• Ess

Ange socialsekreteras personnummer i kommunikation?

Anonym (tur) skrev 2023-03-12 10:57:36 följande:
    Skaffa dig en låsbar brevlåda.
    Det hjälper inte mycket när posten läggs i vilken låda som helst, och vi sen får gå runt i området för att breven ska komma rätt.
    Vi fick en kallelse tre månader försent, ingen vet vem som fått den och kunnat läsa våra privata saker. Säkerheten med brev är usel.
  • Ess
    Anonym (Ordentlig mamma) skrev 2023-03-12 11:13:33 följande:
    Och på vilket sätt hindrar det mig ifrån att få grannens post och att de får min när brevbäraren lägger post i fel låda? 

Här ute vi bor så känns det som om de tar en näve brev på måfå och slänger ner i lådan. 

Det hade varit betydligt säkrare att kommunicera sekretessbelagda saker via Kivra.

• Ess
    Anonym (tur) skrev 2023-03-12 11:29:18 följande:
    Det hindrar att någon tar din post. Det är ganska sällsynt att man får någon annans post och att de dessutom öppnar den, läser och därtill intresserar sig för vad det står i posten som har kommit fel.
    Nej det är mer regel än undantag att vi får andras post. Postnord är uselt.
  • Ess
    Anonym (tur) skrev 2023-03-12 12:10:21 följande:
    Just Socialtjänsten är inte med i Kivra, men många andra myndigheter är det så de kanske ansluter så småningom.
    Det får jag hoppas för deras nuvarande sk rutiner är helt åt helvete kassa.
  • Ess
    Anonym (tur) skrev 2023-03-12 12:19:23 följande:
    Ytterst sällsynt här och när det har hänt har det varit frågan om eftersändning som släpar efter.
    Ibland är det nästan komiskt hur alla springer kors o tvärs efter posten delats ut, tyvärr.
  • Ess
    Anonym (Ordentlig mamma) skrev 2023-03-12 13:25:47 följande:

Ordinär Man skrev 2023-03-12 12:38:42 följande:

Väldigt många felaktiga uppgifter här. Men jag tar det igen.

En socialsekreterare är en myndighetsperson, och fattar beslut som myndighet. Det betyder att man ALLTID har rätt att veta vem den personen är. Inklusive personnummer.

Jämförelsen med läkare är därför meningslös.

Det är oerhört viktigt att en myndighet inte kan ta anonyma beslut. Om detta kan man lägga vidare om man är intresserad.

Om myndmyndigjetsersonen råkar ha skyddade personuppgifter, är det uppgifterna som är skyddade. Däremot är personnumret alltid offentligt. Inte tvärtom.

I det ytterst ovanliga fallet, där det handlar om att myndighetspersonen kan utsättas för hot, Betty jag att det hänt att en hög chef kan signera beslutet. Till och med generaldirektören har jag hört. Något som säkert inte är fallet här.

Att sända hela utredningen som rör mitt barn inkl misstankar, anklagelse, hemförhållanden m.m med vanlig post. Ja, jag skulle säga att då är man tämligen likgiltig för om sekretess upprätthålls eller inte. Vet inte om det är direkt olämpligt, men ponera som sagt att informationen faller i orätta händer och får spridning. Nog skulle man kunna hävda försummelse. Ungefär som att ställa arkivet utanför kommunhuset och sen hävda att folk inte har rätt att titta i lådorna och säga att de inte kan ta ansvar för om någon gör det ändå. 

Tror inte SÄPO skulle arbeta på det viset i vart fall. 
    +1 på detta!
  • Ess
    EpicF skrev 2023-03-12 13:36:24 följande:
    Och vad da chefen när du anmälde art de skickat sekretessbelagda uppgifter i vanligt post? 

Förövrigt är det förmodligen ingen sekretess på en utredning. Vilket du säkert fick reda på när du påpekade det. 
    öhh, oj, men adressen är ju RÄTT!
    Vilket den var. Men tyvärr så fick vi brevet tre månader efter mötet.
  • Ess
    EpicF skrev 2023-03-12 16:44:20 följande:
    Är du ts? 

För det var till ts inlägget var, inte till dig. 
    Nä jag är inte ts, men det var svaret vi fick. Jag förstår att ts är förbannad, det blev vi med.
  • Ess
    Anonym (Lill) skrev 2023-03-16 08:01:51 följande:
    Jag fick hem ett hemtest av underlivet för att utesluta livmoderhalscancer från Region Gotland. Står mitt personnummer där.
    Kallelser till tandläkare och vårdcentral.

Nu har du ju inte motsagt det jag radar upp nedan. Bara exempel på vad mer jag brukar få i brevlådan.

Har fått hem ett strafföreläggande från åklagarkammaren med mitt personnummer. Gällde "rökning på otillåten plats" och var väl precis fyllda myndig.

Som alla andra, fått hem det orangea kuvertet där det står ens tillgångar till pensionen, med personnummer.
    Även från Collectum.

Ett brev från AFA (inte antifascistisk aktion ) där det stod att pga avliden anhörig (inte släkt) som angett mig som närmast anhörig så skulle jag få ärva en summa pengar. Blev lite skräckslagen då faktiskt. Var längesedan och denna summa var gigantisk för mig. Tillräckligt stor för att den som fått brevet istället, om det nu hade kommit fel, skulle kunna få för sig att utpressa eller stjäla. Eller förfalska och sätta dit sitt eget namn eller nåt, vet inte hur de gör men kanske hade gått.

Utbetalningar från företag, oftast för att jag råkat betala en räkning 2 gånger. Någon gång för strömavbrott längre än 24 h. En gång en utbetalning på många tusen, kanske hade gått att förfalska om den kommit fel? Eller bara undanhålla för mig, jag hade ju varit omedveten så hade ju inte kollat med företaget eftersom dessa utbetalningar alltid kommit som en överraskning.

Deklarationen kommer ju hem till alla via post.

Lönespecifikationer med namn och personnummer.

Autismutredningen kom nog också med post om jag inte minns fel.

Brev från kommunen med lite olika sekretessbelagd information.

Har hänt att jag fått en grannes post. En gång råkade jag öppna, visade sig vara hyra på ett förråd, annars skulle sakerna slängas ut. Det stod min adress men fanns inget sånt namn i porten. Jag tejpade igen det och lade det på lådan igen för att posten förhoppningsvis skulle kolla efter namnet igen och kanske hitta en alternativ adress.
    Det mesta du räknar upp får man via kivra nu. 
    Återbetalningar direkt in på kontot de kom ifrån osv.
  • Ess
    Challenger skrev 2023-03-18 04:16:59 följande:

Som jag förstått det har socialsekreterarna sänt sekretessuppgifter flera gånger då uppgifterna riskerats att hamna fel flera gånger. Stämmer det? 

Underhållande tråd för övrigt. TS krossar motståndet och alla tycks stå helt svarslösa. Underhållande och tragiskt på samma gång. Men säger ändå: Heja Ordentlig mamma!

Du har mina sympatier! 

+1 på detta. Det är för jävligt att de skickar runt privat information när det finns Kivra där det verkligen kommer rätt direkt. När ens brev varit på turné i flera månader så undrar man hur många som tagit del av innehållet i det.
  • Ess
    Anonym (tur) skrev 2023-03-18 08:48:41 följande:
    Det är bara något TS har kommit på i efterhand att snöa in sig på. Nämns inte ens i TS och inga brev hamnade i orätta händer.

Det som egentligen störde hennes var att de blev utredda överhuvudtaget och att utredningen innehöll familjens personnummer vilket ledde till att hon snöade in sig på hämndtanken att inkludera handläggarens personnummer i sina svar. 

Ingen direkt funktionell respons.
    Det jag skriver hände med vårt brev. Därför har jag full förståelse för ts och hennes reaktion. 
  • Ess
    Anonym (Ordentlig mamma) skrev 2023-03-18 08:51:34 följande:
    Ja, man undrar ju hur de tänker. Hur tänker man när man sänder sekretessklassad information med vanlig post att delas ut av PostNord? Tänker man alls, eller bryr man sig bara inte?
    Det är nog en kombination av båda. Väldigt många nu för tiden kan inte se ev konsekvenser av deras handlande, de ser inte att om jag gör detta vad kan hända då. Varje gång de blinkar så ser de en ny värld när de öppnar ögonen igen.
  • Ess
    Anonym (Ordentlig mamma) skrev 2023-03-19 15:24:54 följande:
    Det hör knappast till något normalt förfarande att man gör DNA-test på barn och "far" för att fastställa vem som är far till barnet. Det har ingenting med att göra om man är gift eller inte. Omgivningen tvivlade i ditt fall. Så är det bara. Kanske visste du inte själv heller, så det var väl bra att det gjordes då.

Om en sinnessjuk granne till dig inkommer med anmälan där denne påstår att du verkar lite knäpp och inte kan ta hand om dina barn, samt att anmälaren befarar att du slår dina barn. Vet du vad som händer då? Jo, du hamnar under utredning. Bra va? De kommer sända hem papper till dig om vad du är misstänkt för. Eftersom det rör våld kommer de antagligen utan din vetskap att föra dina barn till polisen för att höra om du är snäll eller inte. Beroende på hur de ställer frågor och leder in samtalet kan ju svaren variera hos ett barn. Kanske får de något smaskigt på band - kanske inte. Men allt det här kommer förstås hållas hemligt till dig på förhand.

Socialen skriver sedan ihop en sammanfattning som de sänder hem till dig, (eller grannen om brevbäraren lägger i fel brevlåda). Där förväntar de sig ett svar. Svarar du inte tolkas det som att du inte samarbetar. Fast det kan ju hända att det blir grannens som svarar i ditt ställe, trots att ditt personnummer anges i brevet. Vem vet hur det kommer att sluta SkrattandeSkrattandeSkrattande
    Grannen lär ju knappast svara, så det räknas som att man inte vill samarbeta. Det var det som hände oss. 
  • Ess
    Anonym (Ordentlig mamma) skrev 2023-03-19 17:33:25 följande:
    Okej, så du menar att Soc skickade hem sekretessbelagd kommunikation hem till er. Den försvann med posten (inte helt ovanligt där jag bor i vart fall). Ni ombads respondera, men eftersom posten inte nådde er och ni inte kände till att de skickat något uteblev svaret, som soc i sin tur tolkade som att ni inte samarbetade. Ja, det exemplet visar ju på vad som kan hända om inte annat. 

Roligt också att någon av era grannar antagligen känner till att socialen, ev även polisen har misstankar mot att ni inte kan ta hand om era barn (vilket mycket väl kan vara helt falskt, tom högst troligt). Men det vet ju inte grannarna, utan de tror antagligen på det som står i anmälan. Där förekommer ni med personuppgifter och allt. Heja soc....
    De skickade en kallelse till möte pga en orosanmälan från skolan som kommit in. Vi fick aldrig den kallelsen, så den dagen mötet skulle va så ringde de och undrade var vi var. De hade inte tänkt öppna en utredning, men eftersom vi inte kom på mötet så gjorde de det.
    2-3 månader senare så dök brevet upp i vår brevlåda, fan vet var det hade varit och hur många som läst det. Fliken på baksidan var inte limmad när vi fick det.
    Nu var det inget allvarligt där polis eller missförhållanden var inblandade. Det var jag som var aggressiv och otrevlig när jag tröttnade på att skolan inte tog tag i mobbingen av dottern, så jag for in där och skällde ut personalen REJÄLT. Jag trampade på många ömma tår den dagen. Jag ångrar inget och hade gjort samma sak igen om det behövts. Dottern gick aldrig tillbaks till den skolan igen, utan vi bytte.
  • Ess
    Anonym (Ordentlig mamma) skrev 2023-03-22 16:51:34 följande:
    1. Man vet inte vad för anmälningar som kommer in. Det är först när socialen kontaktar en som man vet.

2. Alla bor inte utan grannar som ni tycks göra.

3. Det finns gott om nyfikna personer. 

4. Om din sambo är pedofil eller inte vet inte omgivningen. Det spelar ingen roll om han skulle vara skyldig eller inte. Finns en anmälan utgår många från att han är skyldig. Att anmälan är gjord av en dåre spelar i det läget ingen roll. 

5. Vem/vilka du umgås med spelar ingen roll. 

Du utgår bara från vad som gäller just dig, eller snarare vad du tror gäller just dig. Kan lova dig att 99% av de som blir anmälde inte heller trodde att just de skulle bli anmälda. Till den dagen då de blir det. Då är det inte så kul att sådana anklagelser sprids till hela grannskapet, oavsett om man är skyldig eller inte. Kanske än värre om man är oskyldig. Socialen kan lägga ned sin utredning. Polisen kan lägga ned sin. Omgivningens dom däremot - den riskerar att bli permanent och den går inte att överklaga. Det finns en anledning till att det råder sekretess inom socialtjänsten. Det är just sådana scenarion som jag beskrivit här ovan som är anledningen till det, men då måste man jobba enligt rutiner som gör att sekretess kan upprätthållas, för annars faller det ju ändå. 
    Helt rätt!
Svar på tråden Ange socialsekreteras personnummer i kommunikation?