Ts:
Mitt exempel är hypotetiskt. Faderskapsutredning med DNA är inget standardförfarande - nej.
Jag har aldrig heller påstått att dna vid faderskapsutredning är standard. Utan man kan välja att göra det om man önskar.
Du säger att din "granne lägger över det hos dig". Det är bara något du antar. Alla bor inte ute på landet och alla har inte grannar som med 100% inte öppnar andras post. Jag har själv råkat öppnat andras post. Man förutsätter liksom att de kuvert som läggs i brevlådan ska hit och inte någon annanstans.
Ja, om min granne för min post så lägger de tillbaka min post i min låda utan att öppna. Men självklart är detta mkn granne. Att det finns grannar som inte gör der vet jag. Men jag har inte det problemet.
Man har en skyldighet att kontrollera att brevet faktiskt är till en innan man öppnar.
Inget att dölja säger du? Frågan är om omgivningen kommer göra samma tolkning. Finns ju ett uttryck som heter "ingen rök utan eld". Väldigt många tror ju att det är fel på alla som socialen öppnar en utredning kring. Tycker du själv gett uttryck för sådana tankar här i tråden. Dessutom kommer det inte stå att det inte förekommer våld och misshandel. Det kommer stå att de fått in en anmälan om att det förekommer våld och misshandel. Vad som egentligen förekommer vet ju ingen annan utom du.
Nej, jag har inte att dölja. Missandar inte min barn eller min sambo. Förekommer aldrig våld i vårat hem, varken fysisk eller psykisk.
Ja, ofta så kan det bara problemer med familjen som får en anmälan då de flesta faktiskt anmäler för att det finns en reell oro kring barnen och hemförhållandena.
Jag skrev "Och ja, om anmälan innehåller misstankar om våld så ska självklart polisanmälas. " Vilket innebär att jag tycker det är självklart att det ska polisanmälas om man för in en orosanmälan om att det förekommer våld och misshandel i familjen. Oavsett vad som är sanningen. Vad som är sanningen är det som ska utredas vid en anmälan.
Socialen och Polisen kommer lägga ned om de inte finner tillräckligt starka bevis. Vad din omgivning och ev grannar antar är ju en helt annan sak. Det är också därför de ska hållas utanför med sekretess, men då måste ju de rutinerna fungera. Tror ingen vill bli känd som "tanten på gatan som slår sina barn". Fast det här skiter du nog i till den dagen då det drabbar dig själv eller någon anhörig. För du har ju inget att dölja, eller hur var det?Skrattande
Ja, eller så läggs den ned för att det inte förekommer något våld eller misshandel i familjen det gäller.
Ja, eftersom utredningen i min kommun skickas dugitalt så kommer aldrig mina grannar eller omgivningen få veta vad som var resultatet. Eller ens veta att en anmälan har ägt rum. Enda som kommer veta att en anmälan har ägt rum är den som anmälde. Nej, jag har inget att dölja. Är det svårt för dig att förstå? Vill socialen utreda mig så får dem det och jag kommer att medverka till det.
Eftersom det inte är emot lagen att skicka en färdig utredning via vanlig post till klienten så följs rutinerna för det.