• Rotfrukt

Är den nya regeringen bra eller dåligt för landet?

Ja som väntat fick vi en ny statsminister och en regering i samarbete med SD med sitt stora inflytande i viktiga frågor t.ex invandring och brottsbekämpning. Men det klagas högljutt från vänstern och liberalerna är mycket besvikna på sin partiledare. Så är det bra eller dåligt att landet kanske i fyra år framöver styrs av högerkoalitionen?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är den nya regeringen bra eller dåligt för landet?
  • nattuw
    Jemp skrev 2022-11-09 21:21:52 följande:
    Så personer som generellt är kunniga på naturvärden ska inte få registrera naturvärden enligt dig.
    Kunniga personer, ja.
    Aktivister, nej. Ty aktivister brukar allt för ofta anse att ändamålet helgar medlen oavsett vilken skada deras aktivism tillfogar någon annan.
  • Flash Gordon
    theotherone skrev 2022-11-09 22:48:53 följande:
    Haha, så du ska få lov att använda epitet som aktivist, men jag jag ska inte få använda epitet som högerpopulist? Kom igen.
    Jag har inte kallat dig aktivist. Du kallar mig "högerpopulist".

Och nä, det räcker inte med att du försöker gömma att du kallar mig "högerpopulist" genom att skriva om mig i tredje person.

Fler "högerpopulister" som reagerar på samma sak
    twitter.com/peterwennblad/status/1590243024449462272

Dag efter dag använder DN miljöforskaren Mikael Karlsson som källa för kritik mot regeringen. Tidningen har fortfarande inte nämnt att han tidigare var Naturskyddsföreningens ordförande. Obegripligt.
    Blå och gul
  • Flash Gordon
    Jemp skrev 2022-11-09 21:21:52 följande:
    Så personer som generellt är kunniga på naturvärden ska inte få registrera naturvärden enligt dig. Samtidigt som regeringen+sd kraftigt bantar budgeten för miljöövervakning. Hur tycker du detta ska gå till? 

Det är inte aktivism att inom ramen för bestämmelserna utgå från det kunskapsunderlag som finns. Det är inte heller aktivism att vara engagerad i sitt yrkesområde. 
    Det finns absolut en poäng i att inte vem som helst kan lägga in saker som sedan används som beslutsunderlag  i statliga databaser, ja. Det gäller generellt.

Aktivism kan förstås ske även inom ett systems ramar och regler.

De aktivister på MigV som skippade sin egen semester och jobbade övertid för att trycka genom så många asylsökande som möjligt innan reglerna skärptes gjorde detta inom systemet. Ingen tvingade dem att vara ledig.

Möjligen att de tänjde på gränserna i enskilda fall men det kan vi ju inte veta.

En bra första början på att rensa upp i detta är att återinföra någon sorts tjänstemannaansvar.
    Blå och gul
  • Flash Gordon

Den där organisation som han miljöexperten i DN var ordförande för:

twitter.com/RosellElias/status/1587476384162746377

Det bedöms dröja ändå till 2100 innan återvinning ens står 50 % av de sällsynta jordartsmetallerna enligt expertmyndigheten SGU. Ändå fortsätter Naturskyddsföreningen att lyfta fram återvinning som skäl mot nya gruvor. Gruvligt oseriöst.

Blå och gul
  • Supporter
    Flash Gordon skrev 2022-11-09 08:10:55 följande:
    OK, men inga koncentrationsläger än? 

Ingenting du verkligen kan ta på för att bevisa dina påståenden?
    Anser du inte att Tidö-avtalet är påtagligt? Det är ju regeringens styrdokument för de kommande fyra åren.
  • nihka
    Flash Gordon skrev 2022-11-10 06:44:20 följande:

Och nä, det räcker inte med att du försöker gömma att du kallar mig "högerpopulist" genom att skriva om mig i tredje person.

Dag efter dag använder DN miljöforskaren Mikael Karlsson som källa för kritik mot regeringen. Tidningen har fortfarande inte nämnt att han tidigare var Naturskyddsföreningens ordförande. Obegripligt.
    Jamen skenheligheten i både första och andra och tredje person som sprutar ur sig "idiot" i tid och otid om allt och alla som säger emot.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • nihka
    Flash Gordon skrev 2022-11-10 06:49:32 följande:
    Det finns absolut en poäng i att inte vem som helst kan lägga in saker som sedan används som beslutsunderlag  i statliga databaser, ja. Det gäller generellt.

Aktivism kan förstås ske även inom ett systems ramar och regler.

De aktivister på MigV som skippade sin egen semester och jobbade övertid för att trycka genom så många asylsökande som möjligt innan reglerna skärptes gjorde detta inom systemet. Ingen tvingade dem att vara ledig.

Möjligen att de tänjde på gränserna i enskilda fall men det kan vi ju inte veta.

En bra första början på att rensa upp i detta är att återinföra någon sorts tjänstemannaansvar.
    Vem tycker du ska få rapportera in artfynd om inte personer som kan nåt och är intresserade av naturen? Medlemmar av den lokala filmklubben?

Det var anställda på Migrationsverket. Tjänstemän. Naturligtvis ville man avsluta så många ärenden som möjligt för att inte långa utredningar skulle leda till intet.

Dina fulgrepp fortsätter nu med insinuationer om att tjänstemän skulle ha tänjt på alltså brutit mot regler. Du har som vanligt ingen aning utan ett finger upp i luften och tror och tycker och tänker.
  • nihka
    Flash Gordon skrev 2022-11-10 07:09:28 följande:

Den där organisation som han miljöexperten i DN var ordförande för:

twitter.com/RosellElias/status/1587476384162746377

Det bedöms dröja ändå till 2100 innan återvinning ens står 50 % av de sällsynta jordartsmetallerna enligt expertmyndigheten SGU. Ändå fortsätter Naturskyddsföreningen att lyfta fram återvinning som skäl mot nya gruvor. Gruvligt oseriöst.

Naturligtvis kan man återvinna metaller av alla slag vilket Naturskyddsföreningen men inte du begriper. Och om det inte sker i någon rimlig omfattning så är det vad man ska jobba på.

Är det "aktivister" på SGU du hänvisar till eller?
  • theotherone
    nattuw skrev 2022-11-10 00:01:25 följande:
    Du behöver inte ens argumentera. Sänkt skatt och privata bolag som sköter statlig verksamhet är deras grundidé. Vilket inte är något som de hymlar om.
    På samma sätt tror jag inte utbildade biologer som arbetar på länsstyrelsen hymlar med att deras grundidé bygger på att främja biologisk mångfald. Så varför ska bara biologerna klassas som "aktivister" och "rensas ut", och inte ekonomerna?
  • theotherone
    Flash Gordon skrev 2022-11-10 06:44:20 följande:

Du har kallat mig aktivist om jag skulle jobba på Länsstyrelsen med biologiska mångfaldsfrågor, precis lika mycket som jag kallat dig högerpopulist om du anser att tjänstemän som har en annan politisk uppfattning än vad du har ska rensas ut. Lika barn leka bäst. Du är ganska duktig på att uttrycka dig i mästrande ordalag själv, så ger du dig in i leken får du faktiskt leken tåla, Flash.

Vidare: Att Mikael Karlsson varit naturskyddsföreningens ordförande är inget konstigt. Personer som har expertkunskap och forskar inom natur och miljöhållet tenderar att vara engagerade inom just... natur/miljöhållet. På samma sätt är det helt naturligt att en ekonomiforskare är eller har varit engagerad i någon form av ekonomisk intresseförening. Det innebär inte att ekonomiforskaren blir mindre trovärdig för det, precis lika lite som att Karlssons engagemang i Naturskyddsföreningen gör att han blir mindre trovärdig som miljöforskare.

Men återigen ser jag samma tendens, dvs att stämpla forskare som inte håller med dig i dina åsikter som politiskt motiverade, och därmed mindre trovärdiga. Vilket återigen (och jag står för detta till 100%) är ett välkänt högerpopulistiskt fenomen. Det finns till och med forskning på detta, utförd av V-dem-institutet vid Göteborgs universitet.
Svar på tråden Är den nya regeringen bra eller dåligt för landet?