• Rotfrukt

    Är den nya regeringen bra eller dåligt för landet?

    Ja som väntat fick vi en ny statsminister och en regering i samarbete med SD med sitt stora inflytande i viktiga frågor t.ex invandring och brottsbekämpning. Men det klagas högljutt från vänstern och liberalerna är mycket besvikna på sin partiledare. Så är det bra eller dåligt att landet kanske i fyra år framöver styrs av högerkoalitionen?

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är den nya regeringen bra eller dåligt för landet?
  • nihka
    Flash Gordon skrev 2022-10-23 08:43:54 följande:
    Jo, det säger hon och nämner sådant som miljögifter, läkemedelsrester och resistenta bakterier.
    Jemp skrev 2022-10-23 06:19:41 följande:
    Så... Ingenting alltså? 
    (Plastpåseskatten kommer för övrigt från en av regeringspartierna). 
    De har varit regering i en vecka(?). De har ännu inte, mig veterligt, lagt några förslag på området. Det som de beskriver i Tidöavtalet tilltalar dock. 

    Det var den gamla regeringen som genomdrev plastpåse-skatten. Det behöver vi inte argumentera om. Om den nya tar bort den eller behåller den får vi se. Jag är inte helt övertygad om att den nya regeringen kommer att gå in och förändra varenda dumhet deras företrädare gjorde utan snarare lägga energin på att göra det som görs från och med nu på ett bra sätt.
    En vecka! Gott om tid att sänka bensinpriset. Det är bara att klubba igenom det i Åkessons "inre kabinett". Enkelt penkelt! På samma sätt som det ska ta en vecka att skicka vapen till Ukraina och gå med i NATO

    Så om ditt SD går med på att behålla plastpåseskatten så görs det för att man är lat och inte orkar ändra på något man klagat sig hes över?
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • nihka
    Anonvm skrev 2022-10-23 12:18:55 följande:
    Det ÄR sund politik att avveckla reduktionsplikten, som den är utformad idag är det fullständigt hål i huvudet.

    Det är inte en framkomlig väg att lägga dessa kostnadsökningar direkt på medborgarna på individnivå.
    Ska det blandas in "förnybart" i soppan så får staten ta den kostnaden, om fungerande kärnkraft läggs ner av ideologiska skäl så får staten ta konsekvenserna av detta, sen får vi ALLA vara med och betala detta via skatten.

    Som det fungerar idag så vinner de som sitter i storstäderna och trycker igenom politiska beslut, sen får alla andra betala notan....

    Man kan ju bara hoppas att SL nu höjer månadskorten till 10.000:- för att kompensera för det skenande elpriset, då vore det nån rättvisa i det hela....
    Tycker det är en alldeles utmärkt idé att lägga mer av kostnaden för bilförarnas utsläpp på bilförarna och subventionera resande med ett mindre klimatavtryck.

    Du vill ju göra det billigare att smutsa ner mer och dyrare att smutsa ner mindre. Vad vinner man på det?
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • KillBill
    Anonvm skrev 2022-10-23 12:18:55 följande:
    Det ÄR sund politik att avveckla reduktionsplikten, som den är utformad idag är det fullständigt hål i huvudet.

    Det är inte en framkomlig väg att lägga dessa kostnadsökningar direkt på medborgarna på individnivå.
    Ska det blandas in "förnybart" i soppan så får staten ta den kostnaden, om fungerande kärnkraft läggs ner av ideologiska skäl så får staten ta konsekvenserna av detta, sen får vi ALLA vara med och betala detta via skatten.

    Som det fungerar idag så vinner de som sitter i storstäderna och trycker igenom politiska beslut, sen får alla andra betala notan....

    Man kan ju bara hoppas att SL nu höjer månadskorten till 10.000:- för att kompensera för det skenande elpriset, då vore det nån rättvisa i det hela....

    Det är beslutet av SD, M, KD och L att minska reduktionsplikten som är idiotiskt.  Jag har inget emot om staten står för kostnaden.


    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Hangout91
    nihka skrev 2022-10-23 11:15:30 följande:
    Kristerssons regering är en minoritetsregering med stöd av SD som det så vackert heter.

    Desperat med tanke på att avtalet ger SD veto i stort sett alla frågor och man avtalat bort möjligheten för de borgerliga partierna att samarbeta i enskilda frågar med partier utanför avtalet. Plus att SD trots att de inte formellt ingår i regeringen måste godkänna alla val till alla poster, ja rätt och slätt ALLT väsentligt. 

    Vi har ett 20-procentsparti som bestämmer i Sverige nu och de övriga 80% får bara rätta sig vare sig de håller med eller inte. SD har inte bara fått igenom punkter som ska uppfyllas under mandatperioden utan har fått kontinuerligt inflytande i alla väsentliga frågor och kan således härja fritt. Tills avtalet spricker.

    "Samarbetsparti som inte sitter i regeringen har fullt och lika inflytande över frågor i samarbetsprojekten på samma sätt som partierna i regeringen. Det innebär medverkan fullt ut i beredningsprocesserna avseende exempelvis utredningsdirektiv, propositioner till riksdagen, förordningsändringar som följer av ny lagstiftning, EU-ärenden som påverkar de frågor som samarbetsprojektet omfattar, samt i förekommande fall också uppdrag, utredare eller regleringsbrev till myndigheter i samarbetsprojekten. Samarbetsprojekten bedrivs med fasta former för avstämning, information och beslut. I ärenden som faller inom ramen för samarbetsprojekten ska formell samordning i Regeringskansliet ske på samma sätt mellan alla samarbetspartier. Samarbetet innebär också att de ingående partierna inte ensidigt samverkar med andra partier i riksdagen i de frågor som direktiven till samarbetsprojekten omfattar."
    Anledning till att inte SD ingår i regeringen stavas politisk korrekthet. Alla vet detta, så i praktiken är det en majoritetsregering. Det är en konstruktion som håller ryggen fri för övriga partier.

    När SD blivit ännu mer rumsrena, så kommer dom såklart även att ingå i regeringen.
  • Anonvm
    nihka skrev 2022-10-23 12:31:09 följande:
    Tycker det är en alldeles utmärkt idé att lägga mer av kostnaden för bilförarnas utsläpp på bilförarna och subventionera resande med ett mindre klimatavtryck.

    Du vill ju göra det billigare att smutsa ner mer och dyrare att smutsa ner mindre. Vad vinner man på det?
    Du läser ju det man skriver som djävulen läser bibeln....

    Om staten t.ex skulle subventionera priset på HVO100 så att det blev billigare att tanka än diesel så skulle i princip alla tanka HVO100 och de totala utsläppen skulle reduceras... Kostnaden skulle vi då alla ta kollektivt och det skulle inte slå som en ekonomisk gråsten i magen på individnivå.

    Det du och vääääääääldigt många andra missar i ert resonemang är att större delen av landets befolkning är BEROENDE av bilresor för att få sin vardag att fungera. Ni har era huvuden så långt upp i era egna arslen att ni är fullständigt oförmögna att ta något annat perspektiv än ert eget.
    Ni lever i tron att de flesta VÄLJER att använda bilen istället för kollektivtrafiken av ren bekvämlighet, vilket enbart stämmer i en försvinnande liten del av fallen.

    Om systemen reformerades enligt det jag beskrivit så skulle det i praktiken innebära att även "Hipster-Henrik" som lever och arbetar i Stockholms innestad via skatten tvingades vara med och betala för den "omställning" han varit med och drivit igenom politiskt....
    Detta förstår alla innerst inne och det är den egentliga anledningen till det stora motståndet.
    Det enda som är positivt med de nu skenande energipriserna är att de nu nått sån extrem nivå att det får ekonomiskt genomslag på allt annat så att det även "Hipster-Henrik" blir drabbad genom skenande priser på det han konsumerar.
    Tidigare har ökningarna på energipriset varit smygande så de priset på t.ex transporter och tillverkning kunnat absorberas någonstans i kedjan.

    Landet skulle, till motsats mot vad folk som du tror, inte fungera om hela landets befolkning bosatte sig inom radien där tunnelbanan går....
  • nihka
    KillBill skrev 2022-10-22 14:23:32 följande:
    Är den nya regeringen bra eller dåligt för landet?

    När  SVDs moderata ledarsida beskriver Kristerssons regering som en marionettsregering och som SDs galärslavar så förstår man att det är illa..

    www.svd.se/a/abbdjM/ulf-kristersson-framstod-som-jimmie-akessons-galarslav


    Formellt ingår inte SD i regeringen men det är bara skyltfönstret utåt.

    Tidölavtalet talar om " ett inre kabinett" där Åkesson ingår och det är där alla regeringsbeslut i praktiken kommer att fattas.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • Anonvm
    nihka skrev 2022-10-23 11:15:30 följande:
    Vi har ett 20-procentsparti som bestämmer i Sverige nu och de övriga 80% får bara rätta sig vare sig de håller med eller inte.
    Det är väl i alla fall mer logik i det än som det var tidigare där ett 4,6% parti i praktiken styrde landet genom att hålla ett stadigt punggrepp på Sossarna och kontrollera dem likt marionettdockor??
  • KillBill
    nihka skrev 2022-10-23 12:55:31 följande:
    Formellt ingår inte SD i regeringen men det är bara skyltfönstret utåt.

    Tidölavtalet talar om " ett inre kabinett" där Åkesson ingår och det är där alla regeringsbeslut i praktiken kommer att fattas.

    Precis och det är det som ledaren i konservativa SVD handlar om. Formellt sett ingår inte Åkesson i regeringen men i praktiken är det han som styr. Regeringen är bara en marionett. Kristersson, Busch och Pehrson är Åkessons galärslavar. 


    www.svd.se/a/abbdjM/ulf-kristersson-framstod-som-jimmie-akessons-galarslav
    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Hangout91
    nihka skrev 2022-10-23 12:55:31 följande:
    Formellt ingår inte SD i regeringen men det är bara skyltfönstret utåt.

    Tidölavtalet talar om " ett inre kabinett" där Åkesson ingår och det är där alla regeringsbeslut i praktiken kommer att fattas.
    Det var precis det jag menade, alla vet att detta. Alltså är det en majoritetsregering i praktiken.
  • nihka
    Anonvm skrev 2022-10-23 12:55:19 följande:
    Du läser ju det man skriver som djävulen läser bibeln....

    Om staten t.ex skulle subventionera priset på HVO100 så att det blev billigare att tanka än diesel så skulle i princip alla tanka HVO100 och de totala utsläppen skulle reduceras... Kostnaden skulle vi då alla ta kollektivt och det skulle inte slå som en ekonomisk gråsten i magen på individnivå.

    Det du och vääääääääldigt många andra missar i ert resonemang är att större delen av landets befolkning är BEROENDE av bilresor för att få sin vardag att fungera. Ni har era huvuden så långt upp i era egna arslen att ni är fullständigt oförmögna att ta något annat perspektiv än ert eget.
    Ni lever i tron att de flesta VÄLJER att använda bilen istället för kollektivtrafiken av ren bekvämlighet, vilket enbart stämmer i en försvinnande liten del av fallen.

    Om systemen reformerades enligt det jag beskrivit så skulle det i praktiken innebära att även "Hipster-Henrik" som lever och arbetar i Stockholms innestad via skatten tvingades vara med och betala för den "omställning" han varit med och drivit igenom politiskt....
    Detta förstår alla innerst inne och det är den egentliga anledningen till det stora motståndet.
    Det enda som är positivt med de nu skenande energipriserna är att de nu nått sån extrem nivå att det får ekonomiskt genomslag på allt annat så att det även "Hipster-Henrik" blir drabbad genom skenande priser på det han konsumerar.
    Tidigare har ökningarna på energipriset varit smygande så de priset på t.ex transporter och tillverkning kunnat absorberas någonstans i kedjan.

    Landet skulle, till motsats mot vad folk som du tror, inte fungera om hela landets befolkning bosatte sig inom radien där tunnelbanan går....
    Jag läser det du skriver eller ville du inte att det skulle bli billigare att ta bilen och dyrare att åka kollektivt? 10 000 för ett SL-kort.

    Ingen har tvingat dig att bo där du bor och när man väljer var man bor väljer man samtidigt de för- och nackdelar det för med sig.

    "Folk som jag" spenderar 3 timmar om dagen på resor till och från jobbet som skulle ta halva tiden med bil. Vad i all världen får dig att tro att jag skulle vilja subventionera ditt bilåkande när min egen bil står parkerad mesta tiden?
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
Svar på tråden Är den nya regeringen bra eller dåligt för landet?