• Rotfrukt

Är den nya regeringen bra eller dåligt för landet?

Ja som väntat fick vi en ny statsminister och en regering i samarbete med SD med sitt stora inflytande i viktiga frågor t.ex invandring och brottsbekämpning. Men det klagas högljutt från vänstern och liberalerna är mycket besvikna på sin partiledare. Så är det bra eller dåligt att landet kanske i fyra år framöver styrs av högerkoalitionen?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är den nya regeringen bra eller dåligt för landet?
  • Tow2Mater
    nihka skrev 2022-10-23 17:15:30 följande:
    Det hade verkligen ökat kollektivåkandet, men det var inte vad det nya reseavdraget gick ut på. Man ville komma ffa komma åt bilkörning kortare sträckor i storstadsregioner:

supermiljobloggen.se/nyheter/nya-reseavdraget.../

Alla riksdagspartier, utom Sverigedemokraterna, röstade ja till det nya reseavdraget så sent som i somras. Detta är det första beslut som marionettregeringen river upp på SDs befallning. Eller så tyckte man att det var en bra idé för ett par månader sedan och nu är det en mycket dålig idé. Så kan det också vara Drömmer
    Tack for linken, det var intressant. Det sägs att Det framkom att det framförallt är högavlönade män i storstadsregionernas utkanter som gör avdrag för resor ; (vilket i storstadsregionerna säkert är sant) men tror du verkligen ett avdrag for kollektivtrafik kommer få dessa högavlönade män att ta cykel eller kollektivtrafiken istället for bilen over tre mil?
  • nihka
    Anonvm skrev 2022-10-23 17:08:27 följande:
    Åter igen, det är fullständigt verkningslös symbolpolitik.

Den krasst ekonomiska effekten på individnivå skulle bli ENORM om detta vansinne med reduceringsplikten avskaffades. Vi pratar 3-4-5, i vissa fall uppåt 8-9000:-/mån i sänkt bränslekostnad för en vanlig hederlig arbetande svensk medborgare...

Samtidigt som de ur klimatperspektivet kanske skulle öka landets utsläpp med nån halv promille i ett globalt perspektiv....

Så en vanlig medborgare får betala runt 1/3 av sin månadslön extra för något som i det stora hela ger resultat som är så marginella att de knappt är mätbara.

Nä, Sverige behöver INTE sänka några utsläppsnivåer, vi är redan nere på så låga nivåer att även om vi skulle komma ner till absolut nollutsläpp så skulle det inte ens ge mätbar skillnad  i ett globalt perspektiv.
    "Sverige är redan nere i så låga nivåer". Toppen!

Då köper du hädanefter bara livsmedel och produkter som är odlade/tillverkade i Sverige. Du köper heller inga produkter som innehåller komponenter som inte är utvunna ur svenska resurser och tillverkade i Sverige. Du konsumerar heller inte digitala tjänster och media som inte produceras i Sverige. Du åker inte utomlands, the list goes on.

Bye, bye till troligtvis bilen, datorn, mobilen, det mesta i ditt hem och lejonparten av vad du stoppar i dig, på dig och lägger din fritid på.

Då behöver du som "vanlig, hederlig, arbetande svensk medborgare " inte ta något ansvar för mer än de utsläpp vi producerar i Sverige.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • nihka
    Tow2Mater skrev 2022-10-23 17:32:26 följande:
    Tack for linken, det var intressant. Det sägs att Det framkom att det framförallt är högavlönade män i storstadsregionernas utkanter som gör avdrag för resor ; (vilket i storstadsregionerna säkert är sant) men tror du verkligen ett avdrag for kollektivtrafik kommer få dessa högavlönade män att ta cykel eller kollektivtrafiken istället for bilen over tre mil?
    Nej, verkligen inte alla men kanske de som ligger i gränslandet till att ha råd. De andra kommer få betala dyrare för det - pengar som kan fördelas till andra som vill göra mer av en insats.

Jag vet flera personer från storstadsregioner som har satsat på att köpa elcykel och räknat på vad de kommer att spara in på resekostnader med det nya reseavdraget. Det kändes ju ganska säkert eftersom det var en sådan majoritet för, en bred överenskommelse där bara SD fattades, så många trodde väl inte att ett regeringsbyte skulle ändra på det genomklubbade reseavdraget.
  • Anonvm
    nihka skrev 2022-10-23 17:35:48 följande:
    "Sverige är redan nere i så låga nivåer". Toppen!

Då köper du hädanefter bara livsmedel och produkter som är odlade/tillverkade i Sverige. Du köper heller inga produkter som innehåller komponenter som inte är utvunna ur svenska resurser och tillverkade i Sverige. Du konsumerar heller inte digitala tjänster och media som inte produceras i Sverige. Du åker inte utomlands, the list goes on.

Bye, bye till troligtvis bilen, datorn, mobilen, det mesta i ditt hem och lejonparten av vad du stoppar i dig, på dig och lägger din fritid på.

Då behöver du som "vanlig, hederlig, arbetande svensk medborgare " inte ta något ansvar för mer än de utsläpp vi producerar i Sverige.
    Åter igen, som faan läser bibeln...

Det ÄR i praktiken precis verkningslös att försöka sänka utsläppen här hemma, eftersom vi redan är nere på så låga nivåer och vi är ett så litet land.

Klimatet och miljön påverkas inte ens lite av hur mycket skatt vi betalar på bränsle, eller hur mycket sprit och tallolja vi spär ut våra bränslen med.... 
    Det ÄR och kommer alltid förbli symbolåtgärder.

Därför ÄR det fullständigt hål i huvudet att lägga så ofantligt mycket resurser på detta, speciellt när det drabbar enskilda individers plånböcker direkt.

Jag skulle gladeligen betala någon form av "global miljöskatt" på flera tusen i månaden, OM det på ett direkt och konkret sätt oavkortat gick till att avveckla kol och oljeeldade kraftverk i t.ex Kina och Indien.

Men jag tänker faan inte frivilligt betala 2-3000:- extra i månaden för bränslet till min bil, bara för att en klick miljöextremister på södermalm får en varm god känsla inombords av att veta att "vi har på oss ledartröjan".
  • nihka
    Flash Gordon skrev 2022-10-23 16:34:38 följande:
    Du har missat vad omprövningen av vattenkraft skulle resultera i? En stor mängd vattenkraft skulle inte bli godkänd för fortsatt drift om den skulle prövas enligt det nya regelverket.
    Snick, snack. Och som vanligt ingen länk för att du vet att du ljuger och i bästa fall skulpterar om sanningen till oigenkännlighet. Ännu en gång.

Vattenkraftens miljöprövning handlade om en 20-årsplan och med finansiell hjälp ur en nybildad miljöfond:

www.havochvatten.se/arkiv/aktuellt/2022-02-01-vattenkraftens-miljoprovning-in-i-ny-fas.html
  • nihka
    Anonvm skrev 2022-10-23 17:52:07 följande:

Det ÄR i praktiken precis verkningslös att försöka sänka utsläppen här hemma, eftersom vi redan är nere på så låga nivåer och vi är ett så litet land.

Klimatet och miljön påverkas inte ens lite av hur mycket skatt vi betalar på bränsle, eller hur mycket sprit och tallolja vi spär ut våra bränslen med.... 

Därför ÄR det fullständigt hål i huvudet att lägga så ofantligt mycket resurser på detta, speciellt när det drabbar enskilda individers plånböcker direkt.

Jag skulle gladeligen betala någon form av "global miljöskatt" på flera tusen i månaden, OM det på ett direkt och konkret sätt oavkortat gick till att avveckla kol och oljeeldade kraftverk i t.ex Kina och Indien.

Men jag tänker faan inte frivilligt betala 2-3000:- extra i månaden för bränslet till min bil, bara för att en klick miljöextremister på södermalm får en varm god känsla inombords av att veta att "vi har på oss ledartröjan".
    Det är bara att börja köpa närodlat och närproducerat. Det blir säkert flera tusen kronor extra i månaden för dig som du gladeligen ville lägga så hamnar du till skillnad från många andra svenska på de "låga nivåer" du inbillar dig att du ligger på redan nu.
  • Tow2Mater
    nihka skrev 2022-10-23 17:46:01 följande:
    Nej, verkligen inte alla men kanske de som ligger i gränslandet till att ha råd. De andra kommer få betala dyrare för det - pengar som kan fördelas till andra som vill göra mer av en insats.

Jag vet flera personer från storstadsregioner som har satsat på att köpa elcykel och räknat på vad de kommer att spara in på resekostnader med det nya reseavdraget. Det kändes ju ganska säkert eftersom det var en sådan majoritet för, en bred överenskommelse där bara SD fattades, så många trodde väl inte att ett regeringsbyte skulle ändra på det genomklubbade reseavdraget.
    Vet inte riktigt vad du menar med betala dyrare, de får ju fortfarande avdrag for att ta bilen till jobbet.

Allt verkar bara så krångligt och duttigt; mer som nån slags rättvise- eller beloningspolitik, än att faktist minska utsläpp. Vore ju lika bra att slopa bilavdrag for alla i storstadsregioner. Men visst, då kommer ju även uskan Ulla som jobbar natt att få ta tunnelbana eller buss om hon inte anser sig ha råd att ta bilen.
  • nihka
    Tow2Mater skrev 2022-10-23 18:32:04 följande:
    Vet inte riktigt vad du menar med betala dyrare, de får ju fortfarande avdrag for att ta bilen till jobbet.

Allt verkar bara så krångligt och duttigt; mer som nån slags rättvise- eller beloningspolitik, än att faktist minska utsläpp. Vore ju lika bra att slopa bilavdrag for alla i storstadsregioner. Men visst, då kommer ju även uskan Ulla som jobbar natt att få ta tunnelbana eller buss om hon inte anser sig ha råd att ta bilen.
    Bränslet är dyrt och ju mer man kör desto mer kostar det och skatterna tillfaller staten som kan omfördela dem.

Ja, vi har omfördelningspolitik i Sverige.
  • Jemp

De "låga" nivåerna är ungefär 4 gånger koldioxidbudgeten per person i inhemska utsläpp. Närmre 8 gånger inräknat konsumtionsbaserade utsläpp. 
    Vi har också regeringspartier som röstar emot och förhalar internationell miljöpolitik. Så nej, ledartröjan verkar vi ha tagit av oss. 

Drygt 0.02 grader för Sverige (siffrorna tagit från tidigare inlägg så har inte kollat dem) är verkligen inte försumbart i en värld där vi vet att varje tiondels grad är jätteviktig. 
  • Jemp

För övrigt vet vi också att det blir väldigt mycket dyrare ju längre vi väntar. Inte särskilt god investering. 
Svar på tråden Är den nya regeringen bra eller dåligt för landet?