• Spucks

Lätt överviktigt barn och motstånd från pappan

Jag är väldig förundrad över svaren i tråden. Övervikt och fetma ökar, även bland barn, och är den största hälsorisken i samhället (precis som i de flesta andra västerlänska staterna). Det vet man, det är inget nytt. Man vet också att en stor del av överviktiga barn förbli överviktiga om vuxna, eller blir tom adipös. Man vet också att maten är den viktigaste aspekten som påverkar vikten, rörelse har bara lite effekt ("You can't outrun a bad diet.") Man vet att en dålig kost påverka hälsan även på andra sätt en bara vikten. Man vet att kostvanor är svårt att bryta.

Änd
    å svarar nästan alla här att det kvittar om barn är överviktig eller inte, att det kvittar hur mycket sötsaker de stoppar i sig. Folk applåderar pappan som helt skiter i sina barns hälsa genom att mata dem med mycket skräpmat och sötsaker och tycker att frukt och grönt är helt onödig. Folk berättar stolt hur de själva gör likadant med sina barn.
    Jag blir mördrädd när jag läser det här! Om de flesta föräldrar tänker som de som svarade här, ser Sverige snart ut som USA vad gäller övervikt/fetma och releterade hälsoproblem.

Ja, n
    ågra formuleringar TS använder är extrema, men det ändrar inte på saken att kosten pappan ger sina barn är extrem onyttig och därmed en hälsofara för barnen och att vad TS beskriver hur hennes barn äter när hon är ansvarig är som det egentligen ska vara.
    Man fostrar inte ätstörningar genom en varierad, mestadels nyttig kost och genom att lära sig att onyttiga saker är okej, men med m
    åtta. Såhär fostrar man en hälsosam inställning till mat, där man vet vad kroppen behöver, vad som är bra och dålig för kroppen och där man äter av allt, men i olika proportioner.
    Dessutom: det finns m
    ånga fler överviktiga än ätstörda människor i Sverige. Varför tycker ni alltså att övervikt är helt okej (och antar att övervikt inte leder till ätstörningar)?

• Spucks
    Anonym (X) skrev 2022-07-24 11:58:55 följande:
    Jag ser inte att pappans kost är så bedrövlig. Pappan behöver öka på grönsaker men vad mer anser du är direkt hälsoskadligt?
    Om du inte förstå vad som är hälsoskadlig när man livnära sig till stor del med "tomma" kolhydrater och tillsatt socker och inte äter något grönt alls, är det kanske läge att läsa på lite om hälsosam kost.
  • Spucks
    Core skrev 2022-07-24 12:06:24 följande:

dagens feta barn har inte att göra med normal svensk kost, utan för lite rörelse, stillasittande. Det är helt fel att lägga fokus vid viktökning och noja över mat, lägg fokus och förstärk andra positiva saker istället, som rörels.

Vad är "normal svensk kost"? Jo, man blir fet av för mycket kalorier, speciellt av för mycket tillsatt socker. Visst har rörelse en betydelse, men bara en liten, det mest relevanta är kosten. 
  • Spucks
    Anonym (X) skrev 2022-07-24 12:16:17 följande:
    Vad jag förstod var detta en normal vecka:

Lax på spenatbädd, med citronsås (på grädde) och makthavare. plockgrönsaker till. 
    Kyckling på plåt, med rostad potatis, rostade grönsaker och hummus
    Potatis- och purjolökssoppa, kidneybönor 
    Caesarsallad med både bacon och dressing 
    Svamprisotto med torkad serrano och bakade tomater

En hel del grönt i det.

Det är en normal vecka när mamman ansvarar för maten. Men problemet är ju pappan, där det inte äts några grönaker alls och mycket socker varenda dag.

• Spucks
    Anonym (X) skrev 2022-07-24 12:24:46 följande:
    Jag ser mamman och pappan som lika mkt problem då. En pappa som inte förstår att grönsaker är viktigt och en mamma som får panik och känner sig misslyckad om dottern väger några hekto för mkt vid en egen invägning.

Två fel blir inte ett rätt.
    8airam8 skrev 2022-07-24 12:25:27 följande:
    Problemet är mammans gamla ätstörning och den ångest som riskerar att föras över till barnet. 
    Jag håller med om att TS extrem stressande är inte bra och att barnen troliger känner av det. Men ändå är hennes inställning till kosten den som är hälsosam och det är pappans komplett strunt i en hälsosam kost som förvärrar situationen.
    Jag ser allts
    å ansvaret helt hos pappan, för han skadar barnen på två sätt - åt ena sidan genom att helt skita i barnens kost och åt andra sidan genom att stressa mamman med detta beteende vilket påverkar barnen.
  • Spucks
    Limajo skrev 2022-07-24 12:33:52 följande:
    Det kan ju också vara så att pappan är mycket väl medveten om sin frus ätstörningar och försöker balansera upp hennes kontrollbehov med en mer avslappnad attityd för att inte föra över dessa på barnet. 
    Det kallar du för balansera? Att man ge barnen mest skräp för att mamman ger dem balanserad mat?
    Det är inget balanserande, om han gör det med flit, utan ett elakt ältande på barnens bekostnad. 
  • Spucks
    mammatill6 skrev 2022-07-24 12:38:16 följande:

Det står inte att han gör det varje dag. 

Jo, det är precis vad hon skriver. Och det är ju det som är problemet för TS - att pappan servera detta varje dag.
    Anonym (X) skrev 2022-07-24 12:38:38 följande:
    Mamman är inte oskyldig här. Hon har ett ansvar för sina reaktioner och vad hon förmedlar.
    Visst är hon ansvarig för sina reaktioner. Men samtidig tycker jag det är helt normalt att man blir orolig när den andra föräldrarn skiter i barnens hälsa. 
  • Spucks
    Anonym (Osunt) skrev 2022-07-24 12:49:01 följande:
    Jag reagerar inte särskilt mycket på kosten i sig  utan på de känslor som styr bakom och som lyser igenom alla TS inlägg
     Att äta varierat är absolut viktigt men lika viktigt är att lära sig ett neutralt förhållningssätt till mat. Att känna att man duger oavsett vikten.

Allt nyttigt kan ju bli onyttigt om det görs med osund motivation.

Jag har vuxit upp med en mamma med TS förhållningssätt och bakgrund med behandlade ätstörningar. Att äta nyttigt var väldigt viktigt för min mamma och hon besatt kunskaper i kostlära och matens sammansättning. 

Alla vi 3 barn lärde oss att vikt=viktigt och mått på hur lyckad man var.
    Vi pratade inte heller om vikt hemma men det fanns där under ytan och man såg på hela mamma hur nöjd hon var att vi var åt det smala hållet och att det var bekymmersamt när vi i tonåren gick upp lite mer i perioder.
    Mat var något som skulle regleras och det fanns god mat och farlig mat. Klarade man att äta mindre av den farliga maten så var man duktig.

Vi 3 barn tog mindre portioner av maten för vi såg att mamma gladdes av det och var sen hungriga och små-åt i smyg.
    Mamma berättade för vänner och släkt att vi minsann inte var några sockertorskar. Det var tydligt att det var värderat som något bra. Att tycka om sötsaker var kopplat till något dåligt.
     Alla vi syskon köpte dock godis i lönndom och åt på rummet.
    Vi har alla haft ett problematiskt förhållningssätt till mat under uppväxten och fått jobba med det i vuxen ålder. Min syster har fortfarande inte ett sunt förhållningssätt utan kämpar med att hitta balansen.
    Jag har idag lite övervikt men är nöjdare och gladare än när jag hade perfekt vikt. Mat är bara mat.  Mamma tycker att det är problematiskt med både min vikt och min inställning, det märks. Men jag är hellre lycklig än smal.

Jag önskar att jag hade haft en pappa som hade kunnat balansera upp det men han dog när jag var liten.

Jag kan ju inte säga något om TS och min mamma är likadana men mycket känner jag igen...
    Jag förstå absolut att en besatthet med maten är problematisk, jag skrev också i mitt inlägg att jag reagerade på en del av TS ordval.
    Men det ändrar inte på saken att pappans förhållningssätt till mat skadar barnen minst lika mycket. Som sagt, övervikt och fetma är ett större samhällsproblem och drabbar fler människor än ätstörningar. Ändå bryr sig de flesta här om en potentiell framtida ätstörning och inte alls om den redan begynnande övervikt.
    Anonym (X) skrev 2022-07-24 12:49:08 följande:
    Barnen är dock normalviktiga. 
    Nej, det är ju just det dottern inte är. Visst, hon är bara några hekto över gränsen, men ändå äver gränsen och därmed inte normalviktig. Och om pappan fortsätter som han gör går det inte i riktning normalvikt igen, när hon "växer till sig", utan det kommer bara gå uppåt.
  • Spucks
    Anonym (....) skrev 2022-07-24 13:11:03 följande:
    Jo, dottern är inom normalspannet för sin ålder och längd. 
    Dottern är ÖVER gränsen till normalvikt, alltså är hon inte inom normalspannet. Det är det gränsen betyder, även om de flesta här tydligen tycker att är man bara lite över gränsen är man inte över gränsen. Var går gränsen då, om man inte är överviktig om man bara är lite överviktig? 
    Om gränsen till dotterns längd g
    år tex vid 25kg och barnet väger 25,3kg, är hon inte överviktig, för hon är bara lite över gränsen? När börjar övervikten om inte vid gränsen till övervikt? Vid 25,5kg? Med det är ju entbart några hekto över 25,3kg, som är ju fortfarande normalvikt om gränsen till övervikt börjar vid 25kg. Eller vid 26kg? Med det är ju enbart några hekto över 25,5kg, som vi nu fastställt är inom normalspannet, så det kan inte heller vara övervikt. Så kan vi fortsätta i evigheter.

Allts
    å, igen: var går den "riktiga" gränsen om den gränsen som anges inte gäller. Någonstans måste det finnas en gräns mellan normalvikt och övervikt.
  • Spucks
    Anonym (Osunt) skrev 2022-07-24 13:15:50 följande:
    Därför tycker jag också att de behöver hitta ett gemensamt sunt förhållningssätt. Tror de båda drar åt olika håll av rädsla för den andres förhållningssätt...
    Ja, det håller jag absolut med om att de behöver jobba tillsammans. Men jag ser ändå pappan som problemet. För maten barnen får av mamman är varierad och inkluderar allt - även onyttigt. Det vore något annat om mamman vore extremt gällande maten, tex. aldrig tillåter något sött osv. Men det gör hon ju inte, så pappan har ingen anledning att "balansera" ett extrem från mammans sida med ett annat extrem, för det finns inget extrem i mammans mat.
    Anonym (Osunt) skrev 2022-07-24 13:15:50 följande:
    Och bara ett tillägg. Tror att det finns ett stort mörkertal gällande ätstörningar medan övervikt registreras mer genom skolhälsovården.
    Mina och mina 2 syskons ätstörningar finns inte bokförda för vi sökte inte om behandling...men har ändå mått fruktansvärt dåligt och fått vardagen präglad av vikt/mat/kontroll. Vi trodde det var normalt beteende bara att vi var dåliga som inte klarade av att hålla oss på mattan.
    "?Vi klarade inte ens av att bli anorektiska"
    Det har du säkert rätt i, psykiska problem är ju tyvärr fortfarande ett sorts tabu och blir oftas inte uppmärksammat eller tagen på allvar. Så visst, det finns säkert fler med ätstörningar än vad statistiken säger (även om de oftas jobbar med gissningar av odiagnostiserade fall). Samtidig har ju även övervikt/fetma oftas en negativ påverkan på måendet, vilket inte heller uppfattas korrekt av statistiken.
  • Spucks
    Anonym (....) skrev 2022-07-24 14:01:21 följande:

SPUCKS: Några hekto över som 6 åring är INTE övervikt. 

Varför besvarar du inte min fråga? Var börjar övervikten om inte vid gränsen till övervikt?
  • Spucks
    Anonym (X) skrev 2022-07-24 17:32:32 följande:

Du vet ju mammans sida här dock. Pappan kanske inte ger sina barn det hon skriver.

Det är klart att vi bara hör mammans sida. Ja, kanske stämmer det inte och pappan gör inte alls som hon säger. Kanske gör hon själv inte som hon säger. Kanske har hon inte ens barn ....
    Jag svarar utgående ifrån vad TS skriver, allt annat vore helt meningslöst.
    Anonym (Stina) skrev 2022-07-24 18:28:52 följande:
    Vad är det du inte förstår? 
    Det jag inte förstår är att personen jag riktade mitt svar till påstår om och om igen att barnet inte är överviktig med vägrar att svara på frågan när överikten börjar.
    Men kanske du kan svara? När börjar övervikt, om inte vid gränsen till övervikt?
    Anonym (Bmi) skrev 2022-07-25 12:27:04 följande:

Fast jag fattar inte. Varför är det ok att kolla att de går upp i vikt som de ska men inte att de INTE går upp i vikt som de ska?

Barn ska ha normalvikt, vi föräldrar ska ha koll på att de har normalvikt eftersom avvikelser åt båda hållen är dåliga för hälsan. Och vet man inte riktigt om den kost man har hemma är lagom och bra så är ju detta med vågen ett bra sätt att över tid följa om de äter bra.  

Det är precis samma sak jag tänkte också. Att TS barn vägs på BVC och när en läkare kräver det är hemsk, för då lär sig barnet att vikt är viktig och blir ju säker ätstörd, speciellt om mamman ser till att barnet inte blir överviktig. Men väger man barn flera gånger per år för att se till att barnet inte blir underviktig är det helt okej? Varför är undervikt något man absolut måste undvika - vilket inkludera att man får väga barnen oftas och anpassa deras mat till vikten och viktmålet - med övervikt är helt okej?

• Spucks

Vad jag inte heller förstå: varför är det hemsk att äta glass istället för mellis? Varför ska det ätas jämt, enligt många på FL? Det ska ätas frukost och mellanmål och lunch och mellanmål igen och middag och kvällsmat och emellan det ska det fikas och ätas glass .... 

• Spucks
    Anonym (Sunt förnuft) skrev 2022-07-25 22:19:50 följande:
    Jag tror såhär, att många inte anser att något kilo över gränsen är någon stor fara. 
    Det finns en skillnad mellan "Lite över gränsen är ingen fara" och "Lite över gränsen är inte övervikt". Jag svarade just på flera påstående som anser att är man bara lite över gränsen till övervikt är man inte överviktig.
  • Spucks
    Anonym (X) skrev 2022-07-27 20:42:26 följande:

Jag läser vad du skriver. Se vad bla Tvillingmorsa citerar ovan. Du beskriver ett förhållningssätt till mat som gör att man som barn kan börja fundera över vad som är grejen.

Vet barn som inte fick äta chips hemma för mamma och pappa. En dag hade de fått en liten chipspåse på fest, och var jätterädda för vad föräldrarna skulle säga att de hade något förbjudet.

Det blir osunt. 

Ditt stresspåslag hade nu mer med din egen ätstörning att göra tror jag (du ser kanske dig själv i din dotter?) men sammantaget med annat blir helheten svår för barnen.

Jag troe inte du tar till dig av det folk skrivit i tråden om detta dock - vilket också kanske är ätstörningen som spökar lite? Därför kan det nog vara klokt att ta det med någon annan än ett forum.

Hmmm, så du tycker att man inte får förbjuda saker för barnen för de kanske få det någon annanstans och då blir de stressade?

Jag vet att många barn inte får dricka läsk, speciellt inte cola, när de är små. Många andra däremot får det, speciellt i familjer med lägre utbildningsnivå. Tror du alltså att det är hemsk om man inte tillåter att ett litet barn dricker läsk, för de blir kanske stressad när det bjuds på en födelsedagskalas?

• Spucks
    Anonym (X) skrev 2022-07-31 09:26:08 följande:
    Du måste driva med en, så som du svarar. Tycler du verkligen att det är likställt med ett specifikt livsmedel mot att förbjuda ALLT godis/glass/fet mat? 
    Ditt exempel handlade om chips. Hur blev chips plötslig till allt godis/glass/fet mat? Dessutom var ditt argument att det är dålig att förbjuda det, för om barnen får det erbjuden någon annanstans blir de stressade. Varför gäller detta argument inte för läsk? Blir barnen inte stressad om de blir bjuden på läsk men vet att det inte får dricka det av föräldrarna? Eller är det snarare så att när det gäller läsk är det okej att barnen blir stressade, men inte när det gäller chip (eller allt godis/glass/fet mat .... hur du nu vill ha det)?

Du behöver inte svara, mina fr
    ågor var retoriska. Jag fattar vad som är skillnaden för dig. Du tillhör tydligen den sorts föräldrar som inte bara är övertygad om att allt de gör är det rätta, utan även att det är det enda rätta. Skillnaden är alltså tydligen att du förbjuder eller har förbjudit läsk till en viss ålder, vilket betyder att det är det rätta och bra för barnen. Samtidig har du inte förbjudet chips (eller allt godis/glass/fet mat), därför är det fel att förbjuda det och skadar barnen. 
    Logisk.
Svar på tråden Lätt överviktigt barn och motstånd från pappan