Flash Gordon skrev 2022-11-10 06:44:20 följande:
Jag har inte kallat dig aktivist. Du kallar mig "högerpopulist".
Och nä, det räcker inte med att du försöker gömma att du kallar mig "högerpopulist" genom att skriva om mig i tredje person.
Fler "högerpopulister" som reagerar på samma sak
twitter.com/peterwennblad/status/1590243024449462272
Dag efter dag använder DN miljöforskaren Mikael Karlsson som källa för kritik mot regeringen. Tidningen har fortfarande inte nämnt att han tidigare var Naturskyddsföreningens ordförande. Obegripligt.
Du har kallat mig aktivist
om jag skulle jobba på Länsstyrelsen med biologiska mångfaldsfrågor, precis lika mycket som jag kallat dig högerpopulist
om du anser att tjänstemän som har en annan politisk uppfattning än vad du har ska rensas ut. Lika barn leka bäst. Du är ganska duktig på att uttrycka dig i mästrande ordalag själv, så ger du dig in i leken får du faktiskt leken tåla, Flash.
Vidare: Att Mikael Karlsson varit naturskyddsföreningens ordförande är inget konstigt. Personer som har expertkunskap och forskar inom natur och miljöhållet tenderar att vara engagerade inom just... natur/miljöhållet. På samma sätt är det helt naturligt att en ekonomiforskare är eller har varit engagerad i någon form av ekonomisk intresseförening. Det innebär inte att ekonomiforskaren blir mindre trovärdig för det, precis lika lite som att Karlssons engagemang i Naturskyddsföreningen gör att han blir mindre trovärdig som miljöforskare.
Men återigen ser jag samma tendens, dvs att stämpla forskare som inte håller med dig i dina åsikter som politiskt motiverade, och därmed mindre trovärdiga. Vilket återigen (och jag står för detta till 100%) är ett välkänt högerpopulistiskt fenomen. Det finns till och med forskning på detta, utförd av V-dem-institutet vid Göteborgs universitet.