• Rotfrukt

Är den nya regeringen bra eller dåligt för landet?

Ja som väntat fick vi en ny statsminister och en regering i samarbete med SD med sitt stora inflytande i viktiga frågor t.ex invandring och brottsbekämpning. Men det klagas högljutt från vänstern och liberalerna är mycket besvikna på sin partiledare. Så är det bra eller dåligt att landet kanske i fyra år framöver styrs av högerkoalitionen?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är den nya regeringen bra eller dåligt för landet?
  • Jemp

Det behövs mer pengar in till miljö- och klimatåtgärder. Att minska skadliga subventioner är ett sätt att gå. Vi har ju också sett senaste åren att reserver finns i kriser. 

• nattuw
    Jemp skrev 2022-10-22 19:26:58 följande:
    Vad i deras politik tycker ni är bra för miljö och klimat?
    Vilka ni?

Jag hoppas, precis som jag skrev, att vi nu slipper klimatpopulismen och får en långsiktigt hållbar miljöpolitik.
  • theotherone
    Flash Gordon skrev 2022-10-24 19:53:46 följande:

Och på temat så har Jens Ganman lagt ut en text om klimatforskning och politik med Widding och Selin som huvudrollsinnehavare.

jensganman.substack.com/p/mentalpatienten-elsa-widding

Nyfiken: Påstår du att Ganman är mer trovärdig än en disputerad forskare vid Uppsala universitet? Anser du att Ganman (som är artist, författare och frilandsskribent) är bättre på att tolka forskningspublikationer än personer som faktiskt är forskare själva?
  • nattuw
    Flash Gordon skrev 2022-10-24 13:46:40 följande:
    Det här stycket i regeringsförklaringen talar emot ditt påstående

"Miljöproblemen är en av vår tids stora gränsöverskridande frågor. Sveriges klimat- och miljöpolitik ska vara ambitiös. Ett program för internationella klimatinvesteringar i enlighet med Parisavtalets artikel sex utvecklas. Investeringarna bidrar till att nå det svenska klimatmålet om nettonollutsläpp 2045."

För mig framstår det som att den nya regeringens strategi är att satsa på just klimatbistånd i andra länder, där man får mer bang-for-the-buck, och sedan kunna räkna av detta mot Sveriges kvot i Parisavtalet.

Förutsatt att det är tekniskt vettiga projekt, som mottagarländerna sedan kan hantera när vi lämnar över nyckeln, så anser jag att det är en bra strategi för våra svenska skattepengar.
    Det låter riktigt lovande. Kanske är vi äntligen på väg bort från klimatpopulismen och på väg mot en långsiktigt hållbar miljöpolitik.
  • Tow2Mater
    theotherone skrev 2022-10-24 21:49:29 följande:
    Nyfiken: Påstår du att Ganman är mer trovärdig än en disputerad forskare vid Uppsala universitet? Anser du att Ganman (som är artist, författare och frilandsskribent) är bättre på att tolka forskningspublikationer än personer som faktiskt är forskare själva?
    Om du skulle läsa linken skulle du fatta vitsen.
  • KillBill

Fy fan vas smutsigt. I Norrtälje har tidölaget med M, KD, L och SD tagit makten och man börjar med att ge sig lönelyft på tiotusentals kronor. Ordförande, Moderaten Bino Drummond höjer sin lön med mer än 23 000 kronor i månaden!

www.aftonbladet.se/nyheter/a/Rr77qd/aftonbladet-direkt

Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • nihka
    Flash Gordon skrev 2022-10-24 13:46:40 följande:
    Det här stycket i regeringsförklaringen talar emot ditt påstående

"Miljöproblemen är en av vår tids stora gränsöverskridande frågor. Sveriges klimat- och miljöpolitik ska vara ambitiös. Ett program för internationella klimatinvesteringar i enlighet med Parisavtalets artikel sex utvecklas. Investeringarna bidrar till att nå det svenska klimatmålet om nettonollutsläpp 2045."

För mig framstår det som att den nya regeringens strategi är att satsa på just klimatbistånd i andra länder, där man får mer bang-for-the-buck, och sedan kunna räkna av detta mot Sveriges kvot i Parisavtalet.

Förutsatt att det är tekniskt vettiga projekt, som mottagarländerna sedan kan hantera när vi lämnar över nyckeln, så anser jag att det är en bra strategi för våra svenska skattepengar.
    Jepp. Den nya regeringens nya avtal bryter mot svensk miljölagstiftning, klimatlagen (2017) som stipulerar globala och nationella mål som ska uppfyllas lokalt i det egna landet. Eller har SD plötsligt svårt att förstå vad "nationell" betyder?

www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/klimatlag-2017720_sfs-2017-720
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • nihka
    nattuw skrev 2022-10-24 22:21:13 följande:
    Det låter riktigt lovande. Kanske är vi äntligen på väg bort från klimatpopulismen och på väg mot en långsiktigt hållbar miljöpolitik.
    Ja, visst är det riktigt lovande med kriminalitet
  • nihka
    KillBill skrev 2022-10-24 23:57:53 följande:

Fy fan vas smutsigt. I Norrtälje har tidölaget med M, KD, L och SD tagit makten och man börjar med att ge sig lönelyft på tiotusentals kronor. Ordförande, Moderaten Bino Drummond höjer sin lön med mer än 23 000 kronor i månaden!

www.aftonbladet.se/nyheter/a/Rr77qd/aftonbladet-direkt
    Får man verkligen lov att göra så?
Svar på tråden Är den nya regeringen bra eller dåligt för landet?