• Rotfrukt

Är den nya regeringen bra eller dåligt för landet?

Ja som väntat fick vi en ny statsminister och en regering i samarbete med SD med sitt stora inflytande i viktiga frågor t.ex invandring och brottsbekämpning. Men det klagas högljutt från vänstern och liberalerna är mycket besvikna på sin partiledare. Så är det bra eller dåligt att landet kanske i fyra år framöver styrs av högerkoalitionen?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är den nya regeringen bra eller dåligt för landet?
  • Flash Gordon
    Jemp skrev 2022-10-22 19:26:58 följande:
    Vad i deras politik tycker ni är bra för miljö och klimat?
    Eftersom du skriver "ni" så tar jag mig friheten att svara även om du citerar någon annan.

Utan att vi har så många konkreta förslag ännu att titta på så menar jag att deras politik är bra för miljö och klimat eftersom den är mer förankrad i vekligheten än vad den förra regeringens mer utopiska politik var.

Den nya regeringen vill ha mer bang-for-the-buck och färre symbolförslag som lådcykel-bidrag och plastpåse-skatter. 

Det lovar gott.
    Blå och gul
  • Flash Gordon
    Hangout91 skrev 2022-10-22 19:03:31 följande:
    Känns som att dom röda och samhället arbetat fram någon slags moralisk högborg där alla måste tycka och tänka precis lika politiskt korrekt i alla frågor. Tycker man något annat så har man fel och ska hatas och förskjutas i alla sociala medier.
    För inte så jättelänge sedan var det en sanning att invandringen bara förde gott med sig och att Sandviken kommun tjänade 500 miljoner om året på densamma.
    Blå och gul
  • Jemp
    Flash Gordon skrev 2022-10-23 01:49:59 följande:
    Nä det är inte "klimatförnekande". 

Att säga att det finns mer akuta saker än klimatet att hantera är inte att "förneka klimatet".

Hon vågar dessutom gå emot nu allmänt gällande sanning om att uppvärmningen bara är av ondo. DET är förstås bara en politisk sanning och inget som är kopplat till vetenskapen.

Som skrivet, hon har erfarenheten och har läst materialet. 

Två saker som jag tycker är bra med detta:

- Det blir en debatt som faktiskt bygger på vad vetenskapen säger även i politiska talarstolar.

- Hon vågar ta det djupare och problematisera dagens politiska narrativ. Det tror jag är utvecklande på det stora hela. Hon väcker nya tankar. Sedan kan man hålla med henne eller inte, men det är en bisak i det sammanhanget.
    Fast nej, det var inte "det finns mer akuta saker" hon sa. Däremot att elpriserna är en kris men inte klimatet.
  • Jemp
    Flash Gordon skrev 2022-10-23 02:00:27 följande:
    Eftersom du skriver "ni" så tar jag mig friheten att svara även om du citerar någon annan.

Utan att vi har så många konkreta förslag ännu att titta på så menar jag att deras politik är bra för miljö och klimat eftersom den är mer förankrad i vekligheten än vad den förra regeringens mer utopiska politik var.

Den nya regeringen vill ha mer bang-for-the-buck och färre symbolförslag som lådcykel-bidrag och plastpåse-skatter. 

Det lovar gott.
    Så... Ingenting alltså? 
    (Plastpåseskatten kommer för övrigt från en av regeringspartierna). 
  • nihka
    Rotfrukt skrev 2022-10-17 14:09:51 följande:
    Är den nya regeringen bra eller dåligt för landet?

Ja som väntat fick vi en ny statsminister och en regering i samarbete med SD med sitt stora inflytande i viktiga frågor t.ex invandring och brottsbekämpning. Men det klagas högljutt från vänstern och liberalerna är mycket besvikna på sin partiledare. Så är det bra eller dåligt att landet kanske i fyra år framöver styrs av högerkoalitionen?

Om det hade varit en högerkoalition hade jag varit helnöjd, men en marionettregering styrd från bakom kulisserna av ett högerextremistiskt parti som bara är minisnäppet bättre än Italiens nyfascistregering är olycksbådande.

Det har klagats högljutt i åtta år från extremhögern att det är "odemokratiskt" att det tredje största partiet inte får vara med och bestämma och nu ser jag fram emot 4 år eller delar därav att höra att det är odemokratiskt att Sveriges STÖRSTA parti inte får vara med och bestämma
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • nihka
    Flash Gordon skrev 2022-10-18 20:15:41 följande:
    Vi vet nog redan nu att det kan inte bli sämre än fyra år till av röd-grön röra - vilket var alternativet.
    Det finns inger vi. Du talar inte för alla utan bara för ditt SD och den brun-blåa sörjan.
  • nihka
    Jemp skrev 2022-10-18 21:42:08 följande:
    Det skiljer ett mandat mer mellan blocken nu jämfört med förra mandatperioden, och det är redan upprördheter om avtalet. Vi får väl se om det blir mer stabilt... 
    Januariavtal eller tidöavtal, ingen skillnad alls. Båda är symptom på svaga regeringar som kommer att få alla de problem alla svaga regeringar får.
  • Anonvm
    Jemp skrev 2022-10-22 18:48:57 följande:
    Det är rent och skärt klimatförnekande. Jag har lyssnat flera gånger. Hon avslutar också med att påstå att uppvärmningen är positiv. 
    Hon har ju rätt i sak.

Den politik som förts hittills är ju inget annat än ren o skär känslodriven symbolpolitik som gjort precis noll o ingen inverkan på klimatet...

Det enda rätta ÄR att lägga fullt fokus på forskning kring nästa generation kärnkraftsreaktorer. Samt verkligen trycka på från politiskt håll att spadarna sätts i marken så fort som det är möjligt....

Att med en dåres envishet och huvudet långt uppe i sitt eget arsle enbart vurma för solceller och vindkraft ÄR verklighetsfrånvänt, det håller inte i praktiken att enbart ha energiproduktion som är beroende av väder o vind.

Detta förstår nästan alla, att vi tillåtit en väldigt högljudd extremistisk minoritet att härja fritt kring dessa grundläggande frågor är inget annat än skamligt.
    Det enda rätta med facit i hand vore att vi gått man ur huse och protesterat högljutt utanför rosenbad redan 2019 när det stod klart att MP skulle få stort inflytande i regeringen ytterligare en mandatperiod.
    Detta svek mot landet gör att Sossarna för evigt är döda i mina ögon, att de tillät detta hända....   
  • nihka
    Flash Gordon skrev 2022-10-23 01:49:59 följande:
    Nä det är inte "klimatförnekande". 

Att säga att det finns mer akuta saker än klimatet att hantera är inte att "förneka klimatet".

Hon vågar dessutom gå emot nu allmänt gällande sanning om att uppvärmningen bara är av ondo. DET är förstås bara en politisk sanning och inget som är kopplat till vetenskapen.

Som skrivet, hon har erfarenheten och har läst materialet. 

Två saker som jag tycker är bra med detta:

- Det blir en debatt som faktiskt bygger på vad vetenskapen säger även i politiska talarstolar.

- Hon vågar ta det djupare och problematisera dagens politiska narrativ. Det tror jag är utvecklande på det stora hela. Hon väcker nya tankar. Sedan kan man hålla med henne eller inte, men det är en bisak i det sammanhanget.
    Erfarenhet vid 26-års ålder. Skämtar du?

Sedan hon gick ut gymnasiet för några år sedan har hon främst engagerat sig i politiska frågor som berör utbildning, integration, feminism och motverkandet av hedersförtryck samt RFSU.

Jamen det låter som en utmärkt klimat- och miljöminister. Ole dole doff
  • theotherone

Man är rätt illa informerad om man tror att allt Sverige behöver göra för att uppnå våra åtaganden enligt Parisavtalet är att bygga ny kärnkraft.

Hur tänker regeringen kompensera för de ökade utsläppen som en minskning av reduktionsplikten innebär? De har inte sagt ett knyst om detta. Påminner om Donald Trump, som lovade att USA skulle ha ?freshest air and cleanest water? samtidigt som han underlättade för företagen att förorena mer utan risk för repressalier.

Det hade varit ärligare om den nya regeringen sade sig vilja dra ur Sverige ur Parisavtalet, men då detta hade genererat internationell avsky förstår jag att de undviker det. Än så länge. Att SD vill att vi ska gå ur är ju ingen hemlighet och de lär få som de vill för eller senare. 

Svar på tråden Är den nya regeringen bra eller dåligt för landet?