• Anonym (Ordentlig mamma)

Ange socialsekreteras personnummer i kommunikation?

Hej,

Har en pågående utredning hos socialen angående oro för mitt barn. Av de handlingar som jag och mitt barn har fått ta del av nämns både mitt perssonnummer, min mans personnummer och barnets perssonnummer utöver våra namn och adress. Däremot har socialsekreterarna inte angett sina egna personnummer av någon anledning utan bara sina namn.

I kommunikation med dem som sker skriftligt, ska jag ange deras personnummer så det blir fullständigt i akten? Kan ju vara bra att veta vilka man varit i kontakt med tänker jag. Blir det bra tror ni?

• Svar på tråden Ange socialsekreteras personnummer i kommunikation?
    Ess skrev 2023-03-18 08:31:51 följande:
    +1 på detta. Det är för jävligt att de skickar runt privat information när det finns Kivra där det verkligen kommer rätt direkt. När ens brev varit på turné i flera månader så undrar man hur många som tagit del av innehållet i det.
    Ja, man undrar ju hur de tänker. Hur tänker man när man sänder sekretessklassad information med vanlig post att delas ut av PostNord? Tänker man alls, eller bryr man sig bara inte?
  • Ess
    Anonym (tur) skrev 2023-03-18 08:48:41 följande:
    Det är bara något TS har kommit på i efterhand att snöa in sig på. Nämns inte ens i TS och inga brev hamnade i orätta händer.

Det som egentligen störde hennes var att de blev utredda överhuvudtaget och att utredningen innehöll familjens personnummer vilket ledde till att hon snöade in sig på hämndtanken att inkludera handläggarens personnummer i sina svar. 

Ingen direkt funktionell respons.
    Det jag skriver hände med vårt brev. Därför har jag full förståelse för ts och hennes reaktion. 
  • Ess
    Anonym (Ordentlig mamma) skrev 2023-03-18 08:51:34 följande:
    Ja, man undrar ju hur de tänker. Hur tänker man när man sänder sekretessklassad information med vanlig post att delas ut av PostNord? Tänker man alls, eller bryr man sig bara inte?
    Det är nog en kombination av båda. Väldigt många nu för tiden kan inte se ev konsekvenser av deras handlande, de ser inte att om jag gör detta vad kan hända då. Varje gång de blinkar så ser de en ny värld när de öppnar ögonen igen.
  • Anonym (Nfnf)

Vad är planen nu då? Hur ska du hantera situationen med soc menar du? Tänkte om du har fått ut något av tråden, vad du ska göra nu då. 

• Anonym (Nfnf)

Ska du säga ifrån  om det?  När vill de ha mötet? Menar 102 sidor, det borde räcka snart 

• Anonym (Ert)
    Ess skrev 2023-03-18 08:31:51 följande:
    +1 på detta. Det är för jävligt att de skickar runt privat information när det finns Kivra där det verkligen kommer rätt direkt. När ens brev varit på turné i flera månader så undrar man hur många som tagit del av innehållet i det.
    Ess skrev 2023-03-18 09:30:44 följande:
    Det jag skriver hände med vårt brev. Därför har jag full förståelse för ts och hennes reaktion. 

Det  är väl i grund och botten inte många, om ens någon, som argumenterat emot TS  ang. hanteringen av korrespondens i sig. ( Enbart kring nivåer av sekretess.)
    Det är frågeställningen i rubriken om att ange socialsekreterarnas personnummer i svarande korrespondens som ter sig märklig.
  • EpicF

Ts: Man kan inte anmäla en förberedelse för brott, eftersom inget brott ännu har ägt rum. 

Nej, det inte oaktsamhet att skicka en utredning med sekretessbelagd information per post. Den bedömdes art inte vara sekretessbelagd för dig. 

• EpicF
    Anonym (J) skrev 2023-03-18 06:00:18 följande:

Som sagt, är socionom men aldrig arbetat med myndighetsutövning. Skulle dock inte skicka sekretessbelagda uppgifter med vanlig post, alldeles för vanskligt. Det är internpost eller gå direkt till myndigheten och lämna in med tex en orosanmälan eller uppgifter som gäller. Telefon går ju såklart bra. Möjligt är det ok enligt lag att skicka mellan klient och myndighet med ordinarie post men det innebär inte att det bör göras utan åtminstone  klientens samtycke anser jag. Men jag skulle nog aldrig ta den risken ändå. Som myndighetsutövare måste man alltid inse klientens utsatthet och så långt det gå samverka och skapa delaktighet under en tex utredning.

Det är ok enligt lag. Men ja, dem borde ha frågat ts om hur hon ville ha utredningen. Och ts kunde ha frågat om de kunde sedan rek. Eller att hon hämtade den på socialkontoret. 
  • EpicF
    Anonym (Ordentlig mamma) skrev 2023-03-18 08:49:05 följande:
    Ja, det är just det som är så oerhört märkligt. Respektlöst agerat av socialtjänsten. Kanske okunnighet, kanske nonchalans. 
    Så varför bad du inte om att få den som rek? Eller hämta den själv på kontoret? 
    Ess skrev 2023-03-18 09:30:44 följande:
    Ja, det är något man kan reagera på. Jag gjorde det i vart fall och uppenbarligen du också. Då är vi i vart fall två  

Personliga förhållanden och relationer, personnummer m.m. Det är inte meningen att sådant ska spridas till vem som helst. Socialtjänsten poängterar ju också att deras utredningar går under sekretess. Då ska de inte spridas som konfetti efteråt. 
Svar på tråden Ange socialsekreteras personnummer i kommunikation?