• Anonym (Mamma)

Lätt överviktigt barn och motstånd från pappan

Jag har en nybliven sexåring som jag ställde på vågen idag och upptäckte att hon är överviktig. Det handlar om ett par hekto, men det är ändå över gränsen. 

Jag fick ett rejält stresspåslag. Jag själv har levt med ätstörningar sen sena tonåren  och har stenkoll på vad jag (och familjen) äter. Jag planerar veckans måltider för att få det både näringsriktigt, gott och snabbt nog för vardagar. Grönsaker är en självklar del. Barnet i fråga äter i princip allt, från kokt fisk, till ugnsbakad kål. Vi vuxna är normalviktiga, åt det smalare hållet. 

Jag tog upp det med min man som suckade och menade att jag bara ser problem. Själv är jag så vansinnigt stressad. Jag vet att hon alltid varit tyngre, om än normalviktig, och har därför sett till att vi bara äter en kaka när vi fikar, inte låta barnet köpa stora strutar utan allra helst isglass och erbjuda smaksatt mineralvatten till helgen om det ska drickas speciellt. Glass och fika sker, under min övervakning, sällan. Godis äts i princip aldrig och vi har aldrig chips eller så, förutom till Mello. Pappan, å andra sidan, fikar varje dag på lovet, låter barnet köpa en dajmstrut på stranden, och serverar i princip aldrig grönsaker, men gärna gräddig pasta. Av den anledningen står jag för nästan all matlagning, men de senaste månaderna har pappan fått ta mer pga jobb och hälsa. 

Jag vet inte hur jag ska hantera det. Dels känns det som ett misslyckande i mitt föräldraskap och dels känner jag att jag jobbar i motvind. Det är jag som måste ta på mig ännu mer ansvar om jag vill ändra något i barnets kost. 

Jag förstår också att det delvis är min ätstörning som talar. Intellektuellt förstår jag att vi kommer återgå till normala vanlr efter lovet och att hon, som stått still i längden, snart kommer göra ett längdskutt. Och jag vill på intet sätt att hon ska hamna där jag hamnade! 

Hur gör man? Det är alltså inte kostråd jag behöver, utan hanteringsråd. 

• Svar på tråden Lätt överviktigt barn och motstånd från pappan
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Stina) skrev 2022-07-23 08:53:56 följande:
    Fast i ert fall så är det du som är den stora risken. Ditt beteende, att kolla BMI hos ett barn som fortfarande växer på längden, är så fel det kan bli. 

I våra BVC-journaler står ISO-BMI utskrivet efter varje vägningskoll. Jag misstänker att också skolhälsovården använder sig av detta. Menar du att de gör fel och är sjuka?

Jag kollade, då jag uppfattade vikten som lite hög i jämförelse med längden. Jag har inte kollat sådant tidigare, då hon mätts regelbundet inom barnhälsovården innan. 

• Anonym (Stina)
    Anonym (Mamma) skrev 2022-07-23 08:57:39 följande:

I våra BVC-journaler står ISO-BMI utskrivet efter varje vägningskoll. Jag misstänker att också skolhälsovården använder sig av detta. Menar du att de gör fel och är sjuka?

Jag kollade, då jag uppfattade vikten som lite hög i jämförelse med längden. Jag har inte kollat sådant tidigare, då hon mätts regelbundet inom barnhälsovården innan. 

Är de på BVC också fd ätstörda med stort kontrollbehov?

Om du inte ser på din dotter att hon är överviktig, varför ens kolla upp BMI? Med din bakgrund borde du veta bättre. 

Tänker du söka hjälp?

• Anonym (Mamma)
    Anonym (Stina) skrev 2022-07-23 09:02:33 följande:

Är de på BVC också fd ätstörda med stort kontrollbehov?

Om du inte ser på din dotter att hon är överviktig, varför ens kolla upp BMI? Med din bakgrund borde du veta bättre. 

Tänker du söka hjälp?

Jag har inte ett stort kontrollbehov. Jag kontrollerar varken barnens vikt eller deras matintag. Men det är väl självklart att jag som vuxen serverar näringsriktig mat, grönsaker och håller nere lite på fikat?

Jag ser att dottern lagt på sig lite. Jag tycker inte att hon är tjock, men några revben har aldrig synts på henne och magen är numera något putig. 

Nej, jag avser inte söka hjälp i nuläget.

• mammatill6
    Anonym (Mamma) skrev 2022-07-23 09:06:22 följande:

Jag har inte ett stort kontrollbehov. Jag kontrollerar varken barnens vikt eller deras matintag. Men det är väl självklart att jag som vuxen serverar näringsriktig mat, grönsaker och håller nere lite på fikat?

Jag ser att dottern lagt på sig lite. Jag tycker inte att hon är tjock, men några revben har aldrig synts på henne och magen är numera något putig. 

Du skrev ju själv att du har stenkoll på.vad familjen äter, inte normalt. Du förfasas över att barnet får köpa Daimstrut på stranden och att pappan lagar gräddig pasta. Och dessutom köper smaksatt Yoggi fast du anser att man äter naturell. 

di är orolig över att ett barn väger ett par hekto för mycket. 

• 8airam8
    Anonym (Mamma) skrev 2022-07-23 09:06:22 följande:

Jag tror inte att du själv ser att du kontrollerar, men på de korta beskrivningarna i tråden så framgår det tydligt att du kontrollerar. Du planerar en hälsosam kost (vilket är bra), och när du inte varit hemma så vet du ändå exakt vad din familj har ätit. Du vet storleken på glassen, hur många kakor som serverats och hur mycket grädde som pappan har i maten som han lagar. Just i detta nu har mitt äldsta barn en kompis som vårdas på sjukhus för sin anorexi, och flickan är nära döden på grund av sin sjukdom. Det kanske inte blir ett år till i livet för henne, och du själv vet med all säkerhet vilken hemsk och allvarlig sjukdom det är. Den här unga människan förnekar också allting som har med hennes ätstörning att göra - hon äter visst mat, hon äter all mat, hon äter all den mat hon behöver, inget är fel, hon gör allt rätt, det är omvärlden som inte är kloka. Dina inlägg påminner om hennes resonemang. 
    The first glass of wine is all about the food, the second glass is about love and the third glass is about mayhem.
  • Anonym (MR klister)

Sök hjälp för din psykiska ohälsa, du mår ju inte bra och det riskerar föras över på barnet. 

• Anonym (Johanna)

Du har koll på kosten, men du skriver samtidigt att du hellre ser att de äter isglass än vanlig glass? Det får mig att tänka att det de gamla kostråden som samhället trycker på oss, som du följer: att undvika fett och istället hellre ge socker. 

Det är efter att de kostråden infördes, som vi fått allvarliga fetmaproblem i Sverige och bland Sveriges barn. 

Det är klart att det är urdåligt av pappan att ge fettrika pastarätter till barnen, det är ju att ha noll koll på vad som är bra kost. Man kan ju göra det ibland, men såklart inte ofta och inte om man inte fattar att det är ett sämre alternativ att mata barn med. Men det är bättre att ge dem feta pastarätter än om de får för lite fett i sig under långa perioder. Fettbrist är aldrig bra för människor, utan ställer till med problem som kan vara svåra att rätta till. 

Men annars blir man inte fet av fett. Om fettet istället för att kombineras med mjöl,  istället kombineras med kött och ovanjordgrönsaker, så blir man smal och frisk och får lågt blodsocker. 

Om du ska ge barnen onyttiga saker (som man ju gör för att ge lite guldkant på vardagen), så satsa hellre på gräddglass än isglass. Både innehåller socker men glassen innehåller också grädde och ägg, vilket är nyttigt. Såklart då bättre att köpa gräddglass i paket, utan choklad och annat godis, men har barnen väl fått upp ögonen för Daimstrut så kanske det är svårt att backa bandet. 

Du ska alltid ge dina barn gott om naturligt fett. Om de får i sig för lite fett i längre perioder rubbas deras ämnesomsättning och därefter får de lättare att gå upp i vikt. Människor behöver naturliga fetter som äkta smör, grädde och kokosfett. Ge dem aldrig växtoljor (förutom olivolja om den inte är uppvärmd) och laga aldrig mat på margariner. Ge alltid fullfeta produkter. Barn som dricker den futtfeta mjölken blir smalare än de som dricker lättmjölk. 

Fettsvält skapar så mycket problem och det är så synd att kostcirkeln fick genomslag i västvärlden. Jag tycker så hemskt synd om alla föräldrar som gör allt för att vara nyttiga och verkligen sliter för att ge sina barn de allra bästa förutsättningarna, och så blir de grundlurade att ge sina barn en kost som förstör deras ämnesomsättning. 

• Anonym (Mamma)
    Anonym (Johanna) skrev 2022-07-23 10:35:33 följande:

Du har koll på kosten, men du skriver samtidigt att du hellre ser att de äter isglass än vanlig glass? Det får mig att tänka att det de gamla kostråden som samhället trycker på oss, som du följer: att undvika fett och istället hellre ge socker. 

Det är efter att de kostråden infördes, som vi fått allvarliga fetmaproblem i Sverige och bland Sveriges barn. 

Det är klart att det är urdåligt av pappan att ge fettrika pastarätter till barnen, det är ju att ha noll koll på vad som är bra kost. Man kan ju göra det ibland, men såklart inte ofta och inte om man inte fattar att det är ett sämre alternativ att mata barn med. Men det är bättre att ge dem feta pastarätter än om de får för lite fett i sig under långa perioder. Fettbrist är aldrig bra för människor, utan ställer till med problem som kan vara svåra att rätta till. 

Men annars blir man inte fet av fett. Om fettet istället för att kombineras med mjöl,  istället kombineras med kött och ovanjordgrönsaker, så blir man smal och frisk och får lågt blodsocker. 

Om du ska ge barnen onyttiga saker (som man ju gör för att ge lite guldkant på vardagen), så satsa hellre på gräddglass än isglass. Både innehåller socker men glassen innehåller också grädde och ägg, vilket är nyttigt. Såklart då bättre att köpa gräddglass i paket, utan choklad och annat godis, men har barnen väl fått upp ögonen för Daimstrut så kanske det är svårt att backa bandet. 

Du ska alltid ge dina barn gott om naturligt fett. Om de får i sig för lite fett i längre perioder rubbas deras ämnesomsättning och därefter får de lättare att gå upp i vikt. Människor behöver naturliga fetter som äkta smör, grädde och kokosfett. Ge dem aldrig växtoljor (förutom olivolja om den inte är uppvärmd) och laga aldrig mat på margariner. Ge alltid fullfeta produkter. Barn som dricker den futtfeta mjölken blir smalare än de som dricker lättmjölk. 

Fettsvält skapar så mycket problem och det är så synd att kostcirkeln fick genomslag i västvärlden. Jag tycker så hemskt synd om alla föräldrar som gör allt för att vara nyttiga och verkligen sliter för att ge sina barn de allra bästa förutsättningarna, och så blir de grundlurade att ge sina barn en kost som förstör deras ämnesomsättning. 

Jag lider verkligen inte av fettskräck. Vi äter enbart fullfeta produkter, ingen mellanmjölk eller matlagningsgrädde kommer hem hos oss. 
  • Anonym (Johanna)
    Anonym (Mamma) skrev 2022-07-23 10:41:19 följande:
    Jag lider verkligen inte av fettskräck. Vi äter enbart fullfeta produkter, ingen mellanmjölk eller matlagningsgrädde kommer hem hos oss. 
    Toppen! Då tror jag faktiskt inte du behöver vara orolig. Men jag förstår att du blir det, det betyder bara att du är en engagerad förälder och det här är såklart en av dina största nojor med din egen bakgrund. Men det löser sig efter lovet. Det är synd att din man är så kostomedveten, men det är ju tur för dina barn att du väger upp det i vardagen. 
  • Anonym (Johanna)
    Anonym (Johanna) skrev 2022-07-23 10:45:14 följande:
    Toppen! Då tror jag faktiskt inte du behöver vara orolig. Men jag förstår att du blir det, det betyder bara att du är en engagerad förälder och det här är såklart en av dina största nojor med din egen bakgrund. Men det löser sig efter lovet. Det är synd att din man är så kostomedveten, men det är ju tur för dina barn att du väger upp det i vardagen. 
    Jag undrar om du inte ska se till i förväg att skolsköterskan inte säger något om vikt och kost när barnet är med. Kanske ett mejl där du förklarar dig lite kort? 
Svar på tråden Lätt överviktigt barn och motstånd från pappan