. Jag kan bara konstatera att de gör det. Jag tycker det är fel. Vad de anser skiter jag i. Gjort är gjort och att de skulle ändra på det tror jag inte på. Det ligger alltid alldeles för stor prestige för att ändra något."

Min text verkar också bli grå:
    Antar ändå att utredningen var till din favör eftersom du inte skriver något kritiskt om den, bara upprepar ditt missnöje med fraktsättet och soc som myndighet.
    Hade du sagt att du inte ville ha post till dem innan så hade du nog kunnat hämta ut utredningen i kommunhusets reception när den var klar.
    Gjort är gjort, du gjorde inget för att förhindra det, barnet verkar ha klarat sig från LVU, annars hade det varit topic och inte postgången som diskuterats nu i hela 41 sidor..
    De nämnde aldrig att de skulle skicka hela utredningen med snigelpost. Hade jag vetat om det, hade jag helt klart begärt att de skulle sända den med REK, men nu är ju skadan redan skedd. 

Utredning till min favör? Tja, jag vet inte. Mest bara en massa ordbajseri och något luddigt resonemang att de inte kan veta vad som har hänt, men att man absolut inte får skuldbelägga något barn. Har förstått i efterhand att barnet har svårt för att uttrycka nyanser och inte är så bra på synonymer. Exempelvis att göra sig illa och bli slagen. Någon annan mamma skrev i någon tråd att barnen tydligen hade någon lek där de gick in i varandra och i olika saker. Att gå in i någon blir då samma sak som att bli puttad. Rena skitsaker förstås och på den tiden då jag växte upp skulle ingen sund människa komma på att orosanmäla för sådana saker. I dagens läge däremot, har ju varje förskollärare och lärare lärt sig att de ska soc-anmäla varje misstanke och misstankar finns det ju gott om, bara man öppnar ögonen. Seriöst tror jag man skulle kunna orosanmäla varenda förälder. Barnet kanske såg lesset ut, var rufsig i håret, gav ett otryggt intryck. Gjorde uttryck för någon känsla osv. Gör å andra sidan barnet inte uttryck för känslor kanske det anses apatiskt och utgör skäl för oro det med. Socialen säger att de alltid polisanmäler om det finns misstanke om våld, De gör ingen egen bedömning. Skolan gör inte heller någon bedömning utan anmäler varje misstanke. Det är inte så många som anser att de ska tänka, utan bara anmäla. 

Polisen å andra sidan kommer ju bara få två versioner, om nu inte barnet ändrar version under polisförhöret. Jag undrar allvarligt talat hur ett sådant förhör går till och blir klart misstänksam när dessa förhör hålls hemliga. Speciellt med hänsyn till ledande frågor. Framgår inte heller vad som sagts till barnet innan förhör hålls. Om barn förstår var de befinner sig. Vad syftet med förhöret är, vilka ev konsekvenser kan bli osv. Tror inte vare sig soc och polis är särskilt transparenta där. Det är mycket ansvar de lägger på barn. Sedan ska man som förälder sitta och bemöta något som närmast kan liknas vid hemligstämplade häxprocesser. 
    Jbn skrev 2023-02-28 07:53:50 följande:
    Hade det verkligen gjort det hade du nog, som jag tidigare skrev, fått ett annat bemötande, istället har den till stor del handlat om att du sökt upp för utredningen helt irrelevant information om dina handläggare och undrar om du borde skriva ut dessa i din korrespondens med dem. 
    Jag anser inte att det är irrelevant då de angett mitt personnummer. Då kan jag ange deras. 
Svar på tråden Ange socialsekreteras personnummer i kommunikation?