Vilket parti röstar du på i höstens val?
Anonym (Egon) skrev 2022-09-06 17:15:08 följande:
Jag tänker lite på samma sätt. Jag tycker inte att något parti är värd min röst.Jag är för kärnkraft men också för att vi måste faktiskt på något sätt minska vår konsumtion av t.ex. flygresor. Men det finns inget parti som kan ta den bollen. MP vill värna naturen - men tyvärr behöver vi utnyttja naturen ganska hårt om vi ska få bort fossilberoendet. Och vilket parti vågar ta upp frågan om att antalet människor på planeten måste minska? Och vi håller på att tömma haven på fisk och utarma våra jordar - det bästa sättet att föda oss är en djurproduktion som ingår i ett naturligt kretslopp med naturen. Och som kan utnyttja betesmarker som inte duger att odla.
Mina åsikter hör tyvärr inte hemma i något parti. Om 50 år kommer man att ha insett vad som behöver göras - men det finns inget parti idag som har några långsiktiga lösningar.
Känns bara onödigt att åka till röstningslokalen bara för att lämna ett blankt papper. Jag tycker nog att en helt utlämnad röst på samma sätt visar vad man tycker.
Mellan dessa två alternativ så måste det finnas ett som tilltalar mer än det andra, även om du inte tycker något parti står för alla dina hjärtefrågor.
Att inte rösta pga ditt skäl är ju som att lägga sitt öde i andras händer. Däremot avråder jag folk från att rösta om de inte kan något om partierna och inte har för avsikt att undersöka själv vad de står för. Okunskap är ett hot mot demokratin.
Ett exempel är gamla människor som röstar på Socialdemokraterna för de tror de står för samma saker som de gjorde på 60 och 70-talet. Eller invandrare som blir bussade till valurnan av Socialdemokrater fullt i tutade att jorden kommer gå under om de inte röstar på S.