nattuw skrev 2022-12-04 23:51:34 följande:
Jag misströstar inte. Jag är övertygad om att den nya regeringen kommer att klanta till det. Jag hoppas bara att de inte sjunker till en fullt lika låg nivå som regeringarna Löfven för då är det dags att kasta broschyren "Om krisen eller kriget kommer" och börja läsa amerikanska prepping sidor.
Just nyligen -för bara någon timme sedan sade EB att det förslag om elprisstöd som tagits fram av en myndighet på uppdrag av den förra regeringen var bättre än de egna förslag den nya regeringen hade lovat sjösätta redan första novemeber - det ser onekligen ut som att den nya regeringen själv anser att deras förslag och vallöften var sämre än den tidigare regeringen
www.dn.se/ekonomi/ebba-busch-forsvarar-elprisstodet-en-battre-modell/
"Men under valrörelsen lovade regeringspartierna en annan modell, ett högkostnadsskydd där staten skulle ta den ”överskjutande delen mot ett onormalt elpris” – ett stöd kopplat till de kommande elpriserna.
– Vi fullföljer vallöftet att inte att lämna svenska folket i sticket, men ja det här är en annan modell. Jag hoppas att det ändå är möjligt att föra den hederliga och intellektuella diskussionen i Sverige 2022. Vi fullföljer att verkligen lindra den här tuffa situationen, men givet att svenska kraftnät presenterade en bättre modell, säger Ebba Busch (KD) till SVT.
På frågan om varför regeringen lovade någonting de inte kunde hålla, svarar hon:
– Jag tycker att man kan kräva den ödmjukheten, om en myndighet presenterar en bättre modell, att vi kan hörsamma det."