• Anonym (Ordentlig mamma)

Ange socialsekreteras personnummer i kommunikation?

Hej,

Har en pågående utredning hos socialen angående oro för mitt barn. Av de handlingar som jag och mitt barn har fått ta del av nämns både mitt perssonnummer, min mans personnummer och barnets perssonnummer utöver våra namn och adress. Däremot har socialsekreterarna inte angett sina egna personnummer av någon anledning utan bara sina namn.

I kommunikation med dem som sker skriftligt, ska jag ange deras personnummer så det blir fullständigt i akten? Kan ju vara bra att veta vilka man varit i kontakt med tänker jag. Blir det bra tror ni?

• Svar på tråden Ange socialsekreteras personnummer i kommunikation?
  • Anonym (J)

Som sagt, är socionom men aldrig arbetat med myndighetsutövning. Skulle dock inte skicka sekretessbelagda uppgifter med vanlig post, alldeles för vanskligt. Det är internpost eller gå direkt till myndigheten och lämna in med tex en orosanmälan eller uppgifter som gäller. Telefon går ju såklart bra. Möjligt är det ok enligt lag att skicka mellan klient och myndighet med ordinarie post men det innebär inte att det bör göras utan åtminstone  klientens samtycke anser jag. Men jag skulle nog aldrig ta den risken ändå. Som myndighetsutövare måste man alltid inse klientens utsatthet och så långt det gå samverka och skapa delaktighet under en tex utredning.

• Anonym (J)

Har dock lång erfarenhet av samarbete med myndigheter som tex socialtjänsten. Det finns en del att arbeta kring. Därför skulle jag heller aldrig välja att arbeta där, åtminstone inte inom barn och familj.

• Anonym (nklöjbmluo)
    Anonym (Ordentlig mamma) skrev 2023-02-21 17:25:08 följande:
    Aha!, det kände jag inte till. Brukar du få brev från Kronofogden och brev från domstolar?

Jag undrar vad anledningen är att sjukhusen inte vill sända sina journaler med vanlig post. Som jag ser det, betydligt mindre känslig information faktiskt. Domar är väl förresten offentlig och allmän handling, men en utredning hos socialtjänsten tror jag inte räknas som en allmän och offentlig handling, men kan absolut ha fel. 

Skulle brevbäraren lägga den i fel brevlåda blir den ju i vart fall offentlig! Glad

Jag arbetar inom skolan och vi får tex inte skriva någons namn och sjuk efter, för det strider mot GDPR. Men vi få skriva frånvarande eller ledig. 

Antar att det är samma med journaler, de vill vara säkra på att journalen verkligen beställts av rätt person. Det är alltså inte enkom personnumret som räknas som känslig information, utan det som står i journalen. 

Utredningar anses uppenbarligen inte som lika känslig information som någons ev sjukdomar etc gör. 

• Anonym (nklöjbmluo)
    Challenger skrev 2023-03-18 04:16:59 följande:

Som jag förstått det har socialsekreterarna sänt sekretessuppgifter flera gånger då uppgifterna riskerats att hamna fel flera gånger. Stämmer det? 

Underhållande tråd för övrigt. TS krossar motståndet och alla tycks stå helt svarslösa. Underhållande och tragiskt på samma gång. Men säger ändå: Heja Ordentlig mamma!

Du har mina sympatier! 

Så olika man kan tolka saker. 

Jag upplever att TS är en dryg och omogen person som är kränkt över att bli utredd och minsann ska visa dem. 

Fel sätt att ta sig an detta då det enkom kommer att ligga henne i fatet i den fortsatta utredningen. 

• Anonym (Nfnf)

Var är dina barn ts? En seriös fråga för du sitter i denna tråd hela dagarna. När hinner du ta hand om dem?

Är det viktigare att sitta här med löjliga diskussioner som ändå inte leder någon vart? 

• Anonym (Nfnf)

Hon svarar ju ändå inte på frågorna man ställer, utan skriver bara samma inlägg gäng på gång. 

• Ess
    Challenger skrev 2023-03-18 04:16:59 följande:

Som jag förstått det har socialsekreterarna sänt sekretessuppgifter flera gånger då uppgifterna riskerats att hamna fel flera gånger. Stämmer det? 

Underhållande tråd för övrigt. TS krossar motståndet och alla tycks stå helt svarslösa. Underhållande och tragiskt på samma gång. Men säger ändå: Heja Ordentlig mamma!

Du har mina sympatier! 

+1 på detta. Det är för jävligt att de skickar runt privat information när det finns Kivra där det verkligen kommer rätt direkt. När ens brev varit på turné i flera månader så undrar man hur många som tagit del av innehållet i det.
  • Anonym (tur)
    Ess skrev 2023-03-18 08:31:51 följande:
    +1 på detta. Det är för jävligt att de skickar runt privat information när det finns Kivra där det verkligen kommer rätt direkt. När ens brev varit på turné i flera månader så undrar man hur många som tagit del av innehållet i det.
    Det är bara något TS har kommit på i efterhand att snöa in sig på. Nämns inte ens i TS och inga brev hamnade i orätta händer.

Det som egentligen störde hennes var att de blev utredda överhuvudtaget och att utredningen innehöll familjens personnummer vilket ledde till att hon snöade in sig på hämndtanken att inkludera handläggarens personnummer i sina svar. 

Ingen direkt funktionell respons.
    Anonym (nklöjbmluo) skrev 2023-03-18 06:17:06 följande:

Jag arbetar inom skolan och vi får tex inte skriva någons namn och sjuk efter, för det strider mot GDPR. Men vi få skriva frånvarande eller ledig. 

Antar att det är samma med journaler, de vill vara säkra på att journalen verkligen beställts av rätt person. Det är alltså inte enkom personnumret som räknas som känslig information, utan det som står i journalen. 

Utredningar anses uppenbarligen inte som lika känslig information som någons ev sjukdomar etc gör. 

Ja, det är just det som är så oerhört märkligt. Respektlöst agerat av socialtjänsten. Kanske okunnighet, kanske nonchalans. 
    Anonym (Nfnf) skrev 2023-03-18 08:03:54 följande:

Var är dina barn ts? En seriös fråga för du sitter i denna tråd hela dagarna. När hinner du ta hand om dem?

Är det viktigare att sitta här med löjliga diskussioner som ändå inte leder någon vart? 

Tycker ändå att det verkar vara flera stycken som har åsikter i frågan så någonting leder det ju till.. 
Svar på tråden Ange socialsekreteras personnummer i kommunikation?