• Anonym (Ordentlig mamma)

Ange socialsekreteras personnummer i kommunikation?

Hej,

Har en pågående utredning hos socialen angående oro för mitt barn. Av de handlingar som jag och mitt barn har fått ta del av nämns både mitt perssonnummer, min mans personnummer och barnets perssonnummer utöver våra namn och adress. Däremot har socialsekreterarna inte angett sina egna personnummer av någon anledning utan bara sina namn.

I kommunikation med dem som sker skriftligt, ska jag ange deras personnummer så det blir fullständigt i akten? Kan ju vara bra att veta vilka man varit i kontakt med tänker jag. Blir det bra tror ni?

• Svar på tråden Ange socialsekreteras personnummer i kommunikation?
  • EpicF

Ts: Socialen har inte spritt några sekretessbelagd uppgifter om dig. 

• Anonym (Öööööhh)

Och vad skulle du tjäna på det?
    De är i i sin yrkesroll så du kommer inte att vinna ett skit på det.

• Anonym
    Anonym (Öööööhh) skrev 2023-03-17 22:16:15 följande:

Och vad skulle du tjäna på det?
    De är i i sin yrkesroll så du kommer inte att vinna ett skit på det.

Det kan ju vara ganska bra att skriva ut vilket "det" man åsyftar.
    EpicF skrev 2023-03-17 22:08:05 följande:

Ts: Socialen har inte spritt några sekretessbelagd uppgifter om dig. 

Jo, i och med att de sände den sekretessbelagda utredningen med vanlig post så har de spridit sekretessbelagda uppgifter. Handlingarna stod utom deras såväl som vår kontroll. De har själv angett att du tycker det var felaktigt agerat av socialtjänsten. 
  • Anonym
    Anonym (Ordentlig mamma) skrev 2023-03-17 22:18:12 följande:
    De har själv angett att du tycker det var felaktigt agerat av socialtjänsten. 
    Anmärkningsvärt!
  • Anonym

Saxat från Fittipedia:

Spridning innebär att skicka ett ensamt exemplar med post.

Anonym skrev 2023-03-17 22:21:45 följande:
    Anmärkningsvärt!
    Ja, det skulle stått du istället för de. Klart anmärkningsvärt ja! Skrattande (du ser vad lätt det kan bli fel). 
  • EpicF

Ts: De sende utredningen med vanlig post till dig. Med korrekt namn och adress. Inte till din granne eller någon annan random person. Till dig. Inget sekretessbrott. 

• EpicF

Ts: Jag personligen tycker att mam bär kunna skicka utredningar innehållandes personnummer etc med rek post. Men det är min personliga åsikt. 

Och nej, jag tycker inte att det är felhanterar eftersom de skickade de till dig och ingen random person. 

EpicF skrev 2023-03-17 22:30:21 följande:

Ts: De sende utredningen med vanlig post till dig. Med korrekt namn och adress. Inte till din granne eller någon annan random person. Till dig. Inget sekretessbrott. 

Jag är inte så säker på det. Hade utredningen hamnat fel tror jag inte det är brevbäraren som skulle lastas för sekretessbrottet, utan avsändaren som borde förstått det olämpliga. Vårdslöshet och likgiltighet för konsekvenserna. 
    Att det inte skedde betyder inte att det inte begåtts ett sekretessbrott. 
    Precis på samma sätt som det är förbjudet att köra bil berusad, även om det inte skett någon olycka. 
Svar på tråden Ange socialsekreteras personnummer i kommunikation?