Anonym (Ordentlig mamma) skrev 2023-03-19 22:15:04 följande:
Hur vet du att kommunikationer och utredningar skickas digitalt i din kommun? Du hade ju aldrig blivit utredd sa du.
Du tror på riktigt att utredningen kommer läggas ned för att det inte förekommer något våld i din familj. Och du tror att socialen ser det? Du tror inte de kommer föreslå åtgärder? Det tror jag. Vad som är sant eller inte i det läget spelar ingen roll. Socialen kan ju inte veta att det du säger stämmer.
Att de följer rutiner behöver inte betyda att det de gör är lämpligt, eller ens lagligt. Om de postar din utredning på ett sätt så att den kommer till en person som saknar behörighet att ta del av den har sekretessen brutits. Ingen tvekan om den saken. Inte alls säkert att en domstol skulle döma till socialens fördel i det läget. Att det råder sekretess i den här formen av ärenden är inget jag hittar på.
Dels för att i min kommun skickas digitalt och dels för att jag har en ingift släktning som jobbar har jobbat på socialtjänsten i min kommun (numera pensionist). Och sedan även för att det kom upp på hemsidan under nyheter när de införde det.
I mitt fall kommer den visa att inget våld förekommer. Ja, jag tror socialen ser det efter att de har uträtt anmälan. Jag vet helt vilka åtgärder som ska föreslås när inget infamiljem är fel och inget våld förekommer.
När socialen utreder en anmälan så pratar de föräldrarna, eventuellt barnet (beror på ålder), omgivningen (dvs grannar, barnomsorgspersonal, vänner etc) och får då redan på det och det andra. De kan se om barnet har blåmärken, om det finns ovanligt många läkarbesök. De gör också hembesök.
Nej, det klart man kan ljuga och säga att allt är bra. Men lögner brukar förr eller senare komma fram.
Nu är det lagligt att skicka utredningar som har sekretess med vanlig post. Om det är lämpligt eller ej kan diskuteras.
Om min fiktivs utredning skulle skickas per vanlig post och den kommer i händerna på någon obehörig så hade det i mitt fall inte spelat någon roll, eftersom jag inte har något att dölja och även utredningen visar det. Den personen hade gärna fått läsa utredningen. Det jag hade gjort, till skillnad från dig, är att ta upp det med socialtjänsten att det var olämplig hantering. Jag hade inte diskuterat der på familjeliv, för det hade inte gjort att rutiner hade setts över. Och om socialtjänsten inte hade lyssnat så hade jag polisanmält dem för eventuellt brott mot sekretessen. Men jag inte diskuterat det på familjeliv.
Jag vet att det råder sekretess. Men det råder inte sekretess för dig och då är det helt enlig lagen att skicka den per vanlig post.