Ange socialsekreteras personnummer i kommunikation?
Vi fick en kallelse tre månader försent, ingen vet vem som fått den och kunnat läsa våra privata saker. Säkerheten med brev är usel.
Här ute vi bor så känns det som om de tar en näve brev på måfå och slänger ner i lådan.
Det hade varit betydligt säkrare att kommunicera sekretessbelagda saker via Kivra.
Väldigt många felaktiga uppgifter här. Men jag tar det igen.
En socialsekreterare är en myndighetsperson, och fattar beslut som myndighet. Det betyder att man ALLTID har rätt att veta vem den personen är. Inklusive personnummer.
Jämförelsen med läkare är därför meningslös.
Det är oerhört viktigt att en myndighet inte kan ta anonyma beslut. Om detta kan man lägga vidare om man är intresserad.
Om myndmyndigjetsersonen råkar ha skyddade personuppgifter, är det uppgifterna som är skyddade. Däremot är personnumret alltid offentligt. Inte tvärtom.
I det ytterst ovanliga fallet, där det handlar om att myndighetspersonen kan utsättas för hot, Betty jag att det hänt att en hög chef kan signera beslutet. Till och med generaldirektören har jag hört. Något som säkert inte är fallet här.
Som jag förstått det har socialsekreterarna sänt sekretessuppgifter flera gånger då uppgifterna riskerats att hamna fel flera gånger. Stämmer det?
Underhållande tråd för övrigt. TS krossar motståndet och alla tycks stå helt svarslösa. Underhållande och tragiskt på samma gång. Men säger ändå: Heja Ordentlig mamma!
Du har mina sympatier!