• Rotfrukt

Är den nya regeringen bra eller dåligt för landet?

Ja som väntat fick vi en ny statsminister och en regering i samarbete med SD med sitt stora inflytande i viktiga frågor t.ex invandring och brottsbekämpning. Men det klagas högljutt från vänstern och liberalerna är mycket besvikna på sin partiledare. Så är det bra eller dåligt att landet kanske i fyra år framöver styrs av högerkoalitionen?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är den nya regeringen bra eller dåligt för landet?
  • Padirac
    Rataxes skrev 2022-11-24 23:29:05 följande:
    Jag visste att du iallafall hade något gott i dig Skål
    Annars har det väl varit de du och de bruna nyfascisterna kallat för 'gröna fascister' som brytt sig om djurens väl. Gröna, miljö och djurrättsaktivister är de som tidigare brytt sig och för det kallats både det ena och andra och häcklats och hatats av samma grupper som dras till de bruna nyfascisterna 
  • Flash Gordon
    Jemp skrev 2022-11-21 18:02:00 följande:
    Ökat reseavdrag men bara för bilar (nej den är inte oförändrad). 
    Sänkt dieselskatt för jord- och skogsbruk. 
    Sänkt skatt på drivmedel. 
    Sänkt reduktionsplikt. 
    theotherone skrev 2022-11-21 23:14:29 följande:
    Sänkt skatt på bensin och diesel borde väl kvala in som en subventionering av fossila bränslen? Att minska reduktionsplikten likaså.

Sedan kan man gå in i en djup diskussion kring den egentliga betydelsen av ordet "subventionera", men låt oss bara säga att regeringen gör det billigare att använda fossila bränslen, vilket leder till ökade utsläpp. Samtidigt som klimatministern uppmanar andra länder att göra tvärtom.
    Subvention är ett bidrag. Något man ger.

Vare sig sänkta skatter, icke-införda förslag på nya reseavdrag eller minskade krav på inblandning av "biobränslen" är en subvention.
    Blå och gul
  • Flash Gordon
    theotherone skrev 2022-11-23 22:03:29 följande:
    Så går det när man röstar in partier som har lågt förtroende för myndighetssamhället som regeringsunderlag. Forskning, -råd, kommittéer - det är ett rött skynke för SD. De ser dem som elitister. SD litar hellre på sitt "sunda förnuft" och då behövs inga experter.

Ja, jag vet att det är regeringen som väljer att inte förlänga deras uppdrag, men vi vet också alla vem som styr regeringen bakom kulisserna.
    Du är medveten om att det var den SOCIALDEMOKRATISKA regeringen som inte förlängde kärnavfallsrådets uppdrag?
    .

" 'Regeringen har tagit slutligt beslut i frågan om den konceptuella utformningen av slutförvaret. Den fortsatta stegvisa prövningen som Strålsäkerhetsmyndigheten ansvarar för kommer pröva en mer detaljerad säkerhetsutformning inom ramen för det tillståndsgivna konceptet', skriver klimat- och miljöminister Annika Strandhäll i en kommentar till Dagens Nyheter."

www.publikt.se/nyhet/karnavfallsradet-laggs-ned-vid-arsskiftet-24620
    Blå och gul
  • Flash Gordon
    theotherone skrev 2022-11-24 07:01:55 följande:
    Högerns främsta vapen: avfärda all akademisk kritik som politiskt motiverad. Skål
    Det där är ju inte akademisk kritik.

Det är en professor emeritus som delger en personlig åsikt att folkhögskolorna ska få mer pengar. Det har ju ingenting med "akademi" att göra.
    Blå och gul
  • Flash Gordon
    Rataxes skrev 2022-11-24 15:51:26 följande:
    Gåslevervänstern kommer att sätta stopp för det förslaget. 
    Partiaktivisterna från Sveavägen 68 kommer snart och förklarar varför det inte ska förbjudas. Klubbe kommer att svamla om Putin och bag-in-box-Annika kommer att ivrigt nicka instämmande. 
    Finns en reservplan om involverar UD och diplomatposten från Paris.
    Blå och gul
  • KillBill
    Padirac skrev 2022-11-25 00:00:06 följande:
    Jag måste ställa en uppriktig fråga Rataxes.

Är det gåsen eller SD du känner för?
    Haha

Jag undrar även när Rataxes ska upptäcka att det är de brunblå som styr landet. Om SD får igenom förslaget beror ju på SDs kompisar i regeringen..
    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • nihka
    theotherone skrev 2022-11-24 23:26:09 följande:

Jag räknas nog in i gänget som vår käre Rataxes kallar "vänster" trots att jag är liberal, men jag stödjer SD:s förslag om att förbjuda gåslever helt och hållet. Ett förslag är inte automatiskt dåligt bara för att det kommer från SD.

En del har ju svårt att skilja höger från vänster men kan oftast skilja på upp och ner, svårare med språk- och rumsuppfattning:

ki.se/forskning/fragor-om-kognition

Nu är ju SD trea på bollen efter MP och V sedan länge tillbaka och nu kopierar SD alltså MPs politik. SD blir bara mer och mer likt MP för varje dag och folket ställer sig bakom SDs övertagande av MP-politik

Men tänk om det äntligen kunde ske något, total handlingsförlamning från SDs sida sedan eoner tillbaka, och om det gör det så är det för att MP måste skjuva SD framför sig

I'm lovin it!

Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • nihka
    KillBill skrev 2022-11-25 07:41:29 följande:
    Haha

Jag undrar även när Rataxes ska upptäcka att det är de brunblå som styr landet. Om SD får igenom förslaget beror ju på SDs kompisar i regeringen..
    Nej, det beror på att SD kopierar MPs politik. SD blir bara mer och mer likt MP för varje dag:

www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/motion/import-av-djurplageri_GV02MJ223

Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • Jemp
    Flash Gordon skrev 2022-11-25 06:00:10 följande:
    theotherone skrev 2022-11-21 23:14:29 följande:
    Sänkt skatt på bensin och diesel borde väl kvala in som en subventionering av fossila bränslen? Att minska reduktionsplikten likaså.

Sedan kan man gå in i en djup diskussion kring den egentliga betydelsen av ordet "subventionera", men låt oss bara säga att regeringen gör det billigare att använda fossila bränslen, vilket leder till ökade utsläpp. Samtidigt som klimatministern uppmanar andra länder att göra tvärtom.
    Subvention är ett bidrag. Något man ger.

Vare sig sänkta skatter, icke-införda förslag på nya reseavdrag eller minskade krav på inblandning av "biobränslen" är en subvention.
    Att öka reseavdraget för bilar (från 18 till 25 kronor/mil) och att stötta jordbruket genom nedsatt/borttagen dieselskatt (så bara de som kör fossilt får del av "stödet") är subventioner.
  • Jemp
    nattuw skrev 2022-11-24 22:32:06 följande:
    Om inte så kanske SD, genom att lyfta frågan om det djurplågeri som ligger bakom gåslever, kan väcka en opinion bland djurrättsaktivisterna så att djurrättsaktivisterna äntligen börjar göra lite verklig nytta.
    Det finns väl redan men min fråga rörde snarare handelslagstiftning och -avtal, inte opinion.
Svar på tråden Är den nya regeringen bra eller dåligt för landet?