FuckGoggleAskMe skrev 2022-09-06 00:42:42 följande:
Jaha, så det är normalt att Israels politik förekommer i partiprogrammet. Att Israel har lagar som stöder deras inriktning påverkar inget?
Radikalisering av muslimer är inget som borde ses som lättvindigt, och ja, varför ska man i Sverige separera pojkar och flickor? Vad hände med integrationen?
Ja det kanske gjorts skillnad i debatten om friskolor, för inga judiska eller kristna skolor lär ut hat mot de som har en annan religion, däremot sker detta i muslimska skolor.
Personligen tycker jag att inga böcker borde få brännas men enligt yttrandefriheten är ju även detta något som får göras. Har aldrig hört om någon som börjar kasta stenar pga att bibeln bränns. Kristna brukar acceptera att deras religion kan förolämpas.
Du tycker att bränna böcker inte borde räknas som ytttrandefrihet, men Sveriges lagar säger annorlunda.
Nu förstår jag inte vad du menar, men konflikten mellan Israel och Palestina är något alla partier har en åsikt om, likaså Partiet Nyans.
Det är inte något lättvindigt, det intressanta som jag menade är just att det hävdas och skolorna stängs ned. Vilken radikalisering menar man har skett och hur kommer det sig att skola efter skola drabbas av just denna "radikalisering"? Men det är inte så konstigt egentligen då den här synen tyvärr blivit vedertagen, att såfort muslimer samlas så blir det risk för radikalisering och hat mot andra grupper. Sorgligt.
Sedan förstår jag inte vad det har med integrationen att göra att flickor och pojkar separeras ibland.
Lagen säger annorlunda och då respekterar man givetvis det och inte kastar sten. Yttrandefriheten är som sagt inte absolut idag heller och poängen är ju att Partiet Nyans vill förbjuda detta och då innebär det att man inte kan gömma sig bakom yttrandefriheten när man väljer att förolämpa andra religiösa genom att skända deras heliga böcker.
Tow2Mater skrev 2022-09-06 00:39:16 följande:
Så de verkar då ha liknande problem som SD; enstaka individer med extrem och rasistisk människosyn dras till partiet, men det är inte vad partiet står for. Naturligtvis.
Svårt att göra jämförelsen med detta nya parti, har ju bara skett en enda gång vad jag vet hittills att man fått utesluta några som uttryckt sig hatiskt. Men en viktig skillnad tycker jag är partiledarens reaktion över händelsen och hur han bemötte detta, tillskillnad från partiledningen i SD som själva uttrycker sig vidrigt och problematiskt.