• erikaABC

Vilket parti röstar du på i höstens val?

Vilket parti röstar du på i höstens val?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vilket parti röstar du på i höstens val?
  • Anonym (U)
    Gullvivor skrev 2022-09-06 16:11:33 följande:
    Första stycket: Vad syftar du på för lag? Separera på flickor och pojkar ibland eller yttrandefriheten? 

Andra stycket: Vad menar du med att dela upp människor och förbjuda och tillåta dem utifrån den aspekten? Vem har gjort det? 
    Jag kommentersde allmänt dina önskemål om:
    - att man skulle kunna tillåta skolor att segregera barn baserat på kön.
    - att man skulle kunna skriva lagar som tillät att yttrandefriheten begränsades för vissa saker kopplade till religion, men bara för vissa religioner.
  • Gullvivor
    Anonym (U) skrev 2022-09-06 16:22:25 följande:
    Jag kommentersde allmänt dina önskemål om:
    - att man skulle kunna tillåta skolor att segregera barn baserat på kön.
    - att man skulle kunna skriva lagar som tillät att yttrandefriheten begränsades för vissa saker kopplade till religion, men bara för vissa religioner.
    Det har ju fungerat tidigare, vad skulle vara omöjligt? Återigen inte segregera könen helt och hållet utan separera på könen ibland om skolan vill detta. 

"Men Skolinspektionen, eller det tidigare Skolverket, har inte haft möjlighet att anmärka på könsuppdelningen vid tidigare tillsyner av skolan. Anledningen är att det fram tills för två år sedan fanns utrymme i lagen för att kunna dela upp elever i grupper i ämnen ?av känslig karaktär?."

Blir fel med länken men googla Muslimsk skola har haft könsseparerad undervisning i 22 år (svt), texten ovan är kopierad från den artikeln. 

Säger man att det bör vara olagligt att skända heliga skrifter så är det väl ganska rimligt att man menar religioner med heliga skrifter? Vad har spaghettipaket med saken att göra? Varför försöker man förminska problematiken med folk som förolämpar troende genom att dra sådana jämförelser? Förstår inte.

• Anonym (U)
    Gullvivor skrev 2022-09-06 16:37:49 följande:
    Det har ju fungerat tidigare, vad skulle vara omöjligt? Återigen inte segregera könen helt och hållet utan separera på könen ibland om skolan vill detta. 

"Men Skolinspektionen, eller det tidigare Skolverket, har inte haft möjlighet att anmärka på könsuppdelningen vid tidigare tillsyner av skolan. Anledningen är att det fram tills för två år sedan fanns utrymme i lagen för att kunna dela upp elever i grupper i ämnen ?av känslig karaktär?."

Blir fel med länken men googla Muslimsk skola har haft könsseparerad undervisning i 22 år (svt), texten ovan är kopierad från den artikeln. 

Säger man att det bör vara olagligt att skända heliga skrifter så är det väl ganska rimligt att man menar religioner med heliga skrifter? Vad har spaghettipaket med saken att göra? Varför försöker man förminska problematiken med folk som förolämpar troende genom att dra sådana jämförelser? Förstår inte.

Nej, du förstår inte.

Om lagen gäller religioner med heliga skrifter, ska man då få skända religioner utan sådana skrifter?  Varför ska vi ge vissa religioner mer skydd än andra i lagen? Är det bara boken det gäller så kommer man ju komma runt det genom att bränna en inspelning av någon som läser boken. ska man då även förbjuda det kommer man väl lämna alla böcker till återvinning i ett officiellt statement. Ska man inte få det heller?

Du kan tycka att det är jättehemskt att man får bränna böcker i Sverige, men man får det. Att försöka förbjuda folk att provocera är dock lönlöst.

Ang din första del har väl lagen just setts över om den fanns felaktig eller att man lämnat ett utrymme just att könssegregera, vilket man insett felaktigheten i mot det samhälle vi har här, och rättat upp.

• Anonym (Egon)
    Postman skrev 2022-09-04 00:58:15 följande:

Jo jag har grundinställning att man ska rösta men detta valet ser jag inga alternativ. Ser ingen mening med att rösta blankt, tycker det är detsamma som att inte rösta.
    Jag tänker lite på samma sätt. Jag tycker inte att något parti är värd min röst.
    Jag är för kärnkraft men också för att vi måste faktiskt på något sätt minska vår konsumtion av t.ex. flygresor. Men det finns inget parti som kan ta den bollen. MP vill värna naturen - men tyvärr behöver vi utnyttja naturen ganska hårt om vi ska få bort fossilberoendet. Och vilket parti vågar ta upp frågan om att antalet människor på planeten måste minska? Och vi håller på att tömma haven på fisk och utarma våra jordar - det bästa sättet att föda oss är en djurproduktion som ingår i ett naturligt kretslopp med naturen. Och som kan utnyttja betesmarker som inte duger att odla.

Mina åsikter hör tyvärr inte hemma i något parti. Om 50 år kommer man att ha insett vad som behöver göras - men det finns inget parti idag som har några långsiktiga lösningar.

Känns bara onödigt att åka till röstningslokalen bara för att lämna ett blankt papper. Jag tycker nog att en helt utlämnad röst på samma sätt visar vad man tycker.
  • FuckGoggleAskMe
    Gullvivor skrev 2022-09-06 16:37:49 följande:

Det Flygande Spaghetti Monstrets anhängare har heliga skrifter. Spaghettipaket har inte den statusen vad jag vet, men det kan ju ändras. Vem ska avgöra vad som är en religion och vilka skrifter som kan betraktas som heliga? Ska det finnas lagar om religiösa föremål också eller om teckningar av religiös karaktär? Dessa frågor förminskar inte problematiken utan snarare ökar den. 

Jag tycker att det är otrevligt att förolämpa troende, men det borde inte vara förbjudet.  
  • FuckGoggleAskMe
    Gullvivor skrev 2022-09-06 14:12:00 följande:
    Jag har inte ifrågasatt att SÄPO undersöker innan, jag ifrågasätter mer synen på vad "risk för radikalisering" är och hur det kommer sig att skola efter skola stängs ner och varför det är just muslimska skolor man jagar. Jag menar inte att det aldrig finns bra skäl utan att det blir konstigt när det är skola efter skola. Speciellt med tanke på att man är emot att muslimska friskolor överhuvudtaget ska startas, dvs handlar inte bara om skolorna som redan existerar.
    Man tar upp sådant som att skolorna separera könen ibland, bönetider och att tala om för eleverna att något specifikt gäller inom Islam. Det är man alltså emot, och får jag gissa så handlar det troligtvis om att man vill att ungarna ska tvångsassimileras. 

Att man separerar på flickor och pojkar under simundervisning som du tar upp som exempel har väl inget med integrationen att göra. Jag förstår ärligt talat inte problemet om skolan nu vill göra det? Nu vet jag dock inte om detta skett utan jag tänkte främst på en skola t.ex där det handlar om en skolbuss, där man separerat barnen så ena könet suttit längst fram och det andra längst bak. Det är tydligen fruktansvärt enligt många.

Om det en dag blir olagligt att skända andras heliga skrifter så kommer det finnas gränser så det är inget du behöver oroa dig för nu. Tycker dock att det är mycket löjligt att jämföra heliga skrifter för t.ex muslimer och kristna med spaghettipaket. Du vet att det inte är samma sak.
    Synen på vad risk för radikalisering är? Varför muslimska skolor stängs?  Tja, SÄPO har säkert sina riktlinjer beträffande detta. Litar du inte på dem?
    Tvångsassimileras? Det handlar om integration. 

Något specifikt gäller inom islam om mäns och kvinnors olika rättigheter tex, och man är emot skolor som lär ut detta. Likaså är man emot att pojkar och flickor särbehandlas och delas upp i stället för att följa svenska normer. 
  • Anonym (Gidi)
    Anonym (Egon) skrev 2022-09-06 17:15:08 följande:
    Jag tänker lite på samma sätt. Jag tycker inte att något parti är värd min röst.
    Jag är för kärnkraft men också för att vi måste faktiskt på något sätt minska vår konsumtion av t.ex. flygresor. Men det finns inget parti som kan ta den bollen. MP vill värna naturen - men tyvärr behöver vi utnyttja naturen ganska hårt om vi ska få bort fossilberoendet. Och vilket parti vågar ta upp frågan om att antalet människor på planeten måste minska? Och vi håller på att tömma haven på fisk och utarma våra jordar - det bästa sättet att föda oss är en djurproduktion som ingår i ett naturligt kretslopp med naturen. Och som kan utnyttja betesmarker som inte duger att odla.

Mina åsikter hör tyvärr inte hemma i något parti. Om 50 år kommer man att ha insett vad som behöver göras - men det finns inget parti idag som har några långsiktiga lösningar.

Känns bara onödigt att åka till röstningslokalen bara för att lämna ett blankt papper. Jag tycker nog att en helt utlämnad röst på samma sätt visar vad man tycker.
    Antingen tycker du att du är nöjd med regeringens politik eller så är du det inte. Är du inte nöjd så kan du rösta på det andra alternativet.

Mellan dessa två alternativ så måste det finnas ett som tilltalar mer än det andra, även om du inte tycker något parti står för alla dina hjärtefrågor.

Att inte rösta pga ditt skäl är ju som att lägga sitt öde i andras händer. Däremot avråder jag folk från att rösta om de inte kan något om partierna och inte har för avsikt att undersöka själv vad de står för. Okunskap är ett hot mot demokratin.

Ett exempel är gamla människor som röstar på Socialdemokraterna för de tror de står för samma saker som de gjorde på 60 och 70-talet. Eller invandrare som blir bussade till valurnan av Socialdemokrater fullt i tutade att jorden kommer gå under om de inte röstar på S.
  • Flash Gordon
    Anonym (Egon) skrev 2022-09-06 17:15:08 följande:

Du får väl ta en sak taget. Om du blöder kraftigt från en arm samtidigt som du ser et behov av att rensa ogräs i grusgången på gården - vilket hanterar du först?

Prio 1 - långt före att fokusera på att stoppa flygresor - måste vara att återställa samhällets basa funktioner som fungerande el till ett fungerande pris.

Nu måste prio vara att staten går in, med våra skattepengar, och hindrar elpriset från att krascha samhället det närmaste året.

Nästa steg är att ordna med mekanismer så att detta inte riskerar att hända igen.

Därefter säkerställa trygg och säker elproduktion i mängd som räcker till Sverige och svenskarna. 

Flygresor och djurproduktion får komma efter det.
    Blå och gul
  • Anonym (Linna)

Jag kommer att rösta på samma parti som i förra valet. Självklart blir det SD. 

• Anonym (SD tyvärr)

Jag kommer rösta på SD.. Det där var något jag aldrig någonsin trodde att jag skulle skriva, men tyvärr kommer det bli så. Det är inget jag är stolt över och det är inget jag kommer berätta för någon jag känner. 

Svar på tråden Vilket parti röstar du på i höstens val?