• nihka

Ange socialsekreteras personnummer i kommunikation?

Givetvis inte. Du och din familj är privatpersoner under utredning medan handläggarna inte agerar som privatpersoner utan enbart är företrädare för den myndighet de representerar.

• nihka
    Anonym (Ordentlig mamma) skrev 2023-02-23 22:18:01 följande:
    De tillfrågade aldrig mig om de fick skriva mitt personnummer, så varför skulle jag fråga dem? Om det är brottsligt eller inte är för övrigt inte en fråga för dem. 

Det är enkelt. 
    De behöver inte be dig om lov. Personnummer är varje individs identifikation. De adresserar dig som individ och du adresserar dem som representanter för den myndighet de företräder.

Personalen gör bara sitt jobb.
  • nihka
    Anonym (Ordentlig mamma) skrev 2023-02-23 23:32:35 följande:
    Nej, det tycker jag inte.

Då blir ju bägge parter lika behandlade. Eller menar du att om jag inte anger handläggarens personnummer så slutar de använda mitt?
    Bägge "parter" ska inte behandlas lika för ni är inte likställda. Du är under utredning medan handläggaren inte är under utredning utan bara utför ett lönearbete utan koppling till dennes privata person.
  • nihka
    Anonym (Ordentligast) skrev 2023-02-23 23:53:42 följande:

Vad skumt... Använder Braves webbläsare i telefonen och det går inte att citera?

@nihka i inlägg 323... 

Känner du dig trygg med att dessa myndighetsutövare kan kolla upp allt om dig, även sånt som inte är relevant för ärendet i fråga, medan du inte kan det då myndighetsutövaren har ett vanligt namn och du således inte kan kolla upp denne vid behov?

Ja

Alla myndighetsutövare kan inte kolla upp "allt" utan man har olika behörighetsnivåer. Det är exempelvis otillåtet att läsa i någons patientjournal utan att vara del av dennes behandlingsteam. Nyfikenhetsläsning lämnar digitala spår och kan straffa sig.
  • nihka
    Anonym (Ordentligast) skrev 2023-02-24 00:09:47 följande:
    Så, nu testar jag att skriva ifrån datorn... 

Med tanke på att man delvis betalar deras löner i form av skatter så anser jag att saker och ting ska vara mer transparenta.
    Myndigheten och processen är mer transparent, inte den handläggande personalens privatliv.
  • nihka
    Anonym (Bara onödigt) skrev 2023-02-24 00:14:20 följande:
    Samma sak inom socialtjänsten. 
    Stängda behörigheter mellan olika avdelningar och allt som någon gör loggas och lämnar spår.
    Straffbart att gå in på ärenden utan att ha giltig anledning

www.jpinfonet.se/kunskap/nyheter4/socialsekreterare-tittade-i-sin-sambos-fore-detta-sambos-journaler-doms-for-dataintrang/
    Javisst! Och väldigt bra också så att inte personal obefogat kan anklagas för att ha nyfikenhetsläst.
  • nihka
    Anonym (Ordentligast) skrev 2023-02-24 00:20:25 följande:
    Jag är inte intresserad av deras privatliv och vad de gör på semestern, eller deras balkonghäng med multipla G&Ts på helgerna. Jag är bara intresserad av att se om de har rätt kompetens för att jobba med ett svårt ärende. Är det så fel? På vilket sätt?
    En massa privata uppgifter som du inte har med att göra är knutna till personnumret.

Det ansvaret ligger på den som har anställt och som också till skillnad från dig har adekvat kunskap för att kunna bedöma deras kompetens.

Dessutom finns instanser att vända sig till om man är missnöjd eller misstänker oegentligheter istället för att man leker privatdetektiv.
  • nihka
    Anonym (Ordentlig mamma) skrev 2023-02-24 00:31:25 följande:
    Hur många av alla "nyfikenhetsläsningar" tror du går till åtal? 

Jag jobbar inte på någon socialtjänst och har aldrig gjort, men världen är liten och även jag har ju hört ett och annat. Utredare i en kommun och misstänkt i någon annan. Så mycket vet jag, att det är förbannat många som har tillgång till de här journalerna. Sen pratas det rätt friskt i fikarummen också. 
    Eftersom de är spårbara och det finns rutiner för att följa upp dem förekommer de sällan så det finns inte så mycket att åtala. Människor är inte så dumma utan vill gärna behålla sina jobb och är dessutom inte intresserade utanför vad jobbet kräver.

Nej, det pratas inte frisk om sekretessbelagda uppgifter i fikarum. Så intressant är inte jobbet på raster och fritiden. Den som handlägger en massa tragiska ärenden vill gärna skjuta dem åt sidan när de inte är i tjänst.
  • nihka
    Anonym (Ordentligast) skrev 2023-02-24 00:47:38 följande:
    Vilka privata uppgifter kulle det röra sig om då menar du?

På vilket sätt tycker du att rekryteraren har adekvat kunskap för att bedöma deras kompetens om personen i fråga inte kan ett skvatt om det ärendet handlar om? Nej där har de misslyckats katastrofalt. Våld i nära relation är så utbrett och knappt någon har kompetens inom det.

Vad då för instanser menar du? Säg inget om IVO, de är en tandlös organisation. Jag har försökt använda mig av dem flera gånger.

Jag som inte kan något är ju så nyfiken på om du kan svara på detta?
    Om du vill veta vad som är kopplat till personnummer får du snoka reda på det själv. Jag tänker inte mata eller hjälpa någon i någon i förföljelsekampanj mot myndighetsutövare.

Om du inte är nöjd med hur ditt ärende har handlagts kan du klaga här:

www.ivo.se/publicerat-material/blanketter/klaga-pa-socialtjansten/
  • nihka
    Anonym (Ordentlig mamma) skrev 2023-02-24 01:00:16 följande:
    Det där kan du ju försöka inbilla någon annan. Skrattande

Det finns ögon och öron lite överallt. Många som jobbar med den här typen av ärenden blir känslomässigt engagerade och känner stort behov av att lyfta sina upplevelser med likasinnade.
    Du inbillar dig mer än du vet och det verkar göra dig allt annat än gott.

Man kan prata om sina personliga upplevelser utan att koppla dem till specifika identifierbara personer och när det inte räcker finns professionell handledning.
  • nihka
    Anonym (Ordentligast) skrev 2023-02-24 01:42:52 följande:
    Säger man A får man säga B? Eller hur?

Vad menar du med förföljelsekampanj? Att se så att allt går rätt till är inte att förfölja någon. Dessutom är allt "känsligt" maskat som jag sa innan.

IVO är skojare. Kom igen nu. Efter att jag inlett ett ärende mot en myndighet om uppenbart allvarliga missförhållanden så förtalade och blåljög en chef på sagda myndighet för att rädda sitt egna skinn, inför dem, och detta köpte IVO och lade ner allt. 

IVO lägger ner 99,9% av ärenden mot socialtjänsten. Har kollat upp statistiken själv.
    Nej, jag behöver ingenting alls.

Jag kan konstatera att andra verkar komma fram till andra slutsatser än dig.
Svar på tråden Ange socialsekreteras personnummer i kommunikation?