• Anonym (Mamma)

Lätt överviktigt barn och motstånd från pappan

Jag har en nybliven sexåring som jag ställde på vågen idag och upptäckte att hon är överviktig. Det handlar om ett par hekto, men det är ändå över gränsen. 

Jag fick ett rejält stresspåslag. Jag själv har levt med ätstörningar sen sena tonåren  och har stenkoll på vad jag (och familjen) äter. Jag planerar veckans måltider för att få det både näringsriktigt, gott och snabbt nog för vardagar. Grönsaker är en självklar del. Barnet i fråga äter i princip allt, från kokt fisk, till ugnsbakad kål. Vi vuxna är normalviktiga, åt det smalare hållet. 

Jag tog upp det med min man som suckade och menade att jag bara ser problem. Själv är jag så vansinnigt stressad. Jag vet att hon alltid varit tyngre, om än normalviktig, och har därför sett till att vi bara äter en kaka när vi fikar, inte låta barnet köpa stora strutar utan allra helst isglass och erbjuda smaksatt mineralvatten till helgen om det ska drickas speciellt. Glass och fika sker, under min övervakning, sällan. Godis äts i princip aldrig och vi har aldrig chips eller så, förutom till Mello. Pappan, å andra sidan, fikar varje dag på lovet, låter barnet köpa en dajmstrut på stranden, och serverar i princip aldrig grönsaker, men gärna gräddig pasta. Av den anledningen står jag för nästan all matlagning, men de senaste månaderna har pappan fått ta mer pga jobb och hälsa. 

Jag vet inte hur jag ska hantera det. Dels känns det som ett misslyckande i mitt föräldraskap och dels känner jag att jag jobbar i motvind. Det är jag som måste ta på mig ännu mer ansvar om jag vill ändra något i barnets kost. 

Jag förstår också att det delvis är min ätstörning som talar. Intellektuellt förstår jag att vi kommer återgå till normala vanlr efter lovet och att hon, som stått still i längden, snart kommer göra ett längdskutt. Och jag vill på intet sätt att hon ska hamna där jag hamnade! 

Hur gör man? Det är alltså inte kostråd jag behöver, utan hanteringsråd. 

• Svar på tråden Lätt överviktigt barn och motstånd från pappan
  • Anonym (K)

Snälla du, för inte över din relation till mat på barnet.
    Din sjukdom är din. Jag håller med pappan, att överhuvudtaget stressa om vikt är farligt och kan gå väldigt snett, något som du dessutom vet om! 
    Man kan äta hur mycket man vill så länge intaget är lika stort som uttaget av kalorier..det tror jag inte ens jag behöver berätta för dig?

• Anonym (Orolig)

Du måste söka hjälp för DINA problem! NU!!! 

Stackars barn. 6 år!! Jag blir rädd och fruktansvärt orolig. Hade jag vetat vem du var hade jag gjort en orosanmälan. Detta är inte hälsosamt och fortsätter du så kommer ditt barn snappa upp och utveckla ätstörning. Sök hjälp innan det är för sent OM det inte redan är det!!!! 

• Anonym (X)

TS: Sök hjälp eller samtalsstöd för din ätstörning i förhållande till dina barn. Det är inte en sund inställning du visar här och det skiner så tydligt igenom i dina formuleringar om stresspåslag och att du känner dig misslyckad.

Även om du inte pratar högt om det så märker dina barn det om du blir nervös eller lite stressad när de äter en glass efter att mellis är uppätet. Eller om de äter en gräddig pasta. Det syns så extremt tydligt när någon blir nervös så och barn är extremt känsliga för det. De märker av din stress, det kan du lita på.

Din dotter väger pyttelite mer än normalvikt - men rör sig mycket, äter varierat och lite av varje. Det är inte ett problem. Problemet får du när hon inser att glass är farligt, att tre kakor alltid är en kaka för många, att sallad är bra och pasta är ondskefullt och att man bara får ta en deciliter saft för annars är det för många kalorier.

• Spucks

Jag är väldig förundrad över svaren i tråden. Övervikt och fetma ökar, även bland barn, och är den största hälsorisken i samhället (precis som i de flesta andra västerlänska staterna). Det vet man, det är inget nytt. Man vet också att en stor del av överviktiga barn förbli överviktiga om vuxna, eller blir tom adipös. Man vet också att maten är den viktigaste aspekten som påverkar vikten, rörelse har bara lite effekt ("You can't outrun a bad diet.") Man vet att en dålig kost påverka hälsan även på andra sätt en bara vikten. Man vet att kostvanor är svårt att bryta.

Änd
    å svarar nästan alla här att det kvittar om barn är överviktig eller inte, att det kvittar hur mycket sötsaker de stoppar i sig. Folk applåderar pappan som helt skiter i sina barns hälsa genom att mata dem med mycket skräpmat och sötsaker och tycker att frukt och grönt är helt onödig. Folk berättar stolt hur de själva gör likadant med sina barn.
    Jag blir mördrädd när jag läser det här! Om de flesta föräldrar tänker som de som svarade här, ser Sverige snart ut som USA vad gäller övervikt/fetma och releterade hälsoproblem.

Ja, n
    ågra formuleringar TS använder är extrema, men det ändrar inte på saken att kosten pappan ger sina barn är extrem onyttig och därmed en hälsofara för barnen och att vad TS beskriver hur hennes barn äter när hon är ansvarig är som det egentligen ska vara.
    Man fostrar inte ätstörningar genom en varierad, mestadels nyttig kost och genom att lära sig att onyttiga saker är okej, men med m
    åtta. Såhär fostrar man en hälsosam inställning till mat, där man vet vad kroppen behöver, vad som är bra och dålig för kroppen och där man äter av allt, men i olika proportioner.
    Dessutom: det finns m
    ånga fler överviktiga än ätstörda människor i Sverige. Varför tycker ni alltså att övervikt är helt okej (och antar att övervikt inte leder till ätstörningar)?

• Anonym (X)
    Spucks skrev 2022-07-24 11:49:49 följande:

Jag är väldig förundrad över svaren i tråden. Övervikt och fetma ökar, även bland barn, och är den största hälsorisken i samhället (precis som i de flesta andra västerlänska staterna). Det vet man, det är inget nytt. Man vet också att en stor del av överviktiga barn förbli överviktiga om vuxna, eller blir tom adipös. Man vet också att maten är den viktigaste aspekten som påverkar vikten, rörelse har bara lite effekt ("You can't outrun a bad diet.") Man vet att en dålig kost påverka hälsan även på andra sätt en bara vikten. Man vet att kostvanor är svårt att bryta.

Ändå svarar nästan alla här att det kvittar om barn är överviktig eller inte, att det kvittar hur mycket sötsaker de stoppar i sig. Folk applåderar pappan som helt skiter i sina barns hälsa genom att mata dem med mycket skräpmat och sötsaker och tycker att frukt och grönt är helt onödig. Folk berättar stolt hur de själva gör likadant med sina barn.
    Jag blir mördrädd när jag läser det här! Om de flesta föräldrar tänker som de som svarade här, ser Sverige snart ut som USA vad gäller övervikt/fetma och releterade hälsoproblem.

Ja, några formuleringar TS använder är extrema, men det ändrar inte på saken att kosten pappan ger sina barn är extrem onyttig och därmed en hälsofara för barnen och att vad TS beskriver hur hennes barn äter när hon är ansvarig är som det egentligen ska vara.
    Man fostrar inte ätstörningar genom en varierad, mestadels nyttig kost och genom att lära sig att onyttiga saker är okej, men med måtta. Såhär fostrar man en hälsosam inställning till mat, där man vet vad kroppen behöver, vad som är bra och dålig för kroppen och där man äter av allt, men i olika proportioner.
    Dessutom: det finns många fler överviktiga än ätstörda människor i Sverige. Varför tycker ni alltså att övervikt är helt okej (och antar att övervikt inte leder till ätstörningar)?

Jag ser inte att pappans kost är så bedrövlig. Pappan behöver öka på grönsaker men vad mer anser du är direkt hälsoskadligt?

Barnen är också inte feta av TS att läsa utan ett barn vägde vid en invägning några hekto för mkt.

TS har inte en hälsosam inställning till mat, hon räknar, kontrollerar, blir stressad och upplever sig misslyckad om ett barn väger några hekto för mycket.
  • Core
    Spucks skrev 2022-07-24 11:49:49 följande:

Ändå svarar nästan alla här att det kvittar om barn är överviktig eller inte, att det kvittar hur mycket sötsaker de stoppar i sig. Folk applåderar pappan som helt skiter i sina barns hälsa genom att mata dem med mycket skräpmat och sötsaker och tycker att frukt och grönt är helt onödig. Folk berättar stolt hur de själva gör likadant med sina barn.

Ja, några formuleringar TS använder är extrema, men det ändrar inte på saken att kosten pappan ger sina barn är extrem onyttig och därmed en hälsofara för barnen och att vad TS beskriver hur hennes barn äter när hon är ansvarig är som det egentligen ska vara.
    Man fostrar inte ätstörningar genom en varierad, mestadels nyttig kost och genom att lära sig att onyttiga saker är okej, men med måtta. Såhär fostrar man en hälsosam inställning till mat, där man vet vad kroppen behöver, vad som är bra och dålig för kroppen och där man äter av allt, men i olika proportioner.
    Dessutom: det finns många fler överviktiga än ätstörda människor i Sverige. Varför tycker ni alltså att övervikt är helt okej (och antar att övervikt inte leder till ätstörningar)?

dagens feta barn har inte att göra med normal svensk kost, utan för lite rörelse, stillasittande. Det är helt fel att lägga fokus vid viktökning och noja över mat, lägg fokus och förstärk andra positiva saker istället, som rörels.

• Spucks
    Anonym (X) skrev 2022-07-24 11:58:55 följande:
    Jag ser inte att pappans kost är så bedrövlig. Pappan behöver öka på grönsaker men vad mer anser du är direkt hälsoskadligt?
    Om du inte förstå vad som är hälsoskadlig när man livnära sig till stor del med "tomma" kolhydrater och tillsatt socker och inte äter något grönt alls, är det kanske läge att läsa på lite om hälsosam kost.
  • Anonym (X)
    Spucks skrev 2022-07-24 12:07:38 följande:
    Om du inte förstå vad som är hälsoskadlig när man livnära sig till stor del med "tomma" kolhydrater och tillsatt socker och inte äter något grönt alls, är det kanske läge att läsa på lite om hälsosam kost.
    Vad jag förstod var detta en normal vecka:

Lax på spenatbädd, med citronsås (på grädde) och makthavare. plockgrönsaker till. 
    Kyckling på plåt, med rostad potatis, rostade grönsaker och hummus
    Potatis- och purjolökssoppa, kidneybönor 
    Caesarsallad med både bacon och dressing 
    Svamprisotto med torkad serrano och bakade tomater

En hel del grönt i det.
  • Spucks
    Core skrev 2022-07-24 12:06:24 följande:

dagens feta barn har inte att göra med normal svensk kost, utan för lite rörelse, stillasittande. Det är helt fel att lägga fokus vid viktökning och noja över mat, lägg fokus och förstärk andra positiva saker istället, som rörels.

Vad är "normal svensk kost"? Jo, man blir fet av för mycket kalorier, speciellt av för mycket tillsatt socker. Visst har rörelse en betydelse, men bara en liten, det mest relevanta är kosten. 
  • Anonym (....)
    Anonym (X) skrev 2022-07-24 12:16:17 följande:
    Vad jag förstod var detta en normal vecka:

Lax på spenatbädd, med citronsås (på grädde) och makthavare. plockgrönsaker till. 
    Kyckling på plåt, med rostad potatis, rostade grönsaker och hummus
    Potatis- och purjolökssoppa, kidneybönor 
    Caesarsallad med både bacon och dressing 
    Svamprisotto med torkad serrano och bakade tomater

En hel del grönt i det.
    Det är dock det som mamman lagar.
Svar på tråden Lätt överviktigt barn och motstånd från pappan