• Anonym (Ordentlig mamma)

Ange socialsekreteras personnummer i kommunikation?

Hej,

Har en pågående utredning hos socialen angående oro för mitt barn. Av de handlingar som jag och mitt barn har fått ta del av nämns både mitt perssonnummer, min mans personnummer och barnets perssonnummer utöver våra namn och adress. Däremot har socialsekreterarna inte angett sina egna personnummer av någon anledning utan bara sina namn.

I kommunikation med dem som sker skriftligt, ska jag ange deras personnummer så det blir fullständigt i akten? Kan ju vara bra att veta vilka man varit i kontakt med tänker jag. Blir det bra tror ni?

• Svar på tråden Ange socialsekreteras personnummer i kommunikation?
    EpicF skrev 2023-03-19 15:09:15 följande:

Ts: Nej, det fanns ingen osäkerhet om vem som var far till min äldsta. Det gjordes en faderskapautredning enlig lagen eftersom vi var ogifta. Och i mitt kommun görs den av socialen. Det är ingen utredning för föräldrarförmåga, som utredningen av en orosanmälan är. Och det fann återigen inge osäkerhet ang vem som var fadern. Att vi valde att ta dna tes var val. Det görs förövrigt även på mamman. Så då fanns det väl en osäkerhet om jag mamman också 😁

Det hör knappast till något normalt förfarande att man gör DNA-test på barn och "far" för att fastställa vem som är far till barnet. Det har ingenting med att göra om man är gift eller inte. Omgivningen tvivlade i ditt fall. Så är det bara. Kanske visste du inte själv heller, så det var väl bra att det gjordes då.

Om en sinnessjuk granne till dig inkommer med anmälan där denne påstår att du verkar lite knäpp och inte kan ta hand om dina barn, samt att anmälaren befarar att du slår dina barn. Vet du vad som händer då? Jo, du hamnar under utredning. Bra va? De kommer sända hem papper till dig om vad du är misstänkt för. Eftersom det rör våld kommer de antagligen utan din vetskap att föra dina barn till polisen för att höra om du är snäll eller inte. Beroende på hur de ställer frågor och leder in samtalet kan ju svaren variera hos ett barn. Kanske får de något smaskigt på band - kanske inte. Men allt det här kommer förstås hållas hemligt till dig på förhand.

Socialen skriver sedan ihop en sammanfattning som de sänder hem till dig, (eller grannen om brevbäraren lägger i fel brevlåda). Där förväntar de sig ett svar. Svarar du inte tolkas det som att du inte samarbetar. Fast det kan ju hända att det blir grannens som svarar i ditt ställe, trots att ditt personnummer anges i brevet. Vem vet hur det kommer att sluta SkrattandeSkrattandeSkrattande
    EpicF skrev 2023-03-19 15:22:35 följande:

Ts: Så varför har du ännu inte polisanmält Socialtjänsten i din kommun? 

För vårdslös hantering av sekretessklassad information menar du?
    Vissa påstår att man kan drabbas av repressalier om man bråkar med Socialtjänsten. Vad tror du?
  • EpicF
    Anonym (Ordentlig mamma) skrev 2023-03-19 15:24:54 följande:
    Det hör knappast till något normalt förfarande att man gör DNA-test på barn och "far" för att fastställa vem som är far till barnet. Det har ingenting med att göra om man är gift eller inte. Omgivningen tvivlade i ditt fall. Så är det bara. Kanske visste du inte själv heller, så det var väl bra att det gjordes då.

Om en sinnessjuk granne till dig inkommer med anmälan där denne påstår att du verkar lite knäpp och inte kan ta hand om dina barn, samt att anmälaren befarar att du slår dina barn. Vet du vad som händer då? Jo, du hamnar under utredning. Bra va? De kommer sända hem papper till dig om vad du är misstänkt för. Eftersom det rör våld kommer de antagligen utan din vetskap att föra dina barn till polisen för att höra om du är snäll eller inte. Beroende på hur de ställer frågor och leder in samtalet kan ju svaren variera hos ett barn. Kanske får de något smaskigt på band - kanske inte. Men allt det här kommer förstås hållas hemligt till dig på förhand.

Socialen skriver sedan ihop en sammanfattning som de sänder hem till dig, (eller grannen om brevbäraren lägger i fel brevlåda). Där förväntar de sig ett svar. Svarar du inte tolkas det som att du inte samarbetar. Fast det kan ju hända att det blir grannens som svarar i ditt ställe, trots att ditt personnummer anges i brevet. Vem vet hur det kommer att sluta SkrattandeSkrattandeSkrattande
    Dna-test görs på far, barn och nodern vid en faderskapsutredning. Man kan också göra faderskapsutredning utan dna-test. Vi valde med dna-test och grunden har jag redan berätta för dig. Så nej, det handlade inte om att vi inte visste vem som var fadern eller att det var en osäkerhet. Vi ville ha det svart på vitt pga ev en våldtäkt. Hur många ska jag behöva berätta det för dig innan det går in? 

Faderskapsutredning med eller utan dna-test göra alltid enligt lagen på ogifta par. Och det var inte "omgivningen" som tvivlade och villa ha dna-test. Det var vi, jag och pappan till barnet, som ville ha dna-test. Och jo, jag visste vem som var far. Och även pappan visste. Och "omgivningen" visste. 

Ja, om en sinnessjuk granne hade orosanmält mig så blir det utredning. Och ja, om anmälan innehåller misstankar om våld så ska självklart polisanmälas. 

Nu går inte mina barn på förskola eller skola så om barnen ska hämtas så kommer jag få reda på det. Och vet du, jag har inga problem med att mina barn i ett sådan läge skulle förhöras. Och jag själv skulle också medverka i utredningen och även min sambo. 

Och ja, utredningen sänd med post hem till mig. Och skulle min granne få det i sin brevlåda så lägger h*n över det till mig. Och om nu min granne hade öppnad utredning så hade det inte varit några problem eftersom jag inte har något att dölja. Och min granne vill läsa en utredning som visar på att det inte förekommer våld och misshandel, att jag har god färäldrarförmåga så är det helt ok för mig. 

Eftersom jag vet att det föreligger en utredning så ringer jag socialen om det dröjer innan jag får "sammanfattningen" och kan då ge mitt svar muntligt eller komma ner på plata och ge det. Vilket visar på att jag samarbetar. 

Nu vet jag dock av andra orsaker att socialtjänsten i min kommun skickar alla handlar digitalt. Och att man även kan  anmäla digitalt, dock inte anonymt. 

En eventeull utredning av mig kommer att sluta bra. Om den ens kommer att startas. 

Förövrigt hag ingen "sinnessjuk" granne. Min närmsta granne är ett trevligt äldre gift par som är i 80-års ålder. Har barnbarn i samma ålder som är där rätt mycket så mina barn är där rätt ofta och leker med barnbarnet. Och vi har en väldigt god grannsämjan. 
  • EpicF

Ts: Represalier för du gör en anmälan? Tror du det så har du tyvärr inte alla hästar hemma. 

Hade jag varit du så hade jag anmält istället för att sitta dag ut och dag i på familjeliv och dividera. 

EpicF skrev 2023-03-19 15:38:58 följande:
    Dna-test görs på far, barn och nodern vid en faderskapsutredning. Man kan också göra faderskapsutredning utan dna-test. Vi valde med dna-test och grunden har jag redan berätta för dig. Så nej, det handlade inte om att vi inte visste vem som var fadern eller att det var en osäkerhet. Vi ville ha det svart på vitt pga ev en våldtäkt. Hur många ska jag behöva berätta det för dig innan det går in? 

Faderskapsutredning med eller utan dna-test göra alltid enligt lagen på ogifta par. Och det var inte "omgivningen" som tvivlade och villa ha dna-test. Det var vi, jag och pappan till barnet, som ville ha dna-test. Och jo, jag visste vem som var far. Och även pappan visste. Och "omgivningen" visste. 

Ja, om en sinnessjuk granne hade orosanmält mig så blir det utredning. Och ja, om anmälan innehåller misstankar om våld så ska självklart polisanmälas. 

Nu går inte mina barn på förskola eller skola så om barnen ska hämtas så kommer jag få reda på det. Och vet du, jag har inga problem med att mina barn i ett sådan läge skulle förhöras. Och jag själv skulle också medverka i utredningen och även min sambo. 

Och ja, utredningen sänd med post hem till mig. Och skulle min granne få det i sin brevlåda så lägger h*n över det till mig. Och om nu min granne hade öppnad utredning så hade det inte varit några problem eftersom jag inte har något att dölja. Och min granne vill läsa en utredning som visar på att det inte förekommer våld och misshandel, att jag har god färäldrarförmåga så är det helt ok för mig. 

Eftersom jag vet att det föreligger en utredning så ringer jag socialen om det dröjer innan jag får "sammanfattningen" och kan då ge mitt svar muntligt eller komma ner på plata och ge det. Vilket visar på att jag samarbetar. 

Nu vet jag dock av andra orsaker att socialtjänsten i min kommun skickar alla handlar digitalt. Och att man även kan  anmäla digitalt, dock inte anonymt. 

En eventeull utredning av mig kommer att sluta bra. Om den ens kommer att startas. 

Förövrigt hag ingen "sinnessjuk" granne. Min närmsta granne är ett trevligt äldre gift par som är i 80-års ålder. Har barnbarn i samma ålder som är där rätt mycket så mina barn är där rätt ofta och leker med barnbarnet. Och vi har en väldigt god grannsämjan. 
    Mitt exempel är hypotetiskt. Faderskapsutredning med DNA är inget standardförfarande - nej. 

Du säger att din "granne lägger över det hos dig". Det är bara något du antar. Alla bor inte ute på landet och alla har inte grannar som med 100% inte öppnar andras post. Jag har själv råkat öppnat andras post. Man förutsätter liksom att de kuvert som läggs i brevlådan ska hit och inte någon annanstans. 

Inget att dölja säger du? Frågan är om omgivningen kommer göra samma tolkning. Finns ju ett uttryck som heter "ingen rök utan eld". Väldigt många tror ju att det är fel på alla som socialen öppnar en utredning kring. Tycker du själv gett uttryck för sådana tankar här i tråden. Dessutom kommer det inte stå att det inte förekommer våld och misshandel. Det kommer stå att de fått in en anmälan om att det förekommer våld och misshandel. Vad som egentligen förekommer vet ju ingen annan utom du. 

Socialen och Polisen kommer lägga ned om de inte finner tillräckligt starka bevis. Vad din omgivning och ev grannar antar är ju en helt annan sak. Det är också därför de ska hållas utanför med sekretess, men då måste ju de rutinerna fungera. Tror ingen vill bli känd som "tanten på gatan som slår sina barn". Fast det här skiter du nog i till den dagen då det drabbar dig själv eller någon anhörig. För du har ju inget att dölja, eller hur var det?Skrattande
    EpicF skrev 2023-03-19 15:40:29 följande:

Ts: Represalier för du gör en anmälan? Tror du det så har du tyvärr inte alla hästar hemma. 

Hade jag varit du så hade jag anmält istället för att sitta dag ut och dag i på familjeliv och dividera. 

Ja, det är nog ingen långsökt tanke. Du har ju själv antytt att jag skulle drabbas av repressalier om jag angav deras personnummer i kommunikationen. Detta trots att det är helt lagligt. 
  • Ess
    Anonym (Ordentlig mamma) skrev 2023-03-19 15:24:54 följande:

Grannen lär ju knappast svara, så det räknas som att man inte vill samarbeta. Det var det som hände oss. 
  • Anonym (Nfnf)

Är dina vänner hos kompisar idag med som du påstod igår (efter att du sagt att du kan göra två saker samtidigt) eller hur hinner du ta hand om dem? 

• Anonym (Nfnf)

Är dina barn* för att lägga såhär mycket energi på en tråd är helt ofattbart 

• Anonym (Nfnf)

Om du bryr dig om dina barn, ta och lek med dem istället för att sitta och ha onödigt tjafs med folk på nätet som du ändå inte känner . Du får inte ut ett skit av det.

Svar på tråden Ange socialsekreteras personnummer i kommunikation?