Jemp skrev 2022-10-23 15:38:24 följande:
Det finns inget förslag om att stänga ner stora delar av vattenkraften.
Du har missat vad omprövningen av vattenkraft skulle resultera i? En stor mängd vattenkraft skulle inte bli godkänd för fortsatt drift om den skulle prövas enligt det nya regelverket.
Nu har den nya regeringen satt stopp för den prövningen för just nu behöver vi alla elproduktion vi kan få. Omprövningen får helt enkelt vänta tills vi säkrat elförsörjningen.
Jemp skrev 2022-10-23 15:34:49 följande:
Så vem ska minska, enligt dig?
För att det ska ge effekt? USA, Kina Indien och Australien. Där har du fyra länder som kan göra skillnad.
Sverige ska visst minska sina utsläpp men det är i praktiken bara symbolpolitik och vi ska inte ruinera oss som samhälle för symboler.
Vi kan istället satsa på andra miljöproblem där vi kan göra skillnad. Östersjön är ett bra exempel. Nuvarande utsläpp, lagrade miljögifter och fiske är tre saker vi kan driva. Exempelvis inom EU. Hellre ta kostnaden för rening av utsläpp och fredade zoner än att lägga skattemedel på att minskning av CO2.
Jemp skrev 2022-10-23 15:37:21 följande:
Jag har efterfrågat just sådana åtgärder. Alltså vad de ska göra istället som är så mycket bättre och ger faktisk nytta. Hittills har jag inte sett något, varken som svar här eller någon annanstans. Inte heller hos nån av dem organisationer som utvärderat olika delar av partiernas miljöpolitik.
Men som sagt, de får gärna överbevisa mig. Jag är betydligt mer mån om miljö och klimat än partipolitik.
Jag menar att det som uttalas om att fokusera på sådant som gör skillnad och mest nytta för pengarna är en bra inställning. Faktiska förslag får vi väl dissekera när de kommer.