• Anonym (Ordentlig mamma)

Ange socialsekreteras personnummer i kommunikation?

Hej,

Har en pågående utredning hos socialen angående oro för mitt barn. Av de handlingar som jag och mitt barn har fått ta del av nämns både mitt perssonnummer, min mans personnummer och barnets perssonnummer utöver våra namn och adress. Däremot har socialsekreterarna inte angett sina egna personnummer av någon anledning utan bara sina namn.

I kommunikation med dem som sker skriftligt, ska jag ange deras personnummer så det blir fullständigt i akten? Kan ju vara bra att veta vilka man varit i kontakt med tänker jag. Blir det bra tror ni?

• Svar på tråden Ange socialsekreteras personnummer i kommunikation?
  • Drottningen1970
    Challenger skrev 2023-03-19 03:22:51 följande:

TS Ordentlig mamma fullständigt krossar allt motstånd i denna tråd. Underhållande att läsa hur hon sätter provokatörer på plats och kör över bland annat Nfnf och EpicF likt en bulldozer. 

En tråd på över 1000 inlägg visar på beslutsamhet och ihärdighet. 

Det enda som påvisas är ett rättshaveristiskt beteende. Men visst sånt kan definitivt krossa folk. Det innebär inte att det är sunt eller beundransvärt.
    Drottningen1970 skrev 2023-03-19 12:33:13 följande:
    Det enda som påvisas är ett rättshaveristiskt beteende. Men visst sånt kan definitivt krossa folk. Det innebär inte att det är sunt eller beundransvärt.
    Hur kan det komma sig att du känner på det viset? Tycker jag bara tar upp två enkla grejer, men det är för svårt för vissa att ta in. 
  • EpicF
    Anonym (Ordentlig mamma) skrev 2023-03-19 13:26:11 följande:
    Hur kan det komma sig att du känner på det viset? Tycker jag bara tar upp två enkla grejer, men det är för svårt för vissa att ta in. 
    Hat missat att läsa tråden? Glömt vad du själv skrivit? 
  • Anonym (tur)
    Anonym (Ordentlig mamma) skrev 2023-03-19 10:27:00 följande:
    Personen ifråga ägnar sig åt att kasta sten i glashus. Då får man finna sig i att bli tillrättavisad. Inget konstigt med det. 
    Tillrättavisad? Du har ju hittat på en hel livshistoria åt personen som du sedan använder för att mobba denne med. Tycker du handen på hjärtat att din respons är adekvat? Du tycker inte du överdriver och överreagerar en smula?

Jag tycker du har en poäng i att utredningen kunde ha skickats rekommenderat, men det finns inget krav om det så din handläggare har inte gjort något formellt fel. Om du har synpunkter på myndighetens rutiner vänder du dig till myndigheten utan att försöka hämnas på handläggaren som delegerats uppgiften att utreda dig. Socialtjänstchefen är ansvarig för handläggarnas rutiner.

EpicF skrev 2023-03-19 13:27:11 följande:
    Hat missat att läsa tråden? Glömt vad du själv skrivit? 
    Nej, berätta. Vi är nog några stycken som vill veta. Så mycket som du skriver här borde det omöjligen gått dig förbi. 
  • EpicF
    Anonym (Ordentlig mamma) skrev 2023-03-19 14:09:15 följande:
    Nej, berätta. Vi är nog några stycken som vill veta. Så mycket som du skriver här borde det omöjligen gått dig förbi. 
    Nej, jag har missar att lösa tråden. Och jag brukar även läsa inläggen innan jag kommenterar. 
  • Anonym
    Challenger skrev 2023-03-19 03:22:51 följande:

TS Ordentlig mamma fullständigt krossar allt motstånd i denna tråd. Underhållande att läsa hur hon sätter provokatörer på plats och kör över bland annat Nfnf och EpicF likt en bulldozer. 

En tråd på över 1000 inlägg visar på beslutsamhet och ihärdighet. 

Är du efterbliven?
    Hon tjatar om hur hon kan polisanmäla Soc för att de skickat brev med personnummer, men vägrar göra det.
    Hur hjälper det?
    Jag kan väl också påstå att jag har rätt att anmäla med sedan inte göra det eftersom jag vet att jag har fel.
  • Anonym (tur)
    Anonym (Ordentlig mamma) skrev 2023-03-19 10:25:20 följande:
    Sedan har vi det där med personnummer. Varför ska jag finna mig att de använder våra nummer upprepade gånger i kommunikation? Då kan ju jag lika gärna använda deras. Lika för lika. 

Tramsargument att de måste ange nummer på det viset i en kommunikation. Det behöver de inte alls. Sägs det att de måste det måste jag också göra det för att veta vem jag kommunicerar med. 
    En myndighet kan ha vilka rutiner de vill utan att tillfråga dig först. De kunde ha bild på dig, bild på ditt öra och dina fingeravtryck om de bedömer det som motiverat. Det betyder inte att det är befogat att du har med bild på din handläggare, bild på din handläggares öra och din handläggares fingeravtryck i ditt svar.
  • Anonym (tur)
    EpicF skrev 2023-03-19 11:22:30 följande:
    Nej, det gör jag inte heller. Börja läsa inläggen så kanske du förstår. 
    Tänk efter. Loppor? Mata inte.
    Anonym (J) skrev 2023-03-19 11:29:28 följande:

Skillnaden är väl att du är klient i egenskap som privatperson och handläggaren i egenskap som yrkesroll. Det är ju lite syftet med personnumret generellt att identifiera privatpersoner och inte personer i sitt yrkesutövande. 

Tror iof att du greppar det egentligen. Tror bara att du upplever dig kränkt och vill statuera det.

Nu sker ju ingen identifiering för att man skriver ut ett personnummer i en kommunikation eller i form av avrapportering. Vill man identifiera brukar ju de ske på andra sätt. Genom att man exempelvis kontroller ID-handling, eller sänder handlingarna med KIVRA där det krävs inloggning med Bank-ID. Men inget av detta har ju skett, så ID-argumentet kan vi ju stryka rakt av. 
Svar på tråden Ange socialsekreteras personnummer i kommunikation?