• Rotfrukt

Är den nya regeringen bra eller dåligt för landet?

Ja som väntat fick vi en ny statsminister och en regering i samarbete med SD med sitt stora inflytande i viktiga frågor t.ex invandring och brottsbekämpning. Men det klagas högljutt från vänstern och liberalerna är mycket besvikna på sin partiledare. Så är det bra eller dåligt att landet kanske i fyra år framöver styrs av högerkoalitionen?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är den nya regeringen bra eller dåligt för landet?
  • theotherone
    Flash Gordon skrev 2022-11-21 07:16:20 följande:
    Jag har inte koll på vilka subventioner av fossila bränslen som den nuvarande regeringen ökar.

Kan du förklara vilka dessa är?
    Sänkt skatt på bensin och diesel borde väl kvala in som en subventionering av fossila bränslen? Att minska reduktionsplikten likaså.

Sedan kan man gå in i en djup diskussion kring den egentliga betydelsen av ordet "subventionera", men låt oss bara säga att regeringen gör det billigare att använda fossila bränslen, vilket leder till ökade utsläpp. Samtidigt som klimatministern uppmanar andra länder att göra tvärtom.
  • nattuw
    Drigkiken skrev 2022-11-20 10:10:04 följande:
    Det finns inga enkla lösningar. Steg ett är dock att genomskåda bluffen, i ett läge där folk fortfarande tror på systemet är enda sättet att invänta fler desillusionerade.
    Och vad skulle steg 2 bli, revolution?
  • nihka
    Flash Gordon skrev 2022-11-21 06:57:11 följande:
    Det hjälper inte din argumentation att försöka sätta negativa epitet på mig. Jag har fortfarande inte kallat dig någonting alls eftersom jag visar dig respekt. Trots att du återigen går till personangrepp och kallar mig "högerpopulist".

Vad ska vi gör åt den saken tycker du?
    theotherone skrev 2022-11-10 22:19:35 följande:
    Jag tänker fortsätta kalla åsikten att oliktänkande ska rensas bort som obehaglig. 
    Fast nu är det ju inte det som det handlar om. Du låtsas att jag säger något annat än det jag säger och argumenterar emot dina egna påhitt - inte mot det jag faktiskt säger.

Det jag ger uttryck för är att aktivister inte borde få agera inom myndigheter. Du kallade detta "obehagligt".

Jag har inte sagt ett ord om "oliktänkande". 

Det är möjligt att du missförstod vad som faktiskt stod i det jag skrev men nu har jag förklarat det tydligt nog, tycker jag.

Jag TROR dock inte att du missförstod - du verkar smartare än så - alltså återstår att du med flit försöker vränga mina ord. Det skulle gå hand-i-hand med dina återkommande personangrepp.

Bara en grej: andra signaturer här på FL ägnade åratal åt att kalla mig (och andra) saker. Det enda de fick ut av det är att folk slutat läsa och bry sig om vad de skriver så förolämpa inte folk allt för länge om du vill bli tagen på allvar.
    Men dutten då. Du vill inte kallas högerpopulist fast dina inlägg med SD-vurmeri och Putinpropaganda skriker av högerpopulism/extremism. Men kalla andra för "idioter" i tid och otid...Det var extremt länge sedan folk slutade ta dig på allvar. Folk ser dina inlägg och doserar ut bekämpningsmedel mot social röta.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • nihka
    Flash Gordon skrev 2022-11-21 07:26:15 följande:

Aha, nu hittar jag källan till påståendet ovan.

Det var bara en copy-paste från SVT där det påstår att oförändrade reseavdrag är en ÖKAD subvention av fossila bränslen.

Nä SVT, en bibehållen nivå av någonting är inte en ÖKNING. 

Men det skulle kanske kunna passa i tråden om public servis förmenta opartiskhet.

www.svt.se/nyheter/inrikes/regeringen-gar-emot-sveriges-loften-pa-klimatmotet-cop27

Lite knackigt med slutledningsförmågan där. Om man har lagt fram nya regler och någon tar bort dem innan de hinner implementeras sker det en ökning gentemot de planerade minskningarna. 
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • KillBill

Bara var tredje väljare är nöjd med den SD styrda regeringen..

Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Padirac

Ärd det sant att regeringen som vill satsa på mer kärnkraft lägger ner kärnavfallsrådet

www.dn.se/debatt/nya-karnkraftsreaktorer-vacker-nya-fragor-om-avfallet/

'Kärnavfallsrådet är en statlig rådgivande kommitté med uppdrag att tvärveten­skapligt ?utreda och belysa frågor om hantering och slutförvaring av använt kärnbränsle och kärnavfall samt om avställning och rivning av kärntekniska anläggningar?. I och med att frågan om eventuella nya reaktorer i Sverige aktualiserats har kärnavfallsproblematiken vuxit i betydelse.

Oavsett om framtidens kärnkraft innebär traditionella reaktorer för stora effektuttag eller små modulära reaktorer måste avfallsfrågan hanteras redan från planeringsstadiet. Ändå har regeringen i november beslutat att inte förlänga Kärnavfallsrådets uppdrag som därmed upphör vid årsskiftet

...

Nya reaktordesigner innebär avfall och använt kärnbränsle med egenskaper och risker som skiljer sig från de som hanterats hittills. Små modulära reaktorer skulle dessutom innebära helt nya transportbehov av kärnavfall. Det kan leda till risker för ökad spridning i samhället och större behov av säkerhetsinsatser för att förhindra olyckor eller attentat mot avfallstransporter.'

Obestämd

• theotherone

Så går det när man röstar in partier som har lågt förtroende för myndighetssamhället som regeringsunderlag. Forskning, -råd, kommittéer - det är ett rött skynke för SD. De ser dem som elitister. SD litar hellre på sitt "sunda förnuft" och då behövs inga experter.

Ja, jag vet att det är regeringen som väljer att inte förlänga deras uppdrag, men vi vet också alla vem som styr regeringen bakom kulisserna.

• Padirac
    Rataxes skrev 2022-11-23 23:06:29 följande:
    Vad förvånande med en marxist som ogillar en borgerlig regering smile2.gif

Tomte
    Finns det några speciell kännetecken på de som gillar det brunblå regeringsunderlaget?

Javisst, de som är färgblinda för brunt eller helt enkelt gillar brunt
Svar på tråden Är den nya regeringen bra eller dåligt för landet?