nihka skrev 2022-10-23 18:19:06 följande:
Det är bara att börja köpa närodlat och närproducerat. Det blir säkert flera tusen kronor extra i månaden för dig som du gladeligen ville lägga så hamnar du till skillnad från många andra svenska på de "låga nivåer" du inbillar dig att du ligger på redan nu.
Närodlat och inhemskt är givetvis jättebra och det köper jag i alla lägen jag kan.
Men hur minskar det de globala utsläppen?
Det stängs inga kolkraftverk i Kina bara för att jag köper nötfärs från gården som jag bor granne med istället för att köpa dank/tysk färs på LIDL för 1/3 av priset....
nihka skrev 2022-10-23 18:47:38 följande:
Bränslet är dyrt och ju mer man kör desto mer kostar det och skatterna tillfaller staten som kan omfördela dem.
Ja, vi har omfördelningspolitik i Sverige.
Precis, detta är inget bra. Skatterna skall sänkas och "omfördelningspolitiken" skall minska i omfattning.
Jemp skrev 2022-10-23 19:19:32 följande:
De "låga" nivåerna är ungefär 4 gånger koldioxidbudgeten per person i inhemska utsläpp. Närmre 8 gånger inräknat konsumtionsbaserade utsläpp.
Vi har också regeringspartier som röstar emot och förhalar internationell miljöpolitik. Så nej, ledartröjan verkar vi ha tagit av oss.
Drygt 0.02 grader för Sverige (siffrorna tagit från tidigare inlägg så har inte kollat dem) är verkligen inte försumbart i en värld där vi vet att varje tiondels grad är jätteviktig.
Jag ger inte 5 råttskit för vilken siffra någon har satt i nån "koldioxidbudget".
Den krassa sanningen är att vi är i ett globalt perspektiv så oerhört små och så oerhört långt fram i utvecklingen att vad vi än gör så kommer det aldrig ens lite påverka klimatet.
Även om alla i hela landet bara satte sig ner o dog, hela landet stannade upp fullständigt...Vi stängde ner alla fabriker, vi stängde av alla bilar, totalt öde o dött... Så skulle det inte ens ge mätbar skillnad någonstans, så rena och små ÄR vi i ett globalt sammanhang.
Jemp skrev 2022-10-23 19:21:37 följande:
För övrigt vet vi också att det blir väldigt mycket dyrare ju längre vi väntar. Inte särskilt god investering.
Exact.
Det ÄR bråttom nu med att börja jobba för att få de stora länderna som formligen bara spyr ut skit att börja ställa om.
Hjälpa dem att stänga ner all energiproduktion som genererar koldioxidutsläpp och ersätta dessa med alternativ som inte genererar koldioxidutsläpp, t.ex kärnkraft...
Det enda det är bråttom med här hemma är dock att få stopp på alla jävla symbolåtgärder som i praktiken inte hjälper "klimatomställningen" det minsta....