Jemp skrev 2022-10-24 18:01:47 följande:
Du verkar bara inte bry dig om att följa den?
Bry och bry ... Det beror ju på vad kostnaden blir och vilken effekt det ger. Det finns inget som den nya regeringen har sagt som tyder på att de INTE tänker följa någon slags CO2-budget. De tänker bara använda andra styrmedel och metoder än vad MP vill.
Då har nog inte Widding förstått hur vetenskap fungerar eller vad "backar ifrån" innebär, om hon tolkar det som att IPCC säger att risken minskar eller att de har mindre på fötterna.
Du kan ju lyssna på vad hon säger själv. Du verkar inte ha gjort det. Jag gav länken. Hon förklarar att IPCC har backat från tidigare påstående, mildrat dem, när de fått mer info. Hon ger två exempel.
Ja, biståndet är mer än miljö. Positivt om miljö- och klimatbiståndets andel ökar tycker jag, men flera av partierna (inkl SD) driver på för att totalen ändå minskar. Jag har inte räknat på hur det blir nu.
Att totalen minskar är bara bra. Stora summor slösas bort (jag har förstahandsinfo på den). Minskningen nu blev enligt Tidöavtalet bara runt en fyra-fem miljarder. De frikyrkliga inom KD stretar emot.
Vad gäller biståndet så förutspår jag två saker utifrån vad som sagts: mycket omdirigeras till att återuppbygga Ukraina. Klimat-biståndet kommer att öka.
En grej till. Förutom Ukraina blir det mer stöd till närområdet snarare än till
Långtbortistan.
Rimliga prioriteringar anser jag.