• Rotfrukt

Är den nya regeringen bra eller dåligt för landet?

Ja som väntat fick vi en ny statsminister och en regering i samarbete med SD med sitt stora inflytande i viktiga frågor t.ex invandring och brottsbekämpning. Men det klagas högljutt från vänstern och liberalerna är mycket besvikna på sin partiledare. Så är det bra eller dåligt att landet kanske i fyra år framöver styrs av högerkoalitionen?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är den nya regeringen bra eller dåligt för landet?
  • Flash Gordon
    Mentat skrev 2022-11-27 19:18:30 följande:
    Regeringen har alltså inte tagit något som helst beslut om att höja skatten. Skatten beräknas på statslåneräntan 30 november och eftersom inflationen tog fart under året har räntan höjts och skatten därmed automatiskt följt med uppåt.

Med ett Nato-inträde och EU-ordförandeskap på gång tror jag att regeringen gör klokt i att just nu prioritera annat än att ändra uträkningsformeln för ISK-skatten. De kan återkomma till det nästa år.
    Lite grand som att uppräknat basbelopp gav högre CSN-bidrag (S tog åt sig äran av det innan valet) OCH höjd brytpunkt för statlig skatt (S anklagar den blå-gula regeringen för det).
    Blå och gul
  • KillBill

Det är rätt löjeväckande att sympatisörer av brunhögern här i tråden låtsas vara ovetande om vad kritiken mot moderaternas skattepolitik handla om.

Moderaterna gick till val på att SÄNKA skatten på ISK-sparkonton och det ett löfte som väljarna blivit blåsta på. Moderaterna lovade också att inte höja några skatter men har bestämt att höja momsen på bl.a skomakeritjänster och cykelreparationer. 

Moderaterna lovade också att skrota den sk. plastpåseskatren men den blir nu kvar (Förmodligen efter krav från Liberalerna som är arkitekterna bakom denna skatt).

Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • theotherone
    Flash Gordon skrev 2022-11-28 05:21:15 följande:
    Uttjatad och uttjatad. Jemp har precis startat den delen men hela alltihop det startade med att du (som det visade sig) felaktigt påstod att regeringen ökat subventionerna till fossilt.
    "Som det visade sig"? Möjligen i din begreppsvärld.

Jag påstår fortfarande att regeringen subventionerar fossilbränsleanvändning, sedan får du gärna anse att jag (och dagspressen, och SVT, etc) har fel. Men jag lägger ner den här diskussionen eftersom det är meningslöst att fortsätta stånga huvudet i väggen.
  • nihka
    Flash Gordon skrev 2022-11-28 05:26:00 följande:
    (S anklagar den blå-gula regeringen för det).
    Ditt SD i regeringen. Hahaha! Givetvis ett felaktigt påstående. Jag antar då att du är beredd att gå vidare och lämna detta felaktiga påstående bakom dig?
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • nihka
    nattuw skrev 2022-11-28 05:22:28 följande:
    Jag har inte sagt något om att du inte har rätt att kritisera utan pekade bara på att du tar varje ursäkt du kan hitta för att gnälla på allt och alla som inte blint stödjer socialdemokraternas maktinnehav. Hade du haft lite intellektuell hederlighet så hade du inte ställt högre krav på en regering som suttit vid makten i drygt en månad jämfört med en regering där socialdemokraterna ingick och som satt vid makten i åtta år.
    Payback time!

Det verkar ju gå käpprakt åt helvete för marionettregeringens vallöften rätt omgående.
  • Flash Gordon
    theotherone skrev 2022-11-28 09:26:37 följande:
    Jag påstår fortfarande att regeringen subventionerar fossilbränsleanvändning, .
    Ja, du kan påstå det om du vill. Det blir ju inte mer rätt för det ändå.
    Blå och gul
  • theotherone
    Flash Gordon skrev 2022-11-29 13:37:46 följande:
    Ja, du kan påstå det om du vill. Det blir ju inte mer rätt för det ändå.
    Och du kan påstå motsatsen hur mycket du vill, det innebär inte att du automatiskt har rätt. Jag får intrycket att du försöker insinuera att när du påstår något, så blir det automatiskt en obestridbar sanning. Så är det inte. 
  • nattuw
    nihka skrev 2022-11-28 20:18:59 följande:
    Payback time!

Det verkar ju gå käpprakt åt helvete för marionettregeringens vallöften rätt omgående.
    Ge den nya regeringen åtta år och döm dem sedan efter samma måttstock. Har vi efter den tiden fått fler än 700 nya skjutningar i närheten av skolor så har de misslyckats.
  • nihka
    nattuw skrev 2022-11-29 22:23:39 följande:
    Ge den nya regeringen åtta år och döm dem sedan efter samma måttstock. Har vi efter den tiden fått fler än 700 nya skjutningar i närheten av skolor så har de misslyckats.
    Varför det? Fick den förra regeringen 8 år innan Åkessons gäng började klaga? Jag vill minnas att klagandet drog igång omedelbart. Menar du att de gjorde fel?
  • Flash Gordon
    theotherone skrev 2022-11-29 13:50:00 följande:
    Och du kan påstå motsatsen hur mycket du vill, det innebär inte att du automatiskt har rätt. Jag får intrycket att du försöker insinuera att när du påstår något, så blir det automatiskt en obestridbar sanning. Så är det inte. 
    Fast i det här fallet går det att rent faktiskt se att du hade fel i dina bägge påståenden.

Det finns inga beslut om att dela ut subventioner.

Det var den socialdemokratiska regeringen som  avvecklade kärnavfallsrådet.
    Blå och gul
Svar på tråden Är den nya regeringen bra eller dåligt för landet?