• Anonym (Mamma)

Lätt överviktigt barn och motstånd från pappan

Jag har en nybliven sexåring som jag ställde på vågen idag och upptäckte att hon är överviktig. Det handlar om ett par hekto, men det är ändå över gränsen. 

Jag fick ett rejält stresspåslag. Jag själv har levt med ätstörningar sen sena tonåren  och har stenkoll på vad jag (och familjen) äter. Jag planerar veckans måltider för att få det både näringsriktigt, gott och snabbt nog för vardagar. Grönsaker är en självklar del. Barnet i fråga äter i princip allt, från kokt fisk, till ugnsbakad kål. Vi vuxna är normalviktiga, åt det smalare hållet. 

Jag tog upp det med min man som suckade och menade att jag bara ser problem. Själv är jag så vansinnigt stressad. Jag vet att hon alltid varit tyngre, om än normalviktig, och har därför sett till att vi bara äter en kaka när vi fikar, inte låta barnet köpa stora strutar utan allra helst isglass och erbjuda smaksatt mineralvatten till helgen om det ska drickas speciellt. Glass och fika sker, under min övervakning, sällan. Godis äts i princip aldrig och vi har aldrig chips eller så, förutom till Mello. Pappan, å andra sidan, fikar varje dag på lovet, låter barnet köpa en dajmstrut på stranden, och serverar i princip aldrig grönsaker, men gärna gräddig pasta. Av den anledningen står jag för nästan all matlagning, men de senaste månaderna har pappan fått ta mer pga jobb och hälsa. 

Jag vet inte hur jag ska hantera det. Dels känns det som ett misslyckande i mitt föräldraskap och dels känner jag att jag jobbar i motvind. Det är jag som måste ta på mig ännu mer ansvar om jag vill ändra något i barnets kost. 

Jag förstår också att det delvis är min ätstörning som talar. Intellektuellt förstår jag att vi kommer återgå till normala vanlr efter lovet och att hon, som stått still i längden, snart kommer göra ett längdskutt. Och jag vill på intet sätt att hon ska hamna där jag hamnade! 

Hur gör man? Det är alltså inte kostråd jag behöver, utan hanteringsråd. 

• Svar på tråden Lätt överviktigt barn och motstånd från pappan
  • Spucks
    Anonym (X) skrev 2022-07-24 12:16:17 följande:
    Vad jag förstod var detta en normal vecka:

Lax på spenatbädd, med citronsås (på grädde) och makthavare. plockgrönsaker till. 
    Kyckling på plåt, med rostad potatis, rostade grönsaker och hummus
    Potatis- och purjolökssoppa, kidneybönor 
    Caesarsallad med både bacon och dressing 
    Svamprisotto med torkad serrano och bakade tomater

En hel del grönt i det.

Det är en normal vecka när mamman ansvarar för maten. Men problemet är ju pappan, där det inte äts några grönaker alls och mycket socker varenda dag.

• Anonym (X)
    Spucks skrev 2022-07-24 12:21:04 följande:

Det är en normal vecka när mamman ansvarar för maten. Men problemet är ju pappan, där det inte äts några grönaker alls och mycket socker varenda dag.

Jag ser mamman och pappan som lika mkt problem då. En pappa som inte förstår att grönsaker är viktigt och en mamma som får panik och känner sig misslyckad om dottern väger några hekto för mkt vid en egen invägning.

Två fel blir inte ett rätt.
  • 8airam8
    Spucks skrev 2022-07-24 12:21:04 följande:

Problemet är mammans gamla ätstörning och den ångest som riskerar att föras över till barnet. 
    The first glass of wine is all about the food, the second glass is about love and the third glass is about mayhem.
  • Emiz

Tycker självklart synd om dig :( MEN lämna din dotter utanför dina problem. Jag tycker inte att ditt beteende eller tankesätt är friskt. Hade ditt barn varit tjockt och du serverade skräpmat, godis och snacks/läsk flera ggr i veckan så hade det varit ett problem. Ditt barns vikt är helt normal och hon äter bra mat samt rör på sig gör inget med några extra kilo. Att äta gottesaker en gång i veckan är väl ändå ok? Ibland blir det mer beror väl på ledighet osv. Du får kämpa med dig själv/söka hjälp men introducera inte sån ångestframkallande livsstil till ditt lilla barn. Ta hand om dig

• Spucks
    Anonym (X) skrev 2022-07-24 12:24:46 följande:
    Jag ser mamman och pappan som lika mkt problem då. En pappa som inte förstår att grönsaker är viktigt och en mamma som får panik och känner sig misslyckad om dottern väger några hekto för mkt vid en egen invägning.

Två fel blir inte ett rätt.
    8airam8 skrev 2022-07-24 12:25:27 följande:
    Problemet är mammans gamla ätstörning och den ångest som riskerar att föras över till barnet. 
    Jag håller med om att TS extrem stressande är inte bra och att barnen troliger känner av det. Men ändå är hennes inställning till kosten den som är hälsosam och det är pappans komplett strunt i en hälsosam kost som förvärrar situationen.
    Jag ser allts
    å ansvaret helt hos pappan, för han skadar barnen på två sätt - åt ena sidan genom att helt skita i barnens kost och åt andra sidan genom att stressa mamman med detta beteende vilket påverkar barnen.
  • Emiz

Skulle också uppmana dig att sluta väga flickan. Låt BVC/skolsköterska sköta det. Jag väger mitt barn efter att han varit sjukt för att försäkra mig om att han ej TAPPAT vikt 

• Emiz

Din mans beteende att helt strunta i nyttig mat är inte heller så klokt

• Limajo
    Spucks skrev 2022-07-24 12:29:55 följande:
    Jag håller med om att TS extrem stressande är inte bra och att barnen troliger känner av det. Men ändå är hennes inställning till kosten den som är hälsosam och det är pappans komplett strunt i en hälsosam kost som förvärrar situationen.
    Jag ser alltså ansvaret helt hos pappan, för han skadar barnen på två sätt - åt ena sidan genom att helt skita i barnens kost och åt andra sidan genom att stressa mamman med detta beteende vilket påverkar barnen.
    Det kan ju också vara så att pappan är mycket väl medveten om sin frus ätstörningar och försöker balansera upp hennes kontrollbehov med en mer avslappnad attityd för att inte föra över dessa på barnet. 
  • Spucks
    Limajo skrev 2022-07-24 12:33:52 följande:
    Det kan ju också vara så att pappan är mycket väl medveten om sin frus ätstörningar och försöker balansera upp hennes kontrollbehov med en mer avslappnad attityd för att inte föra över dessa på barnet. 
    Det kallar du för balansera? Att man ge barnen mest skräp för att mamman ger dem balanserad mat?
    Det är inget balanserande, om han gör det med flit, utan ett elakt ältande på barnens bekostnad. 
  • mammatill6
    Spucks skrev 2022-07-24 12:29:55 följande:
    Jag ser alltså ansvaret helt hos pappan, för han skadar barnen på två sätt - åt ena sidan genom att helt skita i barnens kost och åt andra sidan genom att stressa mamman med detta beteende vilket påverkar barnen.

Det står ju inte att han helt struntar i nyttig mat. Ts answr det. pappan tycker det är ok att äta fruktyoghurt, ja det för många barn och vuxna. Pappan anser att man kan äta en stor glass och äta glass varje dag på sommaren, ja det gör nog många på sommaren. Pappan anser att det inte är nåt att reagera på att ett barn har ett par hekto övervikt, ja det är helt rätt. Det står att han gärna serverar gräddig pasta, ja vem tusan gör inte det. Det står inte att han gör det varje dag. 

det står att han fikar varje dag på jobbet, inte att han serverar barnenfika varje dag.
     Det står att hon anser att man äter naturell Yoggi och att hon har stenkoll på vad alla äter. Känns det sunt?

Svar på tråden Lätt överviktigt barn och motstånd från pappan