• Anonym (Ordentlig mamma)

Ange socialsekreteras personnummer i kommunikation?

Hej,

Har en pågående utredning hos socialen angående oro för mitt barn. Av de handlingar som jag och mitt barn har fått ta del av nämns både mitt perssonnummer, min mans personnummer och barnets perssonnummer utöver våra namn och adress. Däremot har socialsekreterarna inte angett sina egna personnummer av någon anledning utan bara sina namn.

I kommunikation med dem som sker skriftligt, ska jag ange deras personnummer så det blir fullständigt i akten? Kan ju vara bra att veta vilka man varit i kontakt med tänker jag. Blir det bra tror ni?

• Svar på tråden Ange socialsekreteras personnummer i kommunikation?
  • EpicF
    Anonym (Ordentlig mamma) skrev 2023-03-17 22:51:42 följande:
    Jag är inte så säker på det. Hade utredningen hamnat fel tror jag inte det är brevbäraren som skulle lastas för sekretessbrottet, utan avsändaren som borde förstått det olämpliga. Vårdslöshet och likgiltighet för konsekvenserna. 
    Att det inte skedde betyder inte att det inte begåtts ett sekretessbrott. 
    Precis på samma sätt som det är förbjudet att köra bil berusad, även om det inte skett någon olycka. 
    Så anmäl till polisen då.

Eftersom det inte har skett så har inget sekretessbrott begåtts. 

Ja, det är förbjudet stt köra bil berusad. Men man kan inte dömas för ett brott som inte har existerat. 
  • Anonym
    Jag är inte så säker på det. Hade utredningen hamnat fel tror jag inte det är brevbäraren som skulle lastas för sekretessbrottet, utan avsändaren som borde förstått det olämpliga. Vårdslöshet och likgiltighet för konsekvenserna. 
    Precis på samma sätt som det är förbjudet att köra bil berusad, även om det inte skett någon olycka. 
    Men herregud då, ANMÄL DÅ!?
    Om nu spridning plötsligt blivit "skickande av ett exemplar" så garanterar jag att en anmälan får större effekt än 100 sidor motargument ifrån småbarnsföräldrar.
  • Anonym
    Jag tror du tänker på att "köra flera bilar på samma gång berusad", eftersom det är till "spridning" du vill komma.
    EpicF skrev 2023-03-17 22:55:57 följande:
    Så anmäl till polisen då.

Eftersom det inte har skett så har inget sekretessbrott begåtts. 

Ja, det är förbjudet stt köra bil berusad. Men man kan inte dömas för ett brott som inte har existerat. 
    Likgiltighet och försummelse kan vara brottsligt. Sekretessbrottet uppstår knappast i samma stund som brevbäraren lägger brevet i fel brevlåda. Brottet uppstår innan. 
  • Anonym
    Anonym (Ordentlig mamma) skrev 2023-03-17 23:06:52 följande:
    Likgiltighet och försummelse kan vara brottsligt. Sekretessbrottet uppstår knappast i samma stund som brevbäraren lägger brevet i fel brevlåda. Brottet uppstår innan. 
    Så då har du anmält? Hur kommer något att hända av att du tragglar om din oerhörda "anmälningsmakt" och rättshavande HÄR?
    Du får rätt inför några vårdanställda morsor, eller?
  • EpicF

Ts: så länge brevet kommer fram till dig, vilket det enligt dig har, så har inget sekretessbrott ägt rum. Inte heller något brott om likgiltighet och försummelse. 

Nej, brottet uppstår inte inna det har hänt. 

EpicF skrev 2023-03-17 23:12:33 följande:

Ts: så länge brevet kommer fram till dig, vilket det enligt dig har, så har inget sekretessbrott ägt rum. Inte heller något brott om likgiltighet och försummelse. 

Nej, brottet uppstår inte inna det har hänt. 

Brottet har ju hänt eftersom de uppenbarligen skickat sekretessbelagda handlingar och uppvisat stor likgiltighet för huruvida dessa handlingar hamnar i orätta händer. 
  • EpicF
    Anonym (Ordentlig mamma) skrev 2023-03-17 23:14:12 följande:
    Brottet har ju hänt eftersom de uppenbarligen skickat sekretessbelagda handlingar och uppvisat stor likgiltighet för huruvida dessa handlingar hamnar i orätta händer. 
    Det finns inget brott som har hänt. 

Men om du anser att ett brott kan ha hänt så får du anmäla till polisen. 
  • Anonym
    Anonym (Ordentlig mamma) skrev 2023-03-17 23:14:12 följande:
    Och då gör du din anmälan till polisen genom att hoppas att de läser här?
    Din IQ är då återigen fastställd.
    EpicF skrev 2023-03-17 23:16:00 följande:
    Det finns inget brott som har hänt. 

Men om du anser att ett brott kan ha hänt så får du anmäla till polisen. 
    Nu har det väl ändå brunnit i skallen på dig?
Svar på tråden Ange socialsekreteras personnummer i kommunikation?