• Rotfrukt

Är den nya regeringen bra eller dåligt för landet?

Ja som väntat fick vi en ny statsminister och en regering i samarbete med SD med sitt stora inflytande i viktiga frågor t.ex invandring och brottsbekämpning. Men det klagas högljutt från vänstern och liberalerna är mycket besvikna på sin partiledare. Så är det bra eller dåligt att landet kanske i fyra år framöver styrs av högerkoalitionen?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är den nya regeringen bra eller dåligt för landet?
  • KillBill
    theotherone skrev 2022-11-27 08:18:14 följande:

Det känns som om metadebatten kring den korrekta betydelsen av ordet ?subvention? känns ganska uttjatad vid det här laget.

Det är också patetiskt att se sympatisörerna till brunhögern här i tråden "göra vågen" bara för att en SD ledamot har kopierat gammal miljöpartistisk politik. Krävdes det att förslaget kom, från SD för att det skulle vara ett bra förslag? Det är så ynkligt.

Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • KillBill

EEtt Moderat vallöften i praktiken..

• nattuw
    KillBill skrev 2022-11-27 15:55:31 följande:

EEtt Moderat vallöften i praktiken..

Tidigare gnällde du på att det var för låg skatt på ISK. Och nu när skatten på ISK ökar (helt enligt skattereglerna) så använder du det som en ursäkt för att få gnälla på den nya regeringen.
  • KillBill
    nattuw skrev 2022-11-27 17:25:00 följande:
    Tidigare gnällde du på att det var för låg skatt på ISK. Och nu när skatten på ISK ökar (helt enligt skattereglerna) så använder du det som en ursäkt för att få gnälla på den nya regeringen.

Ja Jag anser att skatten på stora innehav på ISK är för låg. Jag noterar bara att Moderaterna gick till val på att sänka skatten på ISK men att de gör precis tvärtom och låter skatten öka.  Den här typen av lögnaktiga vallöften kan ha fått väljare att rösta på M. Har jag inte rätt att kritisera det (oavsett vad jag tycker om beskattningen av ISK)?

• Mentat
    KillBill skrev 2022-11-27 17:45:21 följande:

Ja Jag anser att skatten på stora innehav på ISK är för låg. Jag noterar bara att Moderaterna gick till val på att sänka skatten på ISK men att de gör precis tvärtom och låter skatten öka.  Den här typen av lögnaktiga vallöften kan ha fått väljare att rösta på M. Har jag inte rätt att kritisera det (oavsett vad jag tycker om beskattningen av ISK)?

Regeringen har alltså inte tagit något som helst beslut om att höja skatten. Skatten beräknas på statslåneräntan 30 november och eftersom inflationen tog fart under året har räntan höjts och skatten därmed automatiskt följt med uppåt.

Med ett Nato-inträde och EU-ordförandeskap på gång tror jag att regeringen gör klokt i att just nu prioritera annat än att ändra uträkningsformeln för ISK-skatten. De kan återkomma till det nästa år.
  • theotherone
    Mentat skrev 2022-11-27 19:18:30 följande:
    Med ett Nato-inträde och EU-ordförandeskap på gång tror jag att regeringen gör klokt i att just nu prioritera annat än att ändra uträkningsformeln för ISK-skatten. De kan återkomma till det nästa år.
    Regeringen visste å andra sidan redan innan valet att vi ansökt om Nato-medlemskap och skulle vara ordf i EU, men de kom med ISK-löften ändå. 
  • Mentat
    theotherone skrev 2022-11-27 21:03:40 följande:
    Regeringen visste å andra sidan redan innan valet att vi ansökt om Nato-medlemskap och skulle vara ordf i EU, men de kom med ISK-löften ändå. 
    Ja, och de har som sagt inte tagit något som helst beslut om stt höja skatten. Höjningen är automatisk. Regeringen har suttit i en dryg månad, det är mycket kvar på mandatperioden och tid att utforma en ändring av ISK-skatten.
    Själv har jag valt att inte ha ISK eftersom jag finner det principiellt galet att man skall betala skatt även om kapitalet minskar. En real vinst betalar jag gärna skatt på.
  • Flash Gordon
    theotherone skrev 2022-11-27 08:18:14 följande:
    Det känns som om metadebatten kring den korrekta betydelsen av ordet subvention känns ganska uttjatad vid det här laget.
    Uttjatad och uttjatad. Jemp har precis startat den delen men hela alltihop det startade med att du (som det visade sig) felaktigt påstod att regeringen ökat subventionerna till fossilt.

Precis som du felaktigt påstod att regeringen hade lagt ned kärnavfallsrådet.

Jag antar då att du är beredd att gå vidare och lämna dessa bägge felaktiga påståenden bakom dig?
    Blå och gul
  • nattuw
    KillBill skrev 2022-11-27 17:45:21 följande:

Jag har inte sagt något om att du inte har rätt att kritisera utan pekade bara på att du tar varje ursäkt du kan hitta för att gnälla på allt och alla som inte blint stödjer socialdemokraternas maktinnehav. Hade du haft lite intellektuell hederlighet så hade du inte ställt högre krav på en regering som suttit vid makten i drygt en månad jämfört med en regering där socialdemokraterna ingick och som satt vid makten i åtta år.
Svar på tråden Är den nya regeringen bra eller dåligt för landet?