• Rotfrukt

Är den nya regeringen bra eller dåligt för landet?

Ja som väntat fick vi en ny statsminister och en regering i samarbete med SD med sitt stora inflytande i viktiga frågor t.ex invandring och brottsbekämpning. Men det klagas högljutt från vänstern och liberalerna är mycket besvikna på sin partiledare. Så är det bra eller dåligt att landet kanske i fyra år framöver styrs av högerkoalitionen?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är den nya regeringen bra eller dåligt för landet?
  • KillBill
    theotherone skrev 2022-11-13 10:45:44 följande:
    Jag tror du missat hela min poäng här. Jag anser inte att t.ex. biologer som arbetar på Länsstyrelsen och agerar utifrån sin ämneskompetens och expertis är aktivister. Jag anser inte heller att ekonomer anställda på myndigheter och som agerar utifrån sin ämneskompetens och expertis är aktivister. Jag vill inte rensa ut några av dem alls, för jag anser det vore odemokratiskt.

Det jag vänder mig emot är aktiviststämplingen av medarbetare i offentlig sektor vars expertis råkar krocka med vissas politiska åsikter. När forskningen/ämnesexpertisen säger en sak och politiken tycker annorlunda får inte lösningen vara att stämpla forskningen/ämnesexpertisen som politiskt motiverad.

Jämför: SD-ledamoten Angelika Bengtsson säger i en intervju med SVT nyligen att hon anser att FN:s senaste klimatrapport är politiskt motiverad. Det är den inte - det är hon som är politiskt motiverad. Hennes uppenbara politiska agenda borde vara väldigt enkel att genomskåda, men tyvärr verkar många helt okritiskt köpa hennes felaktiga påstående.
    "-din forskning låter som att den är ganska politisk också?"

"man brukar säga att forskning är politisk när den går vänsterut och man säger att den är inte politisk när den går högerurut"
    Guy Baeten, professor Urban Studies
    sverigesradio.se/avsnitt/stadsplanering-maste-spela-en-roll-igen-for-att-for-att-bekampa-smittor
    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Rotfrukt

Är nog inte bara Göteborg som har problem med släktbaserade kriminella klaner!

• theotherone

Nyligen uttalade sig finansministern Elisabeth Svantesson (M) om klimatmålen: "Gör vi det inte så gör vi det inte." var det besked hon gav. Ingen big deal, tydligen.

Tänk vilket ramaskri det hade blivit om någon sosseminister hade sagt "Målsättningen är att knäcka gängen och bryta utanförskapet. Gör vi det inte så gör vi det inte."

• theotherone

Galenskaperna fortsätter. På klimatmötet COP i Egypten uppmanade Sveriges klimatminister Romina Pourmokhtari (L) i går världens länder att öka insatserna för att fasa ut subventioner till fossila bränslen, som man enades om på förra klimatmötet.

I Sverige la hennes regering samtidigt en budget där fossila subventioner ökar.

Hyckleriet finner inga gränser. Hon måste ju vara smärtsamt medveten om hur falskt hennes ord klingar när Sverige gör precis tvärtom mot vad vi uppmanar andra att göra. 

• nihka
    theotherone skrev 2022-11-17 16:24:31 följande:

Galenskaperna fortsätter. På klimatmötet COP i Egypten uppmanade Sveriges klimatminister Romina Pourmokhtari (L) i går världens länder att öka insatserna för att fasa ut subventioner till fossila bränslen, som man enades om på förra klimatmötet.

Hyckleriet finner inga gränser. Hon måste ju vara smärtsamt medveten om hur falskt hennes ord klingar när Sverige gör precis tvärtom mot vad vi uppmanar andra att göra. 

Det gör inget. Hon får ju leka minister så länge hon inte klagar på att hon inte har något stöd från den regeringen hon representerar.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • Tow2Mater
    theotherone skrev 2022-11-17 16:24:31 följande:

Jag läste phasing-out inefficient fossil fuel subsidies. D v s ineffektiva subventioner. Det kan ju debatteras vilka som är effektiva och vilka som är ineffektiva.
  • Drigkiken

Svarade "bryr mig inte" då det faktiskt inte spelar någon roll. Alla springer de Kapitalets ärenden, från SD och Moderaterna till S och Vänsterpartiet. Det gäller till och med ytterkantspartier såsom Fi och AFS, samtliga är de i händerna på genusfittkapitalet! Ingenting kommer förändras under dessa fyra år utan allt kommer förvärras.

Det som verkligen förvånar är dock att folk fortfarande tror på det demokratiska systemet. I det bisarra och sjuka läge vi befinner oss är det naturligtvis inte en möjlighet att då och då avlägga en papperslapp i en låda för att ändra styret. Samtliga partier styrs av Kapitalet i ett system där pengar (och sex) är det enda sättet att kontrollera människor.

Ta en ordentlig titt på Åkesson och svara ärligt om ni tror att denna vällusting är lösningen på Sveriges alltmer oöverstigliga problem. Naturligtvis är han en lösning lika lite som Gudrun Schyman och det småborgerliga AFS med Kasselstrand i spetsen.

• Drigkiken

Svarade "bryr mig inte" då det faktiskt inte spelar någon roll. Alla springer de Kapitalets ärenden, från SD och Moderaterna till S och Vänsterpartiet. Det gäller till och med ytterkantspartier såsom Fi och AFS, samtliga är de i händerna på genusfittkapitalet! Ingenting kommer förändras under dessa fyra år utan allt kommer förvärras.

Det som verkligen förvånar är dock att folk fortfarande tror på det demokratiska systemet. I det bisarra och sjuka läge vi befinner oss är det naturligtvis inte en möjlighet att då och då avlägga en papperslapp i en låda för att ändra styret. Samtliga partier styrs av Kapitalet i ett system där pengar (och sex) är det enda sättet att kontrollera människor.

Ta en ordentlig titt på Åkesson och svara ärligt om ni tror att denna vällusting är lösningen på Sveriges alltmer oöverstigliga problem. Naturligtvis är han en lösning lika lite som Gudrun Schyman och det småborgerliga AFS med Kasselstrand i spetsen.

• KillBill
    theotherone skrev 2022-11-16 22:10:48 följande:

Nyligen uttalade sig finansministern Elisabeth Svantesson (M) om klimatmålen: "Gör vi det inte så gör vi det inte." var det besked hon gav. Ingen big deal, tydligen.

Tänk vilket ramaskri det hade blivit om någon sosseminister hade sagt "Målsättningen är att knäcka gängen och bryta utanförskapet. Gör vi det inte så gör vi det inte."

Bra exempel. Sverige kommer få vänja sig med detta slappa ledarskap med moderaterna och dess styrparti SD.
    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • nattuw
    Padirac skrev 2022-11-13 19:16:45 följande:
    Det är inte mer än spekulativa slutsaster om hur det kan vara du presenterar.
    Jag har inte presenterat några slutsatser utan bara pekat på de logiska hålen som finns i de påståenden som några av trådens flitigaste postare kommit med.
Svar på tråden Är den nya regeringen bra eller dåligt för landet?