Inlägg från: Anonym (nklöjbmluo) |Visa alla inlägg
  • Anonym (nklöjbmluo)

Ange socialsekreteras personnummer i kommunikation?

Anonym (Ordentlig mamma) skrev 2023-02-21 17:25:08 följande:
    Aha!, det kände jag inte till. Brukar du få brev från Kronofogden och brev från domstolar?

Jag undrar vad anledningen är att sjukhusen inte vill sända sina journaler med vanlig post. Som jag ser det, betydligt mindre känslig information faktiskt. Domar är väl förresten offentlig och allmän handling, men en utredning hos socialtjänsten tror jag inte räknas som en allmän och offentlig handling, men kan absolut ha fel. 

Skulle brevbäraren lägga den i fel brevlåda blir den ju i vart fall offentlig! Glad

Jag arbetar inom skolan och vi får tex inte skriva någons namn och sjuk efter, för det strider mot GDPR. Men vi få skriva frånvarande eller ledig. 

Antar att det är samma med journaler, de vill vara säkra på att journalen verkligen beställts av rätt person. Det är alltså inte enkom personnumret som räknas som känslig information, utan det som står i journalen. 

Utredningar anses uppenbarligen inte som lika känslig information som någons ev sjukdomar etc gör. 

• Anonym (nklöjbmluo)
    Challenger skrev 2023-03-18 04:16:59 följande:

Som jag förstått det har socialsekreterarna sänt sekretessuppgifter flera gånger då uppgifterna riskerats att hamna fel flera gånger. Stämmer det? 

Underhållande tråd för övrigt. TS krossar motståndet och alla tycks stå helt svarslösa. Underhållande och tragiskt på samma gång. Men säger ändå: Heja Ordentlig mamma!

Du har mina sympatier! 

Så olika man kan tolka saker. 

Jag upplever att TS är en dryg och omogen person som är kränkt över att bli utredd och minsann ska visa dem. 

Fel sätt att ta sig an detta då det enkom kommer att ligga henne i fatet i den fortsatta utredningen. 

Svar på tråden Ange socialsekreteras personnummer i kommunikation?