• Rotfrukt

Är den nya regeringen bra eller dåligt för landet?

Ja som väntat fick vi en ny statsminister och en regering i samarbete med SD med sitt stora inflytande i viktiga frågor t.ex invandring och brottsbekämpning. Men det klagas högljutt från vänstern och liberalerna är mycket besvikna på sin partiledare. Så är det bra eller dåligt att landet kanske i fyra år framöver styrs av högerkoalitionen?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är den nya regeringen bra eller dåligt för landet?
  • Hangout91
    nihka skrev 2022-10-23 08:15:55 följande:
    Januariavtal eller tidöavtal, ingen skillnad alls. Båda är symptom på svaga regeringar som kommer att få alla de problem alla svaga regeringar får.
    Det finns betydande skillnader. Januariavtalet var spretigare och trots det hade de inte egen majoritet, utan var ändå tvungna att pudla vänsterpartiet för att kunna driva någon slags politik. Omöjligt uppdrag för vem som helst.

Tidöavtalet har egen majoritet och det spretigaste man har att arbeta med är Liberalerna, som ändå förstår att man behöver kompromissa. Inte som ett obstinat vänsterparti som stod utanför januariavtalet.

Jag skulle säga att förutsättningarna skiljer sig markant.
  • nihka
    Jemp skrev 2022-10-22 18:48:57 följande:
    Det är rent och skärt klimatförnekande. Jag har lyssnat flera gånger. Hon avslutar också med att påstå att uppvärmningen är positiv. 
    Klimat- och miljö är inte ens Pourmokhtaris intresseområde och således inget hon vet så mycket om så nu när hon ska försöka läsa in sig snabbt kan det blir lite nybörjarslutsatser som att uppvärmningen är positiv.

Vet du om hon har en mentor?
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • Flash Gordon
    Jemp skrev 2022-10-23 06:18:49 följande:
    Fast nej, det var inte "det finns mer akuta saker" hon sa. Däremot att elpriserna är en kris men inte klimatet.
    Jo, det säger hon och nämner sådant som miljögifter, läkemedelsrester och resistenta bakterier.
    Jemp skrev 2022-10-23 06:19:41 följande:
    Så... Ingenting alltså? 
    (Plastpåseskatten kommer för övrigt från en av regeringspartierna). 
    De har varit regering i en vecka(?). De har ännu inte, mig veterligt, lagt några förslag på området. Det som de beskriver i Tidöavtalet tilltalar dock. 

Det var den gamla regeringen som genomdrev plastpåse-skatten. Det behöver vi inte argumentera om. Om den nya tar bort den eller behåller den får vi se. Jag är inte helt övertygad om att den nya regeringen kommer att gå in och förändra varenda dumhet deras företrädare gjorde utan snarare lägga energin på att göra det som görs från och med nu på ett bra sätt.
    Blå och gul
  • Flash Gordon
    Hangout91 skrev 2022-10-23 08:39:13 följande:
    Det finns betydande skillnader. Januariavtalet var spretigare och trots det hade de inte egen majoritet, utan var ändå tvungna att pudla vänsterpartiet för att kunna driva någon slags politik. Omöjligt uppdrag för vem som helst.

Tidöavtalet har egen majoritet och det spretigaste man har att arbeta med är Liberalerna, som ändå förstår att man behöver kompromissa. Inte som ett obstinat vänsterparti som stod utanför januariavtalet.

JÖK:en var ett avtal byggt på att vinna över den andra - att tvinga den andra att driva ens egen politik och sedan kunna visa upp det som en vinst. Ett avtal utan tilltro och samförstånd. Värst där var Annie och Centern som inte missade ett tillfälle att tala om hur mycket de förnedrade S att driva "liberal" politik.

Tidöavtalet bygger på fyra partier som har en gemensam idé om hur de skall utveckla Sverige och är framförhandlat (med kompromisser för alla inblandade) därefter.
    Blå och gul
  • nihka
    Hangout91 skrev 2022-10-23 08:39:13 följande:

Du pratar ett mandats skillnad. Alltså ingen större skillnad. Och räkna inte med att L alltid kommer rösta åt SDs håll. Det är skillnad på att kompromissa och överge sin ideologi. Det kommer inte att bli ett dugg lugnare än under tidigare regering. Det blir inte det när man inte har en ordentlig majoritet. Inte åt nåt håll.
  • Flash Gordon
    theotherone skrev 2022-10-23 08:36:56 följande:
    Man är rätt illa informerad om man tror att allt Sverige behöver göra för att uppnå våra åtaganden enligt Parisavtalet är att bygga ny kärnkraft.
    Det har väl ändå ingen sagt?!

Tidöavtalet om klimat

Blå och gul
  • Anonvm
    theotherone skrev 2022-10-23 08:36:56 följande:

Man är rätt illa informerad om man tror att allt Sverige behöver göra för att uppnå våra åtaganden enligt Parisavtalet är att bygga ny kärnkraft.

Jag tror att en ganska stor del av befolkningen ger blanka faan i vad några miljöextremister lyckats tvinga in för formuleringar och mål i nått avtal som de allra flesta sunt resonerande människor inser inte går att driva igenom i praktiken...

Det som i praktiken faktiskt gör nytta och skillnad är att vi globalt minskar användandet av fossila bränslen och drar ner på utsläppen av koldioxid.

Att vi i lilla landet här uppe i norr blandar i några % mer sprit i soppan ger inte ens mätbar skillnad på utsläppen globalt, men det ökar en utgifterna för en genomsnittlig svensk familj otroligt mycket mer....

Lösningen på "omställnigen" är självklart att elektrifiera det som idag får sin energi ifrån fossila bränslen. Så långt är jag med på tåget.

Tankevurpan klimatextremisterna gör är ju att inte samtidigt förstå att detta kommer kräva att vi kraftigt ÖKAR framställningen av el. Då behöver detta göras på ett sätt som INTE släpper ut koldioxid.
    Det finns idag enbart 2 sätt att framställa el utan att det genererar koldioxidutsläpp och samtidigt är plannerbart, dvs att elen levereras just i den stund när den behövs 24 tim om dygnet, 365 dagar om året.
    Det är då endast vattenkraft och kärnkraft som är de enda praktiskt fungerande teknikerna, vattenkraften går inte att bygga ut mera i nån större utsträckning, då återstår endast kärnkraften.

Man kan tycka vad man vill om det, men så ÄR det.

Vill man leva ett liv utan kärnkraft så måste man också vara villig att acceptera att det inte finns el att tillgå när väder och vind inte levererar... Jag är personligen inte villig att göra det.
  • nihka
    Flash Gordon skrev 2022-10-23 08:47:25 följande:
    JÖK:en var ett avtal byggt på att vinna över den andra - att tvinga den andra att driva ens egen politik och sedan kunna visa upp det som en vinst. Ett avtal utan tilltro och samförstånd. Värst där var Annie och Centern som inte missade ett tillfälle att tala om hur mycket de förnedrade S att driva "liberal" politik.

Tidöavtalet bygger på fyra partier som har en gemensam idé om hur de skall utveckla Sverige och är framförhandlat (med kompromisser för alla inblandade) därefter.
    Tidöavtalet är ett desperat försök att kränga in partier som inte har så mycket gemensamt med SD för att uppdraget att bilda regering inte skulle gå till andra sidan. SD får ju inte vara med och bestämma för att man vill ha med dem utan för att de har plockat så många röster att de borgerliga partierna inte får ihop mandaten till en majoritetsregering själva, inte ens med Centern så man känner sig tvungen att förhandla med Brune Petter. Tidöavtalet är priset Kristersson får betala för att hålla SD ute ur regeringen. Ingen vill som vanligt regera med SD.

Kan du ge ett enda exempel på när Lööf talade om att Centern förnedrade S i det röd-gröna samarbetet?
  • theotherone
    Anonvm skrev 2022-10-23 08:58:24 följande:
    Jag tror att en ganska stor del av befolkningen ger blanka faan i vad några miljöextremister lyckats tvinga in för formuleringar och mål i nått avtal som de allra flesta sunt resonerande människor inser inte går att driva igenom i praktiken...
    Att kalla alla som inte tycker som en själv för extremister är ju också ett sätt att argumentera. Och så det där med "sunt förnuft", något extremhögern gärna tar till när de inte har vetenskapen på sin sida.

Men jag glömmer ju bort att på Familjeliv så applåderar man klimatförnekelse och vetenskapsförakt. Kräks
Svar på tråden Är den nya regeringen bra eller dåligt för landet?