Flash Gordon skrev 2022-10-24 09:16:27 följande:
Du har inte lust att förklara hur dessa två delar av meningen hänger ihop?
Jag vill "minska utsläppen" men tror inte på "de vetenskapliga siffrorna"?
Vilka "vetenskapliga siffror" refererar du till?
En sådan som Widding refererar till IPCC i sitt anförande. Jag håller med henne i det mesta. Har du några andra siffror i åtanke som jag "inte tror på"?
Om man på riktigt förstås vad IPCC är så förstår man också att det är en väldigt grov bild som ges. Som Widding säger så har IPCC exempelvis två gånger om reviderat ned de scenarion de tidigare trott på allt eftersom man får mer och bättre data.
Hela poängen är förstås att det ger bättre effekt för pengarna att satsa på andra saker, som medicinrester och miljögifter.
Tycker du att vi ska prioritera miljögifter eller CO2-utsläpp i Sverige?
Det finns inte oändligt med resurser så vilken av dessa satsar du på med dina sista kronor?
Jemp skrev 2022-10-24 08:28:42 följande:
Din logik fungerar ännu sämre när de 4 partierna i regeringsunderlaget även vill minska våra internationella åtaganden.
Om vi bortser från ditt illa dolda personangrepp så var har du fått ifrån att denna regering vill minska "våra internationella åtaganden"?
De två fetade frågorna får du gärna svara på om du väljer att fortsätta samtalet.
Läs inlägget du citerade igen, och vad jag svarade på, så kanske du förstår. Det var koldioxidbudgeten du sa att du inte tror på.
IPCC reviderar för att man löpande får mer kunskap. Det blir alltså mer och mer exakt och är en samlad bild av all den vetenskap som finns. De trycker mer och mer på det akuta att minska utsläppen och på vilka konsekvenser det kan ge att vänta eller låta bli. Det är den mest exakta bild vi har, även om vi inte vet varenda detalj.
Vi behöver arbeta både med klimat och biologisk mångfald, inklusive miljögifter. De hänger ihop. Så nej, att påstå att man måste välja blir bara okunnigt.
Var jag fått regeringens ståndpunkter ifrån? Tidöavtalet, partiernas politiska program, de utvärderingar av partiernas miljöpolitik som gjorts, samt det jag löpande kommit i kontakt med i mitt yrkesliv.
Det framgår av deras eget underlag och beslut tex att de ska sänka biståndet, att man vill att skogen ska brukas för hårt och att näringslivet ska prioriteras.