Inlägg från: Anonym (U) |Visa alla inlägg
  • Anonym (U)

Vilket parti röstar du på i höstens val?

Gullvivor skrev 2022-09-06 00:20:43 följande:
    Ja, självklart har jag läst partiprogrammet och ser inte något som är skrämmande, även om jag inte håller med dem i allt.

Men om jag besvarar deras viktigaste frågor: 

Det är ju inte bara landets politik det handlar om utan ockupationen av Palestina. Det är en konflikt som varje parti har sin syn på och även Socialdemokraterna exempelvis tar ju upp det i partiprogrammet. Ser inte problemet med att lyfta frågan och poängtera tydligt att man är ett Palestinavänligt parti. 

Ja, det är muslimska friskolor som partiet syftar på som andra bedriver häxjakt på. Man ska ha valfriheten att kunna sätta sina barn på en muslimsk friskola och att så många stängs ned pga "radikalisering" är intressant, eller pga löjliga anledningar som att man ibland separerar på flickor och pojkar. Och?
    Även intressant att det många gånger i debatten dessutom inte alls handlar om religiösa friskolor i sig och att barn ska slippa gå i sådana, utan det handlar specifikt om muslimska. Det är riktigt vidrigt hur det görs skillnad beroende på vilken religion det handlar om.

Partiet vill förbjuda att man bränner Koranen med tanke på det senaste som skett, men annars är det inte bara Koranen det handlar om utan t.ex Bibeln också. Yttrandefrihet visst, men den är ju inte absolut idag heller och att bränna/skända andras heliga böcker borde inte räknas som yttrandefrihet.

Varför ska man inte få bränna en bok tänker du? Det är att traska ned en farlig väg. Ska man kunna hindra att böcker då läggs på ÅVC i brännbart? Att begränsa folks yttrandefrihet i sådana frågor kommer slå tillbaka. Sedan kan man ÄNDÅ anse att det är totalt förkastligt att bränna en religiös skrift eftersom det är något som man vet sårar.

Att förbjuda segregerade skolor är ju också en rimlig sak - hur ska man annars göra om ett bussbolag som upphandlas privat kräver segregerade bussar på olika basis tex? Jag är dock emot alla religiösa friskolor av skälet stt jag anser att barn ska ha rättigheten att själva välja religion utan att indoktrineras i någon från födsel.

• Anonym (U)
    FuckGoggleAskMe skrev 2022-09-06 12:33:14 följande:
    Några länkar nedan om radikalisering i skolor. SÄPO förlitar sig nog inte på vedertagen syn när de varnar om skolor, utan undersöker noga. 

Så du ser ingen koppling mellan integration och segregation mellan könen? I Sverige har det väldigt länge varit normalt att barn av olika kön har tex simlektioner tillsammans. För att integreras väl i Sverige måste man rätta sig efter vissa värderingar i samhället som tex detta.

Yttrandefriheten är en annan lagstadgad, värdering som alla måste respektera. Man får förolämpa religioner, politiska idéer, monarkin etc, det är en djupt rotad värdering. Om man inte skulle få skända heliga böcker blir det intressant hur det ska definieras. Om jag dyrkar det Flygande Spaghettimonstret, kan jag då på goda grunder anmäla min granne som bränner tomma spaghettipaket, eftersom för mig är dessa paket heliga skrifter?  

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/z7Kxy4/skolinspektionen-stanger-tva-friskolor
    https://www.expressen.se/nyheter/forskola-stangs-efter-larm-fran-sapo/
    https://www.nj.se/nyheter/islamism-och-allvarliga-brister-skarpta-regler-leder-till-att-skolor-stangs
    Det är ju det som är problemet. Skulle asatroende kunna få anmäla om biografer visar typ Thor-filmerna, som kan ses som en vantolkning/fritolkning? Var dras gränsen? 

Sen kan man ändå anse det förkastligt, elakt, tramsigt eller provocerande att håna religioner (eller annat). Men att lagstifta bort det är ogenomtänkt för följdverkningar.
  • Anonym (U)
    Gullvivor skrev 2022-09-06 14:12:00 följande:
    Jag har inte ifrågasatt att SÄPO undersöker innan, jag ifrågasätter mer synen på vad "risk för radikalisering" är och hur det kommer sig att skola efter skola stängs ner och varför det är just muslimska skolor man jagar. Jag menar inte att det aldrig finns bra skäl utan att det blir konstigt när det är skola efter skola. Speciellt med tanke på att man är emot att muslimska friskolor överhuvudtaget ska startas, dvs handlar inte bara om skolorna som redan existerar.
    Man tar upp sådant som att skolorna separera könen ibland, bönetider och att tala om för eleverna att något specifikt gäller inom Islam. Det är man alltså emot, och får jag gissa så handlar det troligtvis om att man vill att ungarna ska tvångsassimileras. 

Att man separerar på flickor och pojkar under simundervisning som du tar upp som exempel har väl inget med integrationen att göra. Jag förstår ärligt talat inte problemet om skolan nu vill göra det? Nu vet jag dock inte om detta skett utan jag tänkte främst på en skola t.ex där det handlar om en skolbuss, där man separerat barnen så ena könet suttit längst fram och det andra längst bak. Det är tydligen fruktansvärt enligt många.

Om det en dag blir olagligt att skända andras heliga skrifter så kommer det finnas gränser så det är inget du behöver oroa dig för nu. Tycker dock att det är mycket löjligt att jämföra heliga skrifter för t.ex muslimer och kristna med spaghettipaket. Du vet att det inte är samma sak.
    Vilken annan segregation tycker du är okej då om vi får segregera baserat på det ovalda ?kön?. Är det okej att segregera bussar baserat på hudfärg? Ålder? Eller ska vi ha en lagstiftning som på något vis skulle tillåta viss typ av segregation men godkänna annan?

Det du skriver om lagen visar också att du inte har koll på hur det hela fungerar - just så som fuckgoogleaskme beskriver kommer att ske. Man kan inte skriva en lagtext och sen säga att ?men jag menade inte att den skulle få användas på det här viset ju?. 
  • Anonym (U)
    Gullvivor skrev 2022-09-06 15:45:05 följande:
    Jag skriver om skolor och skolbussar, inte allmänt. Så nej, man ska inte segregera baserat på hudfärg, kön, ålder osv utan nu handlar det om vid enstaka tillfällen av skolan. 

Hur tänker du nu? Det är inte omöjligt att begränsa yttrandefriheten så att det inte räknas som yttrandefrihet att bränna eller skända Koranen/Bibeln. Om en sådan lag skulle existera, tror du inte det blir tydligt att det då inte gäller spaghettipaket, gardiner eller vad man nu får för sig? Det kommer juridiskt dras en gräns, min poäng är att det blir onödigt att sitta redan nu och fundera på hur man ska tolka en lag som ännu inte ens existerar.
    Flash Gordon skrev 2022-09-06 14:20:04 följande:
    Och det är där islam och västvärlden kolliderar. För islam är könssegregering naturligt. I västvärlden är det tabu.

Båda kulturer kan inte ha rätt i den frågan och samexistera. Någon av dem måste ge vika.
    Det går självklart att samexistera sålänge man respekterar varandras skillnader. Tillexempel att det inte är någon könssegregering om man vill besöka badhus, och att i vissa muslimska friskolor kan pojkarna sitta fram och flickorna bak (skolbuss) utan att man förstorar upp detta.

Hur tänker du att en sådan lag rent praktiskt skulle skrivas utan att strida emot att vi inte får särbehandla människor baserat på kön, hudfärg, plder eller sexualitet? Och som gäller för religion men bara vissa religioner. 

Det är för bövelen klart att det är en könssegregering om du delar upp en grupp människor baserat på kön och tillåter och förbjuder dem bara utifrån den aspekten.

• Anonym (U)
    Gullvivor skrev 2022-09-06 16:11:33 följande:
    Första stycket: Vad syftar du på för lag? Separera på flickor och pojkar ibland eller yttrandefriheten? 

Andra stycket: Vad menar du med att dela upp människor och förbjuda och tillåta dem utifrån den aspekten? Vem har gjort det? 
    Jag kommentersde allmänt dina önskemål om:
    - att man skulle kunna tillåta skolor att segregera barn baserat på kön.
    - att man skulle kunna skriva lagar som tillät att yttrandefriheten begränsades för vissa saker kopplade till religion, men bara för vissa religioner.
  • Anonym (U)
    Gullvivor skrev 2022-09-06 16:37:49 följande:
    Det har ju fungerat tidigare, vad skulle vara omöjligt? Återigen inte segregera könen helt och hållet utan separera på könen ibland om skolan vill detta. 

"Men Skolinspektionen, eller det tidigare Skolverket, har inte haft möjlighet att anmärka på könsuppdelningen vid tidigare tillsyner av skolan. Anledningen är att det fram tills för två år sedan fanns utrymme i lagen för att kunna dela upp elever i grupper i ämnen ?av känslig karaktär?."

Blir fel med länken men googla Muslimsk skola har haft könsseparerad undervisning i 22 år (svt), texten ovan är kopierad från den artikeln. 

Säger man att det bör vara olagligt att skända heliga skrifter så är det väl ganska rimligt att man menar religioner med heliga skrifter? Vad har spaghettipaket med saken att göra? Varför försöker man förminska problematiken med folk som förolämpar troende genom att dra sådana jämförelser? Förstår inte.

Nej, du förstår inte.

Om lagen gäller religioner med heliga skrifter, ska man då få skända religioner utan sådana skrifter?  Varför ska vi ge vissa religioner mer skydd än andra i lagen? Är det bara boken det gäller så kommer man ju komma runt det genom att bränna en inspelning av någon som läser boken. ska man då även förbjuda det kommer man väl lämna alla böcker till återvinning i ett officiellt statement. Ska man inte få det heller?

Du kan tycka att det är jättehemskt att man får bränna böcker i Sverige, men man får det. Att försöka förbjuda folk att provocera är dock lönlöst.

Ang din första del har väl lagen just setts över om den fanns felaktig eller att man lämnat ett utrymme just att könssegregera, vilket man insett felaktigheten i mot det samhälle vi har här, och rättat upp.

• Anonym (U)
    nihka skrev 2022-09-09 18:42:57 följande:
    Hantverkare just. Så SD har börjat med åsiktsregistrering kopplat till yrke. Intressant.

Min gissning var annars att en stor grupp är dessa brachioradialiströtta män som skapar trådar på FL där de klagar på att staten inte delar de kvinnor som inte vill ha dem.
    Det kom ju i media nyss dock att LOs medlemmar i hög grad går till SD, och det är ju klassiska S-väljare annars.

https://www.expressen.se/premium/politik/lo-larmet-vidoppen-dorr-fran-s-till-sd/?referrer=article
  • Anonym (U)
    Anonym (Jukka) skrev 2022-09-10 07:18:30 följande:
    Vi är så vana med flata och maktlösa politiker så därför behövs SD, så att vi kan se att det går att förändra saker i Mesarnas och Mellanmjölkens land.
    Håller med ovan; vad exakt ska man förändra så drastiskt? Vad tänker du på tex?
  • Anonym (U)
    Flash Gordon skrev 2022-09-10 07:38:00 följande:
    Man kan ju förstås ändra regler och lagar om man har den politiska makten.
    Fast då behöver man ju minst enskild majoritet. Det är inte bara att wikiredigera dem.
  • Anonym (U)
    Flash Gordon skrev 2022-09-10 08:41:19 följande:
    Antingen får man 51% i valet eller så får man samarbeta med andra om dessa förändringar. Klart att SD, liksom alla andra partier, kan göra skillnad.

Så är det - men just när man ska samarbeta kommer ju kompromisserna in. Och sen lagkraven på förfarande hur man gör. Och så går det en bra tid. 

Jag säger inte att SD inte kan göra skillnad - jag säger bara att det här ?sd är inte som andra partier, där skulle det bli verkstad och inte snack? är överdrivet och en förhoppning hos sdväljare som skulle grusas fort.

• Anonym (U)
    nihka skrev 2022-09-10 11:09:23 följande:
    Ja, jag är orubblig i min åsikt att det inte är en åsikt att du och dina arbetskamrater är en statistiskt säkerställd grupp som representerar Sverige utan att det är okunnigt och att man inte kan luta sig mot anekdotisk bevisföring. Helt orubblig.
    Fast att S tappar väljare till SD tas ju inte bara upp här utan i förklaringar av var väljarna kommit ifrån. De kommer inte bara från M.
  • Anonym (U)
    nihka skrev 2022-09-10 11:53:12 följande:
    Det innebär fortfarande inte att man kan prata med sina kompisar för att ta reda på vad svenska folket tycker.
    Nej såklart inte. Men om LO ser en trend så är det mer än vad Micke och Rasmus säger på fikarasten.
  • Anonym (U)
    nihka skrev 2022-09-10 13:19:11 följande:
    LO ser ingen trend gällande just hantverkare. Folk bara slänger ur sig sina åsikter om läget utan att tänka på att de måste kunna backa upp sina påståenden med fakta.

LO har tappat många S-väljare till SD vilket inte är detsamma som en massa annat hittepå och omstöpningar som har presenterats här av vederbörande.
    Så är det, men fakta kvarstår att även en inte oansenlig mängd S-väljare har gått till SD. Ibland låter det lätt som att det bara är moderater som hoppat dit, som ett sätt att insinuera att moderater är rasister. Det är också något som jag lessnat på inför det här valet.
  • Anonym (U)
    Anonym (Kung Jimmie) skrev 2022-09-10 21:36:05 följande:
    Får man makten kan man ändra de lagar och regler som finns och anpassa dessa utifrån de sätt man önskar. Som att införa kartläggning av folks åsikter och om de är allt för skeva (läs väster, såssiga eller miljömuppiga) för att införa sanktioner mot dessa människor som har en skev världsbild. Dessutom kan man exempelvis besluta om att alla som är födda utanför Sverige sedan 1970 och framåt utvisas till de land de kommer ifrån och även utvisa alla från landet som inte är svenska medborgare. Inga undantag. För att vistas i Sverige måste man vara svensk medborgare. Är man inte det, då släpps man inte in helt enkelt.
    Ah, du ser framför dig grundlagsändringar. de är ännu svårare vet du. Två omröstningar med val mrllan och så.

De andra ändringarna får SD aldrig majoritet för så länge de inte är majoritet. Ditt förslag med utvisning skulle även dränera landet på otroliga mängder kompetens inom forskning. Kicka ut alla studerande och doktorander, smart där. 
Svar på tråden Vilket parti röstar du på i höstens val?