• Anonym (Mamma)

Lätt överviktigt barn och motstånd från pappan

Jag har en nybliven sexåring som jag ställde på vågen idag och upptäckte att hon är överviktig. Det handlar om ett par hekto, men det är ändå över gränsen. 

Jag fick ett rejält stresspåslag. Jag själv har levt med ätstörningar sen sena tonåren  och har stenkoll på vad jag (och familjen) äter. Jag planerar veckans måltider för att få det både näringsriktigt, gott och snabbt nog för vardagar. Grönsaker är en självklar del. Barnet i fråga äter i princip allt, från kokt fisk, till ugnsbakad kål. Vi vuxna är normalviktiga, åt det smalare hållet. 

Jag tog upp det med min man som suckade och menade att jag bara ser problem. Själv är jag så vansinnigt stressad. Jag vet att hon alltid varit tyngre, om än normalviktig, och har därför sett till att vi bara äter en kaka när vi fikar, inte låta barnet köpa stora strutar utan allra helst isglass och erbjuda smaksatt mineralvatten till helgen om det ska drickas speciellt. Glass och fika sker, under min övervakning, sällan. Godis äts i princip aldrig och vi har aldrig chips eller så, förutom till Mello. Pappan, å andra sidan, fikar varje dag på lovet, låter barnet köpa en dajmstrut på stranden, och serverar i princip aldrig grönsaker, men gärna gräddig pasta. Av den anledningen står jag för nästan all matlagning, men de senaste månaderna har pappan fått ta mer pga jobb och hälsa. 

Jag vet inte hur jag ska hantera det. Dels känns det som ett misslyckande i mitt föräldraskap och dels känner jag att jag jobbar i motvind. Det är jag som måste ta på mig ännu mer ansvar om jag vill ändra något i barnets kost. 

Jag förstår också att det delvis är min ätstörning som talar. Intellektuellt förstår jag att vi kommer återgå till normala vanlr efter lovet och att hon, som stått still i längden, snart kommer göra ett längdskutt. Och jag vill på intet sätt att hon ska hamna där jag hamnade! 

Hur gör man? Det är alltså inte kostråd jag behöver, utan hanteringsråd. 

• Svar på tråden Lätt överviktigt barn och motstånd från pappan
  • mammatill6
    Anonym (Bmi) skrev 2022-07-25 12:27:04 följande:

Fast jag fattar inte. Varför är det ok att kolla att de går upp i vikt som de ska men inte att de INTE går upp i vikt som de ska?

Barn ska ha normalvikt, vi föräldrar ska ha koll på att de har normalvikt eftersom avvikelser åt båda hållen är dåliga för hälsan. Och vet man inte riktigt om den kost man har hemma är lagom och bra så är ju detta med vågen ett bra sätt att över tid följa om de äter bra.  

Att lära ett barn redan från ung ålder att man ska väga sig för att hålla koll på siffrorna och om det visa nåt hekto för mycket ska man dra ner på saker. Risken för tonåringar som inte vågar äta en glass utan kolla vikten först, som hoppar över måltider för att inte lägga på sig är enorm då.Det är väl bättre att lära barnen att äta bra mat, att man kan äta allt men inte alltid och vad en balanswrad kost är. Sen en del kroppar väger mer och andra mindre. Min ena dotter är smal och helt normalt byggd. Tränar massor, äter bra mat. Men enligt vikten 1 kg övervikt. 
  • mari123

Är ju illa när man har HELT olika uppfattning om hur ens gemensamma barn ska fostras. När det gäller småsaker så är det ju inga problem kanske MEN ett litet barns vikt är ingen småsak om man frågar mig. Små barn ska inte vara överviktiga. Överviktiga barn blir dito vuxna med en nästan 100%-ig sannolikhet. Är det ett problem? Nä kanske inte för alla.

• Anonym (Bmi)
    mammatill6 skrev 2022-07-25 12:48:38 följande:
    Att lära ett barn redan från ung ålder att man ska väga sig för att hålla koll på siffrorna och om det visa nåt hekto för mycket ska man dra ner på saker. Risken för tonåringar som inte vågar äta en glass utan kolla vikten först, som hoppar över måltider för att inte lägga på sig är enorm då.Det är väl bättre att lära barnen att äta bra mat, att man kan äta allt men inte alltid och vad en balanswrad kost är. Sen en del kroppar väger mer och andra mindre. Min ena dotter är smal och helt normalt byggd. Tränar massor, äter bra mat. Men enligt vikten 1 kg övervikt. 
    Fast vi har aldrig någonsin värderat siffrorna utan bara regelbundet tagit måtten längd, vikt och skostorlek och skrivit upp. Vi har aldrig ens en sekund kommenterat siffrorna. 

Nu är mina barn 12 och 14 och sista åren har vi blivit lite försiktiga i att just väga den äldsta, för att det skulle kunna uppfattas som känsligt av henne. Men längd och fotstorlek håller vi ju fortfarande koll på och blir det anledning att kolla vikten (läkarbesök i skolan och liknande) så bara antecknar jag den, fortfarande utan minsta kommentar. 
  • mammatill6
    Anonym (Bmi) skrev 2022-07-25 13:23:13 följande:
    Fast vi har aldrig någonsin värderat siffrorna utan bara regelbundet tagit måtten längd, vikt och skostorlek och skrivit upp. Vi har aldrig ens en sekund kommenterat siffrorna. 

Nu är mina barn 12 och 14 och sista åren har vi blivit lite försiktiga i att just väga den äldsta, för att det skulle kunna uppfattas som känsligt av henne. Men längd och fotstorlek håller vi ju fortfarande koll på och blir det anledning att kolla vikten (läkarbesök i skolan och liknande) så bara antecknar jag den, fortfarande utan minsta kommentar. 
    Men går det då att jämföra med tS som förfasas över ett par hekto övervikt, att barnen får köpa Daimstrut fast hon tycker de kan hålla sig till isglass och äter man glass så äter man inte mellis?
  • Anonym (Mamma)
    mammatill6 skrev 2022-07-25 13:27:24 följande:
    Men går det då att jämföra med tS som förfasas över ett par hekto övervikt, att barnen får köpa Daimstrut fast hon tycker de kan hålla sig till isglass och äter man glass så äter man inte mellis?

Man kan visst äta mellis om man äter glass, men kanske inte om man äter en hel dajmstrut. Då kan väl melliset lika gärna vara glassen, istället för både och? Vi äter till exempel en frukt, en macka, lite yoghurt, etc till mellis. Vi äter inte frukt OCH macka OCH yoghurt OCH glass OCH smoothie OCH äggröra. Eftersom barnen äter så pass bra vid huvudmålen, behöver de inte mer än lite stöttning vid mellis. 

Men återigen, det vore klart lämpligt om du kunde läsa det jag skriver istället!

• mammatill6
    Anonym (Mamma) skrev 2022-07-25 13:32:23 följande:

Man kan visst äta mellis om man äter glass, men kanske inte om man äter en hel dajmstrut. Då kan väl melliset lika gärna vara glassen, istället för både och? Vi äter till exempel en frukt, en macka, lite yoghurt, etc till mellis. Vi äter inte frukt OCH macka OCH yoghurt OCH glass OCH smoothie OCH äggröra. Eftersom barnen äter så pass bra vid huvudmålen, behöver de inte mer än lite stöttning vid mellis. 

Men återigen, det vore klart lämpligt om du kunde läsa det jag skriver istället!

Läser det du aktriser, och det du skriver är oroande. sen försöker du o inlägg efter inlägg förklara sig istället för att ta till sig att uppenbarligen reagerae fler än jag.
    att sitta på stranden o h äta mellis följt av en glass är inget konstigt. Sätter du lägger fram det är det ditt beslut att så ska det vara, antingen mellis eller glass. Inte att det är barnets åsikt och hunger som bestämmer det. Inget konstigt man man väljer Daimstrut till mellis, det konstiga i det är att du förfasas över att barnet får köa Daimstrut istället för isglass. Att du tycker det är konstigt att öka mellis o en glass. Det är oroande. Barn växer massor och behöver energi. På sommaren rör de sig massor ute.
    Dwt som man reagerar på är sitt sätt att uttrycka att du har stenkol på vad alla äter. 
  • mari123

OT OT kanske men tankar i ämnet. Förr i tiden......ja egentligen rätt nyligen så var en sexåring oftast en mager, benig figur! Gänglig, och som växte snabbt. Kramgoa ungar som inte var mjuka att krama kanske men så härliga:) Minns aldrig att jag såg en fet sexåring när jag jobbade på förskola sent 70-tal. VAD har hänt?

• Anonym (....)
    mari123 skrev 2022-07-25 15:39:05 följande:

OT OT kanske men tankar i ämnet. Förr i tiden......ja egentligen rätt nyligen så var en sexåring oftast en mager, benig figur! Gänglig, och som växte snabbt. Kramgoa ungar som inte var mjuka att krama kanske men så härliga:) Minns aldrig att jag såg en fet sexåring när jag jobbade på förskola sent 70-tal. VAD har hänt?

Vi har bättre ekonomi, vilket innebär att vi köper annan mat och framförallt har råd att köpa mat. 
  • cosinus
    Anonym (Mamma) skrev 2022-07-25 13:32:23 följande:

Problemet är väl att din hjärna hela tiden gör dessa analyser och på något sätt räknar ut vad du tycker är rimligt och inte.

Försök att hitta bra strukturer rent generellt som familj och sen om det råkar sammanfalla med både saft, daimstrut och efterrätt hos någon kompis vissa dagar så spelar det mindre roll för det är undantagsfall.

Vi har gjort så att man ibland får glass när man badar t ex, ibland inte, ibland begränsar jag till isglass om det är för nära middag eller att jag helt enkelt är för snål. Jag har inte velat hamna i fällan som många av barnens kompisars familjer där ungarna kräver glass direkt de kommit innanför grindarna på badet och sen är beredda att åka hem när glassen är uppäten. Bad är inte per definition lika med glass. Däremot när de väl får det så skiter jag fullständigt i vad de ätit utöver det samma dag.

Jag får intrycket av att din man vet precis vilket kalkylerande du gör hela tiden och känner sig lätt övervakad och därmed passar på när du inte är med. Risken är stor att dina barn kommer bete sig på samma sätt när de blir stora nog att lägga ihop pusselbitarna. 

Fortsätt med era i grunden bra vanor och det kanske vore en bra ide att låta din man och skolsköterskan stå för kommande vägningar. Du behöver inte ens veta barnens vikt om du känner att du har svårt att hantera det.
  • Spucks
    Anonym (X) skrev 2022-07-24 17:32:32 följande:

Du vet ju mammans sida här dock. Pappan kanske inte ger sina barn det hon skriver.

Det är klart att vi bara hör mammans sida. Ja, kanske stämmer det inte och pappan gör inte alls som hon säger. Kanske gör hon själv inte som hon säger. Kanske har hon inte ens barn ....
    Jag svarar utgående ifrån vad TS skriver, allt annat vore helt meningslöst.
    Anonym (Stina) skrev 2022-07-24 18:28:52 följande:
    Vad är det du inte förstår? 
    Det jag inte förstår är att personen jag riktade mitt svar till påstår om och om igen att barnet inte är överviktig med vägrar att svara på frågan när överikten börjar.
    Men kanske du kan svara? När börjar övervikt, om inte vid gränsen till övervikt?
    Anonym (Bmi) skrev 2022-07-25 12:27:04 följande:

Fast jag fattar inte. Varför är det ok att kolla att de går upp i vikt som de ska men inte att de INTE går upp i vikt som de ska?

Barn ska ha normalvikt, vi föräldrar ska ha koll på att de har normalvikt eftersom avvikelser åt båda hållen är dåliga för hälsan. Och vet man inte riktigt om den kost man har hemma är lagom och bra så är ju detta med vågen ett bra sätt att över tid följa om de äter bra.  

Det är precis samma sak jag tänkte också. Att TS barn vägs på BVC och när en läkare kräver det är hemsk, för då lär sig barnet att vikt är viktig och blir ju säker ätstörd, speciellt om mamman ser till att barnet inte blir överviktig. Men väger man barn flera gånger per år för att se till att barnet inte blir underviktig är det helt okej? Varför är undervikt något man absolut måste undvika - vilket inkludera att man får väga barnen oftas och anpassa deras mat till vikten och viktmålet - med övervikt är helt okej?

Svar på tråden Lätt överviktigt barn och motstånd från pappan