• Rotfrukt

Är den nya regeringen bra eller dåligt för landet?

Ja som väntat fick vi en ny statsminister och en regering i samarbete med SD med sitt stora inflytande i viktiga frågor t.ex invandring och brottsbekämpning. Men det klagas högljutt från vänstern och liberalerna är mycket besvikna på sin partiledare. Så är det bra eller dåligt att landet kanske i fyra år framöver styrs av högerkoalitionen?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är den nya regeringen bra eller dåligt för landet?
  • Kockobello

Alla ungdomar röstar blått så det känns hoppfullt.

Bara gamlingar röstar rött.

• Hangout91
    Jemp skrev 2022-10-22 18:48:57 följande:
    Det är rent och skärt klimatförnekande. Jag har lyssnat flera gånger. Hon avslutar också med att påstå att uppvärmningen är positiv. 
    Men ärligt talat så tycker jag att det är aningens befriande att det finns olika åsikter kring olika saker, även om det kanske inte stämmer. Vi måste få börja diskutera olika åsikter och perspektiv igen.

Känns som att dom röda och samhället arbetat fram någon slags moralisk högborg där alla måste tycka och tänka precis lika politiskt korrekt i alla frågor. Tycker man något annat så har man fel och ska hatas och förskjutas i alla sociala medier.

Det räckte med att man tog ställning för några enstaka frågor kring SD för ett par år sen, så blev man lynschad.. skönt att det börjar svänga lite i det annars så skitnödiga debattklimatet.
  • Jemp
    Hangout91 skrev 2022-10-22 19:03:31 följande:
    Men ärligt talat så tycker jag att det är aningens befriande att det finns olika åsikter kring olika saker, även om det kanske inte stämmer. Vi måste få börja diskutera olika åsikter och perspektiv igen.

Känns som att dom röda och samhället arbetat fram någon slags moralisk högborg där alla måste tycka och tänka precis lika politiskt korrekt i alla frågor. Tycker man något annat så har man fel och ska hatas och förskjutas i alla sociala medier.

Det räckte med att man tog ställning för några enstaka frågor kring SD för ett par år sen, så blev man lynschad.. skönt att det börjar svänga lite i det annars så skitnödiga debattklimatet.
    Du missar att klimatförändringarna inte är tyckande utan vetenskap. 
    Själv sörjer jag normaliseringen av både sd och rasismen. 
  • theotherone

Vissa saker kan säkert bli bättre med den nya regeringen. Klimatpolitiken kommer däremot definitivt inte bli det. Sverige kan i princip glömma att nå våra åtaganden i Parisavtalet med denna regering.

Att de verkliga makthavarna, SD, sedan släpper fram vetenskapligt illiterata klimatförnekare som står och förkastar allt vad forskarna säger i Riksdagen, det blir spiken i kistan. Det hjälper inte att Ulf Kristersson säger att Widding har fel (för det har hon, rejält), M kommer att tvingas dansa efter SDs pipa ändå.

• theotherone
    Hangout91 skrev 2022-10-22 19:03:31 följande:
    Helt fel, det kan aldrig vara befriande att ifrågasätta fakta, bara för att faktan råkar emotsäga ens egna politiska övertygelse.
  • Jemp
    nattuw skrev 2022-10-22 13:47:14 följande:
    Det ser ut som de lagt ner miljödepartementet och skapat ett Klimat- och näringslivsdepartementet där de kan ta ett helhetsgrepp kring det komplexa samspelet mellan miljö och näringsliv. Vilket förhoppningsvis gör att vi slipper miljöpopulism och får en långsiktigt hållbar miljöpolitik.
    Xenia skrev 2022-10-21 18:54:47 följande:
    De ut-såg en 26-åring till miljöminister, så det verkar inte som de tycker det är så viktigt.
    Jämfört med tidigare miljöminister så torde det, Pourmokhtaris ålder till trotts, inte vara ett nedköp.

Jag är försiktigt förhoppningsfull att vi får en långsiktigt hållbar miljöpolitik där de beslut som tas är mer genomtänkta än de som togs under de föregående regeringarna.
    Vad i deras politik tycker ni är bra för miljö och klimat?
  • Hangout91
    theotherone skrev 2022-10-22 19:13:54 följande:
    Helt fel, det kan aldrig vara befriande att ifrågasätta fakta, bara för att faktan råkar emotsäga ens egna politiska övertygelse.
    Det är precis det synsättet jag menar. Det är enligt dig helt fel och du har bestämt dig, orubblig. Alla som tycker eller diskuterar en fråga utifrån ett annat perspektiv har fel.

Tänk om du inte startade nästa inlägg med att det är helt fel. Det går ju inte att samtala ur olika perspektiv med den inställningen. Även om du tycker att det är fel och du faktiskt har rätt, så dödar du möjligheten att diskutera öppet kring en fråga.

Inte någon speciellt ödmjuk attityd som öppnar upp för samtal.

Det gäller såklart även frågor som skatter, bidrag, genus, integration, ökade ekonomiska klyftor, kriminalvård etc

Alla har sina tankar och ideer kring detta, det kan bli enormt givande diskussioner med någon som kanske har andra åsikter och erfarenheter än vad man själv har. Men sätter man sig på sina höga hästar och surar på alla som har fel så blir det inte mycket mer av det hela än att man tycker att den andra är dum i huvudet.
  • Tow2Mater
    theotherone skrev 2022-10-22 19:13:54 följande:
    Aven sk fakta brukar ändras ganska mycket med tiden.
  • Flash Gordon
    Jemp skrev 2022-10-22 18:47:31 följande:
    Jodå. Naturvårdsverket uttalande i Aktuellt i torsdags tex med hur mycket utsläppen beräknas öka pga minskad reduktionsplikt. 

Du har rätt i att vi inte har sett budgeten än. Vi vet dock hur det sett ut tidigare. Vi vet också vad de lovat respektive inte lovat för både miljö och inom energipolitiken. 
    Sa Naturvårdsverket eller reportern själv någonting om att andra åtgärder kan utföras för att kompensera för eventuella ökningar på grund av sänkt reduktionsplikt?

Ja vi kan läsa i Tidöavtalet vad de lovar:

"Inom klimatpolitiken förbättras förutsättningarna för att industrin och transporterna ska kunna ställas om och därmed bidra till Sveriges effektiva klimatomställning. Det sker genom en effektivisering av styrmedel och stöd, färre administrativa hinder och satsningar på ny teknik."

Jag tolkar det som "Bort med detaljregleringar, hjälp till med teknikutveckling och låt företagen och marknaden sköta omställningen"

En ganska borgerlig syn på saken.
    Blå och gul
  • Flash Gordon
    Jemp skrev 2022-10-22 18:48:57 följande:
    Det är rent och skärt klimatförnekande. Jag har lyssnat flera gånger. Hon avslutar också med att påstå att uppvärmningen är positiv. 
    Nä det är inte "klimatförnekande". 

Att säga att det finns mer akuta saker än klimatet att hantera är inte att "förneka klimatet".

Hon vågar dessutom gå emot nu allmänt gällande sanning om att uppvärmningen bara är av ondo. DET är förstås bara en politisk sanning och inget som är kopplat till vetenskapen.

Som skrivet, hon har erfarenheten och har läst materialet. 

Två saker som jag tycker är bra med detta:

- Det blir en debatt som faktiskt bygger på vad vetenskapen säger även i politiska talarstolar.

- Hon vågar ta det djupare och problematisera dagens politiska narrativ. Det tror jag är utvecklande på det stora hela. Hon väcker nya tankar. Sedan kan man hålla med henne eller inte, men det är en bisak i det sammanhanget.
    Blå och gul
Svar på tråden Är den nya regeringen bra eller dåligt för landet?